Siirry suoraan sisältöön

Opetus- ja ohjausosaaminen sekä omahoidon tukeminen (2 op)

Toteutuksen tunnus: SH00CN76-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.08.2021 - 13.02.2022

Ajoitus

07.02.2022 - 31.07.2022

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Carita Sandell-Kaukonen

Opiskelijaryhmät

  • MSH21S
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
-osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
-osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
-osaa arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveyden-huollon henkilöstön kanssaö.
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiak-kaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
-osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa
-tuntee asiakkaan/ potilaan hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.

Sisältö

Potilaan voimavarojen arviointi, tukeminen ja asioiden ajaminen
Paljon palvelua tarvitsevien tunnistaminen
Potilasohjauksen toteuttamisedellytykset
Tiedollinen, sosiaalinen ja emotionaalinen ohjaus
Potilaan taustatekijät ohjausta säätelevinä tekijöinä
Ohjausmenetelmien potilaslähtöinen ja monipuolinen käyttö; suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys
Ohjaamista tukeva lainsäädäntö ja ohjauksen eettisyys
Näyttöön perustuvat sisällöt ja ohjausmenetelmät

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
-tietää pinnallisesti ohjauksen käsitteen, osaa nimetä joitakin ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa pintapuolisesti soveltaa ohjausmenetelmiä.
-opiskelija on pyrkii jäsentämään aihealuetta, mutta käsittely jää suppeaksi ja pinnalliseksi suhteessa ammattialaan.
-käsittelee lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa ilmiöstä irrallisena.
-taito liittää eri tiedonlajeja toisiinsa on puutteellinen.
-havainnollistamisvälineitä hyödynnetään niukalti tai ne eivät tue esitystä.
-opiskelija osoittaa vähättelevää asennetta ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
-tietää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä.
-käsittelee aihealuetta opintojakson osaamistavoitteiden suuntaisesti esittäen joitakin yhteyksiä ammattialan viitekehykseen.
-hyödyntää perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa.
-pystyy osoittamaan oman alansa asiantuntijuutta.
-myönteinen asenne ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
-ymmärtää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä hoitotyön käytäntöön.
-käsittelee aihealuetta kattavasti suhteuttaen tarkasteltavan ilmiön laajempaan ammattialan viitekehykseen.
-on hakenut viimeisintä tutkimustietoa aihealueesta ja käyttää viimeisimpiä hoitosuosituksia.
-käsittelee tietoa kriittisesti arvioiden ja rakentavasti.
-perustelee tekemänsä ratkaisut hyödyntämällä perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa.
-pystyy osoittamaan itsenäistä, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä oman alansa asiantuntijuutta.
-myönteinen asenne ohjausta kohtaan ja hän osaa antaa rakentavaa vertaispalautetta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
-ei tunne ohjaus käsitettä ja sen ilmenemistä hoitotyön käytännössä.
-ei tunnista ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä eikä osaa nimetä ohjauksessa käytettäviä menetelmiä.