Siirry suoraan sisältöön

Riippuvuus- ja mielenterveysongelmat (3op)

Toteutuksen tunnus: GERAHK500-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 20.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.09.2021 - 26.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Anna-Kaarina Koivula
Opintojakso
GERAHK500

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa iäkkään ihmisen ja hänen läheisensä riippuvuus- ja mielenterveysongelmia. Opiskelija tunnistaa riippuvuus- ja mielenterveysongelmien ehkäisy-, hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä osaa vertailla niitten käyttökelpoisuutta erilaisissa elämäntilanteissa. Opiskelija pohtii omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.

Sisältö

- aineriippuvuudet, toiminnalliset riippuvuudet
- yleisimmät mielenterveysongelmat, kaksoisdiagnoosi
- kuntoutusvaihtoehdot
- iäkkään ihmisen erityistarpeet riippuvuus- ja mielenterveysongelmien kuntoutuksessa
- moniammatillinen työ riippuvuus- ja mielenterveysongelmien kuntoutuksessa
- lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Koski-Jännes, A.1998. Miten riippuvuus voitetaan?
Kassila & Koskela. 2016. Ihme alkaa nyt. Uusia näkökulmia riippuvuuden taustoihin ja hoitoon.
Heimonen & Pajunen (toim.). 2012. Mielen terveys vanhuudessa.

Opetusmenetelmät

verkko-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla ja tunnistaa yleisimmät riippuvuus- ja mielenterveysongelmat. Opiskelija pohtii omia arvojaan, asenteitaan sekä toimintaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa riippuvuus- ja mielenterveysongelmia ja osaa vertailla hoito- ja kuntoutusmenetelmien soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan, asenteitaan ja toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä riippuvuus- ja mielenterveysongelmissa. Opiskelija osaa perustella hoito- ja kuntoutusvaihtoehtojen soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta.

Siirry alkuun