Toiminnalliset kehittämismenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: BG00CR92-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.09.2021 - 02.11.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.10.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
- Opettajat
- Tanja Hautala
- Arja Hemminki
- Opintojakso
- BG00CR92
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä soveltaa erilaisia toimintatapoja ja -malleja käytännön kehittämistyössä. Opiskelija tuntee yleisimmät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan aineistonkeruutavat.
Sisältö
Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan suuntaukset ja toiminnalliset aineistonkeruun menetelmät.
Oppimateriaalit
Heikkinen, H. , Rovio, E. , Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon. Helsinki. Kansanvalistusseura
Seppänen-Järvelä, R. , Karjalainen, V. 2006. Kehittämistyön risteyksiä. Helsinki. Stakes
Vehviläinen-Julkunen, K. , Kankkunen, P. 2012. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro Oy
Pietilä, A.-M. , Länsimies-Antikainen, H. (toim.) 2008. Etiikkaa monitieteisesti. Pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopion yliopiston julkaisuja F Yliopistotiedot 45. Hoitotieteen laitos.
Opetusmenetelmät
luennot, opetuskeskustelut, itsenäiset tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 40 t kontaktiopetusta ja 90 t itsenäistä opiskelua
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa tuntevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan perusteet. Opiskelija osaa kuvailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä aineistonkeruun menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa perustellusti ja johdonmukaisesti käyttää kehittämistyössä yleisesti käytettyjä toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa monipuolisesti tutkimuksellisen kehittämistoiminnan menetelmiä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida erilaisia tutkimuksen ja kehittämisen suuntauksia sekä toimintatapoja ja -malleja. Opiskelija osaa kriittisesti ja innovatiivisesti käyttää kehittämistyössä erilaisia toiminnallisia aineistonkeruun menetelmiä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.