Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen kehittäminen (3op)

Toteutuksen tunnus: SOSATK20-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2021 - 09.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.09.2021 - 24.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Anu Aalto
Opintojakso
SOSATK20

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on käyttäjälähtöiseen kehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen idean ja merkityksen palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä. Hän osaa organisoida tiedonhankintaa, jossa tehdään yhteistyötä palveluiden käyttäjien kanssa, esimerkiksi palveluiden käyttäjien ryhmät, kansalaisraadit, tutkimusyhteistyö. Opiskelija osaa tehdä kehittämisehdotuksia käyttäjälähtöiseen tiedonhankinnan perusteella ja hänellä on valmiuksia kehittää palveluita tulosten pohjalta. Hän osaa viestittää kehittämisen tuloksista päätöksentekotahoille ja julkisuuteen. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Sisältö

- käyttäjälähtöisen kehittämisen idea
- käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
- käyttäjälähtöisen kehittämisen tulosten hyödyntäminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Oppimateriaalit

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla kehitetään asiakaslähtöisyyttä palveluissa projektimuotoisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op= 78 h
vko 36: 4t Luennot ja työpajatyöskentely
vko 37: 4t Luennot ja työpajatyöskentely
vko 38: 4t Luennot ja työpajatyöskentely
vko 39: 4t Luennot ja työpajatyöskentely
vko 40: 4t Luennot ja työpajatyöskentely
vko 41: 4t Luennot ja työpajatyöskentely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla käyttäjälähtöisen kehittämisen erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille

Lisätiedot

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ennakoiva kehittäminen

Siirry alkuun