Keskushermoston häiriöt ja fysioterapia (6op)
Toteutuksen tunnus: KG10BP052-10
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 02.08.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2015 - 28.02.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Pirkko Mäntykivi
- Pia Haapala
- Riitta Kiili
- Merja Finne
- Marjut Koskela
- Tarja Svahn
- Opintojakso
- KG10BP052
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa opiskellessaan neurologista fysioterapiaa
- tietää neurologisten sairauksien vaikutuksia ikääntyvän toimintakykyyn
- osaa käyttää eri tutkimusmenetelmiä arvioidessaan neurologisen potilaan toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä
- osaa käyttää eri fysioterapiamenetelmiä neurologisen potilaan kuntoutuksessa
- osaa toimia asiantuntijana kuntoutustyöryhmissä
Sisältö
Fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset ikääntyvän toimintakyvyssä
Neurologisten sairauksien aiheuttamat muutokset ikääntyvän toimintakykyyn
Terveyden edistäminen ja ikääntyminen
Liikunnan ohjaaminen ikääntyville
Ikääntyvien motoristen taitojen harjoittaminen eri aistikanavia hyödyntäen
Lääkkeiden vaikutusten huomioiminen fysioterapiassa
Ikääntyvän toimintakyvyn ja itsenäisen selviytymisen eri tutkimusmenetelmät
Fysioterapian keinot vaikuttaa ikääntyvän ihmisen kipuun ja toimintakykyyn
Ikääntyvän apuvälineet ja asunnon/ympäristön muutostyöt
Laadullinen tutkimus
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Bromley, I. 1998.Tetraplegia and paraplegia. 5. ed.Churchill Livingstone
Carr, J. & Shepherd, R. 1989. Toispuolihalvauspotilaan liikkeiden uudelleen oppiminen. Valtionpainatuskeskus.
Erkinjuntti, T. 2011. Muistioireet, lievä kognitiivinen heikentymä ja dementia. Duodecim 201: 127:85-86. http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99264.pdf
Forsbom, M.?B. et al. 2001. Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tammi.
Gränö S & Pikkarainen A (2011). Työikäisen muistisairaan hoito ja kuntoutus. Julkaisussa Härmä H & Gränö S (toim.) Työikäisen muisti ja muistisairaudet. Helsinki, WSOY.
Hallikainen,M. & Mönkäre,R. & Nukari,T. & Forder, M. (toim.) 2014. Muistisairaan kuntouttava hoito. Helsinki: Duodecim.
Heikkinen E., Rantanen T. (toim.) 2013 Gerontologia., Kustannus oy Duodecim
Hietanen, A. & Lyyra, T?M. (toim.) Iäkkään väestön terveyden ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen. Sosiaali? ja terveysministeriön selvityksiä 2003: 2.
Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2013 Tutki ja kirjoita. Tammi.
Matikainen, E., Aro, T., Huunan?Seppälä, A., Kivekäs, J., Kujala, S. & Tola, S. 2004.Toimintakyky ?arviointi ja kliininen käyttö. Duodecim.
Lehto, S. 2002. Ikäihmisen asuinympäristö turvalliseksi. Oppaita 50. Stakes
Pajala S.2013.Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy.THL
Ranta, S. 2004. Toimintakyky voi parantua vielä korkeassakin iässä. Väitöskirja. Jyväskylän Yliopisto.
Romberg, Andreas 2005: MS ja liikunta. Edita
Sakari-Rantala R.2003. Iäkkäiden ihmisten liikunta- ja kuntosaliharjoittelu. Liikunnan ja kansanterveystyön julkaisuja 142.Likes.Jyväskylä
Salminen, A?L. toim. 2010 .Apuvälinekirja. Kehitysvammaliitto.
Sarvimäki, A. & Heimonen, S. & Mäki-Petäjä-Leinonen, A. 2010 Vanhuus ja haavoittuvuus. Helsinki: Edita.
Sihvonen, S. 2004. Postural balance and aging. Jyväskylän yliopisto.
Soinila, S. et al. (toim.) 2012. Neurologia. Duodecim.
Talvitie U: Äkillisten aivovaurioiden jälkeinen kuntoutus.Konsensuskokous.Suomalainen lääkäriseura Duodecim.Suomen akatemia(toim.)2008:48-54
Tilvis, R.& Pitkälä, K. & Stranberg, T.& Sulkava R. & Viitanen, M. (toim.) 2010. Geriatria. Helsinki: Duodecim.
Tikkanen Päivi, 2015 Väitöskirja : Physical functioning among community-dwelling older people,
Itä-Suomen yliopisto, Terveystieteiden tiedekunta
Voutilainen P., Vaarama M. Toimintakykymittareiden käyttö ikääntyvien palvelutarpeen arvioinnissa. Stakes.Raportteja 2005:7.
Yksilölliset palvelut, toimivat asunnot ja esteetön ympäristö ?vammaisten ihmisten asumispalveluiden laatusuositus. Sosiaali? ja terveysministeriön oppaita 2003:4. Sosiaali? ja terveysministeriö, Suomen Kuntaliitto
Arkea helpottavat apuvälineet. Opas ikäihmisille. Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 2005:25.
Toimintakyvyn laaja-alainen arviointi ja tutkiminen : P.Pohjolainen, S.Heimonen( toim.). Ikäinstituutti 2009.
www.aivoliitto.fi
www.lihastautiliitto.fi
www.ms-liitto.fi
www.parkinson.fi
www.selkaydinvamma.fi
www.ukkinstituutti.fi ( mm.yli 65-vuotiaiden liikuntasuositukset)
www.thl.fi ( mm.IKINÄ-malli)
Uusimmat tutkimusartikkelit
Luennoitsijan antama materiaali
Opetusmenetelmät
Tutoriaali-istunno, asiantuntijaluennot, harjoitukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa osittain ikääntymisen mukana tuomia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia sekä tunnistaa jonkin verran ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä. Opiskelija tunnistaa niukasti eri elinjärjestelmien häiriöiden ja sairauksien vaikutuksia ikääntyvän toimintakykyyn. Opiskelija tarvitsee jonkin verran ohjausta ja tukea suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan ikääntyvän/neurologisen potilaan fysioterapiaprosessia. Opiskelija käyttää mekaanisia ratkaisumalleja fysioterapiatilanteissa toimiessaan. Opiskelija tunnistaa joitakin ikääntyvien toimintakykyä tukevia apuvälineitä, mutta tarvitsee vielä ohjausta apuvälineiden valinnassa, hankinnassa ja käyttämisessä. Opiskelija tunnistaa suppeasti projektityöskentelyn merkityksen ja tieteellisen tutkimuksen hyödyn fysioterapiatyössä. Hän osaa toimia ohjattuna alansa kuntoutustyöryhmissä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä taso
Opiskelija osaa arvioida jonkin verran ikääntymisen mukana tuomia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia sekä tunnistaa ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä. Opiskelija tunnistaa eri elinjärjestelmien häiriöiden ja sairauksien vaikutuksia ikääntyvän toimintakykyyn. Opiskelija löytää ratkaisuja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan ikääntyvän/neurologisen potilaan fysioterapiaprosessia. Opiskelija käyttää monipuolisia ratkaisumalleja fysioterapiatilanteissa toimiessaan. Opiskelija tunnistaa ikääntyvien toimintakykyä tukevia apuvälineitä, sekä osaa ohjata apuvälineiden valinnassa, hankinnassa ja käyttämisessä. Opiskelija tunnistaa projektityöskentelyn merkityksen ja tieteellisen tutkimuksen hyödyn fysioterapiatyössä. Hän osaa toimia alansa kuntoutustyöryhmissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä taso
Opiskelija osaa arvioida laaja-alaisesti ikääntymisen mukana tuomia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia sekä analysoida ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa eri elinjärjestelmien häiriöiden ja sairauksien vaikutuksista ikääntyvän toimintakykyyn. Opiskelija löytää monipuolisia ratkaisuja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan ikääntyvän/neurologisen potilaan fysioterapiaprosessia. Opiskelija käyttää yksilöllisiä ratkaisumalleja fysioterapiatilanteissa toimiessaan. Opiskelija osaa ohjata asiakastaan apuvälineiden valinnassa, hankinnassa ja käyttämisessä. Opiskelija osaa käyttää projektityöskentelyä tarvittaessa yhtenä työmenetelmänään. Hän perustelee ammatillisia ratkaisujaan näyttöön perustuvan fysioterapiatutkimuksen mukaisesti . Hän osaa toimia alansa asiantuntijana kuntoutustyöryhmissä.