Siirry suoraan sisältöön

Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: GERATP200-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.08.2021 - 21.02.2022

Ajoitus

14.02.2022 - 20.05.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

7 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomi (AMK)

Opettaja

  • Katri Turunen
  • Marita Lahti

Opiskelijaryhmät

  • MGERO21
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa gerontologisen hoito- ja sosiaalialan työn erityispiirteet, tavoitteet, asiakasnäkemykset, toiminnan päämäärät, auttamismenetelmät, eettiset periaatteet sekä työntekijän roolin ja osaamisvaatimukset. Opiskelija osaa tunnistaa oman roolinsa vanhustyön moniammatillisessa työssä.

Sisältö

- keskeiset hoitotyön käsitteet: ihminen, ympäristö, terveys ja hoitotyön toiminnot
- keskeiset sosiaalityön käsitteet, joita käytetään iäkkään ihmisen elinpiirin ja kokemuksen kuvaamisessa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- hoito- ja sosiaalityön ammatillisen toiminnan perusteet ja geronomin vastuualueet sosiaali- ja terveysalalla

Oppimateriaalit

Luennot ja
Seppänen, M. 2006. Gerontologinen sosiaalityö. Yliopistopaino.
- Kananoja, A., Marjamäki. P. & Lähteinen, M. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
- toim. Pohjola Anneli. Rakenteellinen sosiaalityö. 2014

- Eriksson, Katie ; Isola, Arja ; Kyngäs, Helvi ; Leino-Kilpi, Helena ; Lindström, Unni Å ; Paavilainen, Eija ; Salanterä, Sanna ; Vehviläinen-Julkunen, Katri ; Åstedt-Kurki, Päivi. HOITOTIEDE. 2012. Sanoma Pro

- Gerontological nursing. Eliopoulos, Charlotte. Lippincott Williams & Wilkins 2013.

Artikkeleita:
Gerontologia lehti
Hoitotiede-lehti

Uusimpia gerontologisen hoito- ja sosiaalityön tutkimuksia

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, oppimistehtävä, seminaari

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa eritellä joitakin gerontologisen hoito- ja sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia. Opiskelija osaa selittää osittain moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja geronomin roolin sosiaali- ja terveysalalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa eritellä gerontologisen hoito- ja sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia. Opiskelija osaa selittää hyvällä tasolla moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja geronomin roolin sosiaali- ja terveysalalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteuttaa keskeiset käsitteet oman ammattinsa perustaksi. Opiskelija osaa eritellä laajasti gerontologisen hoito- ja sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia. Hän osaa selittää kiitettävällä tasolla moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja geronomin roolin sosiaali- ja terveysalalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn 20%
Seminaaritehtävä 80%
Opiskelija osaa eritellä gerontologisen hoito- ja sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia. Opiskelija osaa
selittää moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja geronomin roolin sosiaali- ja terveysalalla.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita