Palvelutarpeen arviointi (2op)
Toteutuksen tunnus: GERAPJ400-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2021 - 17.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.09.2021 - 29.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
- Opettajat
- Katariina Perttula
- Opintojakso
- GERAPJ400
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata palvelutarpeen arvioinnin tavoitteet ja periaatteet. Hän tietää hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisen periaatteita ja menetelmiä. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn merkityksen palvelutarpeen arvioinnissa. Opiskelija osaa kirjata asiakaslähtöisesti ja määrämuotoisesti yhtenäisellä tavalla.
Sisältö
- palvelutarpeen arvioinnin keskeinen lainsäädäntö ja tavoitteet
- hoito- ja palvelusuunnitelma
- toimintakyvyn arviointimenetelmät
- osallisuuden tukeminen
- moniammatillisuuden merkitys
- sosiaalihuollon määrämuotoinen kirjaaminen
Oppimateriaalit
- Autio, T. & Heikkilä, M. 2013. Palvelutarpeen arviointi. Työntekijän avuksi. IKÄKASTE II ?hankkeen julkaisuja. Saatavana: http://www.socca.fi/files/4300/Palvelutarpeen_arviointi_-_tyontekijan_avuksi.pdf
- Toimia-tietokanta. http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/
- Ikäneuvo – asiakasohjaajan käsikirja. Päivitetty 31.10.2018. Saatavissa: https://www.tampere.fi/tiedostot/i/szq2RjitP/ikaneuvo_asiakasohjaajan_kasikirja.pdf
- KomPAssi- Ikäihmisten keskitetty asiakasneuvonta ja -palveluohjaus sekä palvelutarpeen arviointi Varsinais-Suomessa. KomPAssi. Varsinais-Suomen keskitetty asiakas- ja palveluohjaus-hanke. Saatavissa:https://stm.fi/documents/1271139/12617122/KomPAssi-asiakasneuvonta-ja-palveluohjaus-sek%C3%A4-palvelutarpeen-arviointi-Varsinais-Suomessa.pdf/186cc969-6a82-b053-1a7c-475bc00f17d2/KomPAssi-asiakasneuvonta-ja-palveluohjaus-sek%C3%A4-palvelutarpeen-arviointi-Varsinais-Suomessa.pdf
- Zechner M. (toim.) Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144. Seinäjoki 2019. Soveltuvin osin. Saatavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
- Tai muu mahdollinen opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, yhteistoiminnallinen opiskelu, vierailut ja tutustumiskäynnit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen periaatteita hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa. Opiskelija tunnistaa määrämuotoon kirjatun palvelutarpeen arviointitekstin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen periaatteita hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa suunnitella yhteistyössä asiakkaan, läheisten ja yhteistyötahojen kanssa yksilöllisyyttä ja osallisuutta vahvistavan hoito- ja palvelusuunnitelman, jossa hyödynnetään sekä julkisia, yksityisiä että järjestösektorin palveluita.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita