Siirry suoraan sisältöön

Perheohjaus (4op)

Toteutuksen tunnus: SOSAPS30-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.03.2021 - 14.04.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.05.2021 - 08.08.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Asta Pohjola
Ryhmät
VVO
VVO-ryhmä Peppiä varten
Opintojakso
SOSAPS30

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

25.5.2021 toteutuva orientointiluento tallennetaan ja se on katsottavissa Moodlessa koko opintojakson toteutuksen ajan. Reaaliaikaiseen orientointiin osallistuminen ei siis ole välttämätöntä.

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillisen vuorovaikutuksen menetelmiä perheohjauksen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija tunnistaa perheohjauksellisten työskentelytapojen tarpeen ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa eritellä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija ymmärtää systeemisen toimintamallin periaatteet ja pyrkii osaltaan toteuttamaan systeemistä ja monialaista työotetta perheohjauksen kontekstissa. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin. Opiskelijalla on valmiudet soveltaa erilaisia menetelmiä perheohjauksessa sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa perheohjauksen tehtävissä.

Sisältö

- perheohjauksen ja lähikäsitteiden määrittely
- perheohjauksen toimintaympäristöt
- perheohjaajan rooli ja ammatillinen vuorovaikutus perheohjauksessa
- perheohjauksen prosessi, dokumentointi
- systeeminen toimintamalli, monialaisuus
- perheohjauksen menetelmät ja kansainväliset mallit
- oman toiminnan arvioiminen ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Early intervention and prevention in family and parenting support. Compendium of Inspiring Practices. Eurochild October 2012.
Monen kodin lapset (2018). Forsberg & Ritala-Koskinen (toim.). Gaudeamus.
Halme, Kekkonen & Perälä 2012. Perhekeskukset Suomessa. Palvelut, yhteistoiminta ja johtaminen. Raportti 62/2012. THL.
Vilén, Seppänen, Tapio & Toivanen (toim.).2014.Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön.
Järvinen,R; Lankinen, A;Taajamo,T:,Veistilä, M;Virolainen A. (toim.) Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea. Helsinki: Edita. Luku 6: Perhetyön sisällöt, sivut 112-156.
Rönkkö 2008. Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen näkökulma vuorovaikutuksessa. Teoksessa. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Vilen, Leppämäki & Ekström (toim.). WSOY, sivut 171-203. Hyvärinen & Pösö (toim.).2018. Lasten haastattelu lastensuojelussa.PS-kustannus.
Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkossa. Opintojaksolla perehdytään perheohjausta käsittelevään lainsäädäntöön, kirjallisuuteen, internetsivustoihin ja dokumentteihin. Opintojaksolla tehdään perheohjauksen menetelmäharjoituksia. Opiskelija tekee yksin tai pienryhmässä tutustumiskäynnin perheohjausta toteuttavaan organisaatioon. Tutustumiskäynti ohjeistetaan opintojakson orientoinnin yhteydessä 25.5.2021. Mikäli paikan päällä tutustuminen ei ole mahdollista, opiskelija toteuttaa tutustumiskäynnin esim.Teamsia käyttäen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua, mutta opiskelija tekee opintojakson aikana tutustumiskäynnin perheohjausta tarjoavaan organisaatioon. Tutustumiskäyntiä koskevat käytännöt ohjeistetaan 25.5.20221 toteutuvassa orientoinnissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso toteutuu aikavälillä 25.5.2021-8.8.2021. Opintojaksolla laaditaan oppimispäiväkirja, joka palautetaan 8.8.2021 mennessä. Määräaikaan mennessä palautettu oppimispäiväkirja arvioidaan 31.8.2021 mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 4op eli 104h. Opintojakso toteutuu aikavälillä 25.5.2021-8.8.2021. Opintojakso orientoidaan Teamsissa 25.5.2021 klo 12-14. Opintojaksolla laaditaan oppimispäiväkirja, joka palautetaan 8.8.2021 mennessä. Määräaikaan mennessä palautettu oppimispäiväkirja arvioidaan 31.8.2021 mennessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän tunnistaa psykososiaalisen työn perusteet ja ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen perheohjauksessa. Opiskelija osaa nimetä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa tunnistaa tavoitteellisen perheohjauksen prosessin eri vaiheet, osaa tunnistaa systeemisen toimintamallin ja monialaisuuden piirteitä, sekä perheohjaajan roolin perhetyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa toimia perheohjauksen asiakastilanteissa ammatillista vuorovaikutusta soveltaen. Opiskelija osaa arvioida perheohjauksellisen työskentelytavan tarvetta lapsiperheiden palveluissa. Hän osaa soveltaa perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin, osaa huomioida monialaisuuden työskentelyssään sekä osaa kuvata systeemisen toimintamallin piirteitä perheohjauksessa. Opiskelija osaa reflektoida toimintatapojaan ja ammattieettisestä näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti perheohjauksen tarvetta ja sisältöä lapsiperheiden palveluissa. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan soveltaa psykososiaalista työtä ja ammatillista vuorovaikutusta perheohjauksessa. Hän osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin ja kehittää sitä huomioiden myös monialaisuuden sekä systeemisen toimintamallin. Hän osaa analysoida perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä arvioida ammattieettisesti omaa toimintaansa ja rooliaan perheohjauksen prosessissa.

Esitietovaatimukset

sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin

Lisätiedot

Opiskelija saa opintojakson opettajalta sähköpostitse Moodlen tunnukset ja Teams -linkin 25.5.2021 mennessä. Orientointiluento tallennetaan ja tallenne on katsottavissa Moodlessa koko opintojakson ajan. Reaaliaikaiseen orientointiin osallistuminen ei siis ole välttämätöntä.

Siirry alkuun