Siirry suoraan sisältöön

Yrityksen strateginen uudistaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: LTVALK401-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

21.03.2022 - 25.05.2022

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Liiketalous

Opettaja

  • Kim Leppänen

Opiskelijaryhmät

  • LITA19B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA19C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa ennakointitutkimuksen avulla toimintaympäristön megatrendejä, trendejä ja heikkoja signaaleja sekä toimialan kehityssuuntia. Opiskelija osaa kuvata strategisen uudistumisen muutosajureita sekä niiden roolia ja merkitystä strategisessa suunnittelussa. Opiskelija osaa arvioida tunnistettujen muutostekijöiden ja muutosprosessien vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan sekä analysoida yrityksen arvonluontia ja ansaintalogiikkaa muuttuvassa maailmassa. Opiskelija osaa tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja toimia oppivassa ryhmässä ja arvioida omaa sekä muiden osaamista.

Sisältö

-uudistumisen ajurit
-strateginen ennakointi
-strategisen uudistumisen työkalut: ennakoinnin työkalut ja strategiatyökalut

Oppimateriaalit

-Hiltunen E. (2012 ). Matkaopas tulevaisuuteen. Talentum, Helsinki.
-muu luennoitsijan jakama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustyö (ryhmä), oppimispäiväkirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 27h
Ryhmätyöt ja itsenäistä opiskelua yht. 81h
• Yritykselle tehtävä strategisen uudistumisen suunnitelma

Sisällön jaksotus

• uudistumisen ajurit
• strateginen ennakointi
• strategisen uudistumisen työkalut: ennakoinnin työkalut ja strategiatyökalut

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija ymmärtää ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta käyttö ja soveltaminen on pintapuolista
Opiskelija pyrkii käyttämään ennakointitietoa kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa, mutta käyttö on suppeaa
Opiskelija pyrkii arvioimaan muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi jää pintapuoliseksi
Opiskelija ymmärtää toteuttamiskelpoisuuden merkityksen uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa, mutta analyysi jää suppeaksi
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan suppeasti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta soveltaminen ei ole systemaattista
Opiskelija käyttää ennakointitietoa jossain määrin kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa
Opiskelija osaa arvioida muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi ei ole systemaattista
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle jonkin toteuttamiskelpoisen uuden liiketoimintamahdollisuuden
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan jossain määrin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa soveltaa ennakointimenetelmiä systemaattisesti arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa
Opiskelija käyttää ennakointitietoa monipuolisesti ja laajasti kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa
Opiskelija osaa arvioida syvällisesti muutosajureiden vaikutuksia ja erilaisia muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle toteuttamiskelpoisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia analyyttisesti
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan monipuolisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• Tentti / Loppuraportti / Ryhmätyö
• Opettajan valinnan mukaan

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse osaamistavoitteiden mukaisia tietoja, taitoja ja asenteita. Opiskelija ei osallistu ope-tukseen. Opiskelija ei ole on suorittanut hyväksytysti harjoitustöitä (= harjoitustyössä on aukkoja).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija ymmärtää ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta käyttö ja soveltaminen on pintapuolista
Opiskelija pyrkii käyttämään ennakointitietoa kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa, mutta käyttö on suppeaa
Opiskelija pyrkii arvioimaan muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi jää pintapuoliseksi
Opiskelija ymmärtää toteuttamiskelpoisuuden merkityksen uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa, mutta analyysi jää suppeaksi
Opiskelija arvioi omaa oppimistaan suppeas

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa ennakointimenetelmiä arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa, mutta soveltaminen ei ole systemaattista
Opiskelija käyttää ennakointitietoa jossain määrin kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa
Opiskelija osaa arvioida muutosajureiden vaikutuksia ja muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle, mutta arviointi ei ole systemaattista
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle jonkin toteuttamiskelpoisen uuden liiketoimintamahdollisuuden
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan jossain määrin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa soveltaa ennakointimenetelmiä systemaattisesti arvioidessaan yrityksen strategisen uudistumisen suuntaa
Opiskelija käyttää ennakointitietoa monipuolisesti ja laajasti kehittäessään strategisen uudistumisen suunnitelmaa
Opiskelija osaa arvioida syvällisesti muutosajureiden vaikutuksia ja erilaisia muutosprosesseja yrityksen nykyiselle liiketoiminnalle
Opiskelija osaa tunnistaa yritykselle toteuttamiskelpoisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia analyyttisesti
Opiskelija osaa arvioida omaa oppimistaan monipuolisesti