Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen ja johtaminen (2op)

Toteutuksen tunnus: KG30KEJO05-5

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 02.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2015 - 30.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettajat
Eija Kyrönlahti
Silja Saarikoski
Opintojakso
KG30KEJO05

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää näytön merkityksen kehittämistyössä ja osaa soveltaa näyttöön perustuvia toimintatapoja. Opiskelija osaa analysoida tiedon tarvettaan ja osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita sekä oman alansa tiedonlähteitä. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhakuprosessin ja osaa arvioida ja käyttää löytämäänsä tietoa.

Sisältö

Näyttöön perustuvan toiminnan käsitteet ja prosessit
Näyttöön perustuva käytäntö
Tiedon tyyppejä ja lajeja
Tiedon arviointi näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisessä
Tiedonhakuongelmien käsitteellistäminen
Tiedonlähteet ja tietokannat
Viitetietojen lukeminen, hyödyntäminen ja laatiminen

Oppimateriaalit

Borg, P & Korteniemi, P. 2008. Kohti näyttöön perustuvaa ammatillista käytäntöä. Stakesin työpapereita 32. Helsinki: Stakes.

Sosiaali- ja terveysministeriö 2009. Johtamisella vaikuttavuutta ja vetovoimaa hoitotyöhön. Toimintaohjelma 2009-2011. Julkaisuja 2009:18. Helsinki: Yliopistopaino.

Opetusmenetelmät

Luennot ja itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

52 t (16 t kontakti ja 36 t itsenäinen opiskelu)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä taso (1 ? 2)
Opiskelija osaa kuvailla ja tunnistaa työelämän kehittämishaasteita ja ilmiöitä sekä osaa kuvailla näyttöön perustuvan kehittämisen periaatteet. Osaa systemaattisen tiedonhaun näyttöön perustuvassa toiminnassa ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet.

Hyvä taso (3 ? 4)
Opiskelija osaa tunnistaa ja käsitteellistää työelämän kehittämishaasteita ja osaa vertailla erilaisia näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisen menetelmiä. Osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen.

Kiitettävä taso (5)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia näyttöön perustuvan kehittämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan. Osoittaa oma-aloitteisuutta työelämän kehittämishaasteiden ja ilmiöiden esiintuomisessa. Ymmärtää olemassa olevaan tietoon liittyvät luotettavuustekijät. Kykenee kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittiseen tarkasteluun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun