Sianliha- ja porsastuotanto (10 op)
Toteutuksen tunnus: 9A00CD78-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 20.02.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 01.06.2022
Laajuus
5 - 10
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Ruoka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Samu Palander
Vastuuhenkilö
Samu Palander
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja kehittää sikatilan (sianliha- ja/tai porasatuotantoyksikön) toimintaa eläinten tuottavuuden, terveyden ja hyvinvoinnin huomioivassa taloudellisessa ja ympäristövastuullisessa tuotannossa. Opiskelija pystyy osallistumaan ammattimaiseen keskusteluun sikataloudesta.
Sisältö
Ajankohtaiset sikojen ravitsemuksen ja hoidon erityiskysymykset, teknologiset ratkaisuvaihtoehdot ja digitaalinen ohjaus, tuotannonseuranta, kannattavuus, eläinaineksen kehittämisen perusteet, ajankohtaiset terveydenhoitoasiat ja terveydenhuoltoon liittyvä kartoitus ja suunnittelu sekä näissä esiin tulevien seikkojen merkitys eläimille, tyypillisten tuotantosairauksien synty ja ennaltaehkäisy
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa seurata ja suunnitella sikojen rehunkäyttöä, ohjatusti laatia eri sikaryhmien ruokintasuunnitelmia ja kartoittaa terveydenhuollon suunnittelun edellyttämiä tietoja. Opiskelija osaa kuvailla eläinaineksen merkitystä. Hän osaa kuvailla ja vertailla sikaloiden ajanmukaisia teknologisia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ruokintaa ja tuotantoa itsenäisesti. Hän osaa arvioida ja selittää eläinaineksen kehittämisen ja eläinten terveydenhuollon keinoja. Opiskelija osaa tunnistaa ruokinnan ja olosuhdetekijöiden vaikutuksen tuotantoon ja terveyteen. Hän osaa perustellusti valita ruokinnallisia ja teknologisia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa ottaa huomioon ja soveltaa ravitsemus- ja tuotantobiologisia yksityiskohtia sianliha- ja porsastuotannon suunnitelmia laatiessaan. Hän osaa itsenäisesti hakea alan tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa ja ratkaisujen perusteluissa. Opiskelija osaa rakentaa laaja-alaista tietämystä osoittavaa kokonaiskuvaa, jossa yhdistyvät tuotantobiologinen, teknologinen, taloudellinen ja ympäristövastuullinen näkökulma.