Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: GERATP200-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.08.2021 - 21.02.2022
Ajoitus
14.02.2022 - 20.05.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Katri Turunen
- Marita Lahti
Opiskelijaryhmät
-
MGERO21Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa gerontologisen hoito- ja sosiaalialan työn erityispiirteet, tavoitteet, asiakasnäkemykset, toiminnan päämäärät, auttamismenetelmät, eettiset periaatteet sekä työntekijän roolin ja osaamisvaatimukset. Opiskelija osaa tunnistaa oman roolinsa vanhustyön moniammatillisessa työssä.
Sisältö
- keskeiset hoitotyön käsitteet: ihminen, ympäristö, terveys ja hoitotyön toiminnot
- keskeiset sosiaalityön käsitteet, joita käytetään iäkkään ihmisen elinpiirin ja kokemuksen kuvaamisessa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- hoito- ja sosiaalityön ammatillisen toiminnan perusteet ja geronomin vastuualueet sosiaali- ja terveysalalla
Oppimateriaalit
Luennot ja
Seppänen, M. 2006. Gerontologinen sosiaalityö. Yliopistopaino.
- Kananoja, A., Marjamäki. P. & Lähteinen, M. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
- toim. Pohjola Anneli. Rakenteellinen sosiaalityö. 2014
- Eriksson, Katie ; Isola, Arja ; Kyngäs, Helvi ; Leino-Kilpi, Helena ; Lindström, Unni Å ; Paavilainen, Eija ; Salanterä, Sanna ; Vehviläinen-Julkunen, Katri ; Åstedt-Kurki, Päivi. HOITOTIEDE. 2012. Sanoma Pro
- Gerontological nursing. Eliopoulos, Charlotte. Lippincott Williams & Wilkins 2013.
Artikkeleita:
Gerontologia lehti
Hoitotiede-lehti
Uusimpia gerontologisen hoito- ja sosiaalityön tutkimuksia
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset, oppimistehtävä, seminaari
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa eritellä joitakin gerontologisen hoito- ja sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia. Opiskelija osaa selittää osittain moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja geronomin roolin sosiaali- ja terveysalalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa eritellä gerontologisen hoito- ja sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia. Opiskelija osaa selittää hyvällä tasolla moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja geronomin roolin sosiaali- ja terveysalalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteuttaa keskeiset käsitteet oman ammattinsa perustaksi. Opiskelija osaa eritellä laajasti gerontologisen hoito- ja sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia. Hän osaa selittää kiitettävällä tasolla moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja geronomin roolin sosiaali- ja terveysalalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn 20%
Seminaaritehtävä 80%
Opiskelija osaa eritellä gerontologisen hoito- ja sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia. Opiskelija osaa
selittää moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja geronomin roolin sosiaali- ja terveysalalla.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita