Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: KG30TUAR02-4
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 02.08.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.09.2015 - 30.05.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Opettajat
- Hilkka Latva-Somppi
- Arja Hemminki
- Eija Kyrönlahti
- Opintojakso
- KG30TUAR02
Arviointiasteikko
1-5
                    
Sisällön jaksotus
Laadulliset, määrälliset ja kehittämisen menetelmät
Tutkimus- ja kehittämistoiminta
Kehittämistoiminnan tiedon luonne
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä.  Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä.
                    
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja kehittämisen menetelmät 
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 
Kehittämistoiminnan tiedon luonne
                    
Oppimateriaalit
Heikkilä, T. 2004. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Heikkinen, H. L. T., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino
Holopainen, M. & Pulkkinen, P. 2008. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: WSOY. Oppimateriaalit
Kylmä, J. & Juvakka, T 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki : Edita.
Loppela, K. 2004. Ihminen ja työ - keskustellen työkuntoon. Acta Universitatis Tamperensis. Tampere: Tampereen yliopisto.
Polit, D.F. & Beck, C.T. 2008. Nursing research. Generating and assessing evidence for nursing practice (8th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press
                    
Opetusmenetelmät
Luennot ja itsenäinen opiskelu sekä seminaarit
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
130 t (40 t kontakti ja 90 t itsenäinen opiskelu)
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.
                    
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
                    
