Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: KG30TUAR02-4

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 02.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2015 - 30.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettajat
Hilkka Latva-Somppi
Arja Hemminki
Eija Kyrönlahti
Opintojakso
KG30TUAR02

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Laadulliset, määrälliset ja kehittämisen menetelmät
Tutkimus- ja kehittämistoiminta
Kehittämistoiminnan tiedon luonne

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja kehittämisen menetelmät
Tutkimus- ja kehittämistoiminta
Kehittämistoiminnan tiedon luonne

Oppimateriaalit

Heikkilä, T. 2004. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Heikkinen, H. L. T., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino
Holopainen, M. & Pulkkinen, P. 2008. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: WSOY. Oppimateriaalit
Kylmä, J. & Juvakka, T 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki : Edita.
Loppela, K. 2004. Ihminen ja työ - keskustellen työkuntoon. Acta Universitatis Tamperensis. Tampere: Tampereen yliopisto.
Polit, D.F. & Beck, C.T. 2008. Nursing research. Generating and assessing evidence for nursing practice (8th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press

Opetusmenetelmät

Luennot ja itsenäinen opiskelu sekä seminaarit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

130 t (40 t kontakti ja 90 t itsenäinen opiskelu)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun