Riippuvuus- ja mielenterveysongelmat (3op)
Toteutuksen tunnus: GERAHK500-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2021 - 20.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.09.2021 - 26.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
- Opettajat
- Anna-Kaarina Koivula
- Opintojakso
- GERAHK500
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa iäkkään ihmisen ja hänen läheisensä riippuvuus- ja mielenterveysongelmia. Opiskelija tunnistaa riippuvuus- ja mielenterveysongelmien ehkäisy-, hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä osaa vertailla niitten käyttökelpoisuutta erilaisissa elämäntilanteissa. Opiskelija pohtii omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.
Sisältö
- aineriippuvuudet, toiminnalliset riippuvuudet
- yleisimmät mielenterveysongelmat, kaksoisdiagnoosi
- kuntoutusvaihtoehdot
- iäkkään ihmisen erityistarpeet riippuvuus- ja mielenterveysongelmien kuntoutuksessa
- moniammatillinen työ riippuvuus- ja mielenterveysongelmien kuntoutuksessa
- lainsäädäntö
Oppimateriaalit
Koski-Jännes, A.1998. Miten riippuvuus voitetaan?
Kassila & Koskela. 2016. Ihme alkaa nyt. Uusia näkökulmia riippuvuuden taustoihin ja hoitoon.
Heimonen & Pajunen (toim.). 2012. Mielen terveys vanhuudessa.
Opetusmenetelmät
verkko-opetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ja tunnistaa yleisimmät riippuvuus- ja mielenterveysongelmat. Opiskelija pohtii omia arvojaan, asenteitaan sekä toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa riippuvuus- ja mielenterveysongelmia ja osaa vertailla hoito- ja kuntoutusmenetelmien soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan, asenteitaan ja toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä riippuvuus- ja mielenterveysongelmissa. Opiskelija osaa perustella hoito- ja kuntoutusvaihtoehtojen soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta.