Toimintakykyä tukevat menetelmät (6op)
Toteutuksen tunnus: KG10BP029-12
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 02.08.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.02.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Pirkko Mäntykivi
- Pia Haapala
- Riitta Kiili
- Marjut Koskela
- Minna Hautamäki
- Tarja Svahn
- Opintojakso
- KG10BP029
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa ohjata tarkoituksenmukaisesti terapeuttista harjoittelua sekä yksilöasiakkaille että ryhmille
- käyttää tarkoituksenmukaisesti mobilisoivia ja stabiloivia menetelmiä osana fysioterapiaprosessia
- osaa hieronnan perusotteet ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti fysioterapian tukena
Sisältö
Fysioterapiaa tukevat menetelmät (hieronta, mobilisointi ja terapeuttinen harjoittelu)
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Delavier, F. 2004. Belle Ligne: ryhtiä, kiinteyttä, voimaa. VK-kustannus
Delavier, F. 2006. Lihaskuntoharjoittelun perusteet. VK-kustannus, cop.
Durchman, K. & Jokitalo, M. 2004. Taitavaksi vedessä: soveltavaa uinninopetusta erityistukea tarvitseville uimareille. Ruskeasuon koulu
Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. (toim.). 2007. Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. WSOY, Oppimateriaalit
Mustajoki M, & Kunnamo I 2009: Motivoiva potilashaastattelu, vaikuttava terveysneuvonta
Pietilä A-M.(toim.).2010 Terveyden edistäminen-teoriasta toimintaan.WSOYpro Oy
Richardson, C. 2005. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta : motorisen kontrollin näkökulma alaselkäkivun hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. VK-kustannus
Salakari, H. 2007. Taitojen opetus. Eduskills Consulting
Sandstöm P,Leppänen A,Simonen O. ( toim.) 2010 : Tupakasta vieroituksen organisointi ja käytännöt. Sosiaali-ja terveysministeriö.Julkaisuja 2009:15
Vertio H.2003. Terveyden edistäminen.TAMMI
Vänskä K. 2011. Onnistuuko ohjaus? Edita
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot, käytännön harjoitukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- hallitsee osittain hieronnan teoreettiset perusteet ja käyttää suppeasti perushierontaotteita toimiessaan erilaisissa terapiatilanteissa.
- osaa ohjata joitakin terapeuttisia harjoituksia sekä yksilöasiakkaille että ryhmille eri tilanteissa
- käyttää ohjatusti mobilisoivia ja stabiloivia menetelmiä osana fysioterapiaprosessia
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- hallitsee hieronnan teoreettiset perusteet ja käyttää perushierontaotteita toimiessaan erilaisissa terapiatilanteissa.
- osaa ohjata terapeuttisia harjoituksia sekä yksilöasiakkaille että ryhmille eri tilanteissa
- käyttää mobilisoivia ja stabiloivia menetelmiä osana fysioterapiaprosessia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- hallitsee hieronnan teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa perushierontaotteita joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti toimiessaan erilaisissa terapiatilanteissa
- osaa ohjata tarkoituksenmukaisesti terapeuttisia harjoituksia sekä yksilöasiakkaille että ryhmille eri tilanteissa
- käyttää tarkoituksenmukaisesti mobilisoivia ja stabiloivia menetelmiä osana fysioterapiaprosessia