Siirry suoraan sisältöön

Toimintakykyä tukevat menetelmät (6op)

Toteutuksen tunnus: KG10BP029-12

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 02.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.02.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Pirkko Mäntykivi
Pia Haapala
Riitta Kiili
Marjut Koskela
Minna Hautamäki
Tarja Svahn
Opintojakso
KG10BP029

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa ohjata tarkoituksenmukaisesti terapeuttista harjoittelua sekä yksilöasiakkaille että ryhmille
- käyttää tarkoituksenmukaisesti mobilisoivia ja stabiloivia menetelmiä osana fysioterapiaprosessia
- osaa hieronnan perusotteet ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti fysioterapian tukena

Sisältö

Fysioterapiaa tukevat menetelmät (hieronta, mobilisointi ja terapeuttinen harjoittelu)

Oppimateriaalit

Kirjallisuus
Delavier, F. 2004. Belle Ligne: ryhtiä, kiinteyttä, voimaa. VK-kustannus
Delavier, F. 2006. Lihaskuntoharjoittelun perusteet. VK-kustannus, cop.
Durchman, K. & Jokitalo, M. 2004. Taitavaksi vedessä: soveltavaa uinninopetusta erityistukea tarvitseville uimareille. Ruskeasuon koulu
Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. (toim.). 2007. Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. WSOY, Oppimateriaalit
Mustajoki M, & Kunnamo I 2009: Motivoiva potilashaastattelu, vaikuttava terveysneuvonta
Pietilä A-M.(toim.).2010 Terveyden edistäminen-teoriasta toimintaan.WSOYpro Oy
Richardson, C. 2005. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta : motorisen kontrollin näkökulma alaselkäkivun hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. VK-kustannus
Salakari, H. 2007. Taitojen opetus. Eduskills Consulting
Sandstöm P,Leppänen A,Simonen O. ( toim.) 2010 : Tupakasta vieroituksen organisointi ja käytännöt. Sosiaali-ja terveysministeriö.Julkaisuja 2009:15
Vertio H.2003. Terveyden edistäminen.TAMMI
Vänskä K. 2011. Onnistuuko ohjaus? Edita

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, käytännön harjoitukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:
- hallitsee osittain hieronnan teoreettiset perusteet ja käyttää suppeasti perushierontaotteita toimiessaan erilaisissa terapiatilanteissa.
- osaa ohjata joitakin terapeuttisia harjoituksia sekä yksilöasiakkaille että ryhmille eri tilanteissa
- käyttää ohjatusti mobilisoivia ja stabiloivia menetelmiä osana fysioterapiaprosessia

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija:
- hallitsee hieronnan teoreettiset perusteet ja käyttää perushierontaotteita toimiessaan erilaisissa terapiatilanteissa.
- osaa ohjata terapeuttisia harjoituksia sekä yksilöasiakkaille että ryhmille eri tilanteissa
- käyttää mobilisoivia ja stabiloivia menetelmiä osana fysioterapiaprosessia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee hieronnan teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa perushierontaotteita joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti toimiessaan erilaisissa terapiatilanteissa
- osaa ohjata tarkoituksenmukaisesti terapeuttisia harjoituksia sekä yksilöasiakkaille että ryhmille eri tilanteissa
- käyttää tarkoituksenmukaisesti mobilisoivia ja stabiloivia menetelmiä osana fysioterapiaprosessia

Siirry alkuun