Käyttäjälähtöinen kehittäminen (3op)
Toteutuksen tunnus: SOSATK20-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2021 - 09.05.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.09.2021 - 24.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Anu Aalto
- Opintojakso
- SOSATK20
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on käyttäjälähtöiseen kehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen idean ja merkityksen palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä. Hän osaa organisoida tiedonhankintaa, jossa tehdään yhteistyötä palveluiden käyttäjien kanssa, esimerkiksi palveluiden käyttäjien ryhmät, kansalaisraadit, tutkimusyhteistyö. Opiskelija osaa tehdä kehittämisehdotuksia käyttäjälähtöiseen tiedonhankinnan perusteella ja hänellä on valmiuksia kehittää palveluita tulosten pohjalta. Hän osaa viestittää kehittämisen tuloksista päätöksentekotahoille ja julkisuuteen. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
Sisältö
- käyttäjälähtöisen kehittämisen idea
- käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
- käyttäjälähtöisen kehittämisen tulosten hyödyntäminen
- hankkeen arviointi ja raportointi
Oppimateriaalit
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla kehitetään asiakaslähtöisyyttä palveluissa projektimuotoisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op= 78 h
vko 36: 4t Luennot ja työpajatyöskentely
vko 37: 4t Luennot ja työpajatyöskentely
vko 38: 4t Luennot ja työpajatyöskentely
vko 39: 4t Luennot ja työpajatyöskentely
vko 40: 4t Luennot ja työpajatyöskentely
vko 41: 4t Luennot ja työpajatyöskentely
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
Lisätiedot
Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ennakoiva kehittäminen