Lapsen, kouluikäisen ja nuoren sekä heidän perheidensä terveydenhoitajatyö (3op)
Toteutuksen tunnus: KG09AIHE927-7
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 02.08.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2017 - 24.02.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Marja Toukola
- Else Vierre
- Opintojakso
- KG09AIHE927
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Kurssi etenee tässä järjestyksessä:
1. kurssin alkukoe ma 9.1. klo 10-10.45 Marja Toukola
2. teoriatunnit 2t Marja Toukola
3. teoriatunnit 5t Else Vierre
4. teoriatunnit 3t + 5t + 2t Marja Toukola
5. teoriatunnit 2t Eija Virtanen
6. laboraatiotunnit 4t + 4t Marja Toukola
7. seminaaritunnit 3t +3t Marja Toukola
8. seminaaritunnit 5t Else Vierre
9. koe 2t
Tavoitteet
Opiskelija tuntee lasten, kouluikäisten ja nuorten palvelu- ja tukijärjestelmät ja
osaa toimia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa arvioida ja tukea itsenäisesti lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvua ja kehitystä sekä osaa arvioida elintapojen ja ympäristön merkitystä terveydelle. Opiskelija osaa arvioida ja tukea lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä voimavaroja sekä tukea vanhempia vanhemmuuteen kasvussa ja parisuhteessa. Opiskelija osaa ohjata perhettä elintapojen muutokseen. Opiskelija osaa lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen eri osa-alueiden seurannan ja seulontamenetelmät sekä osaa ohjata jatkohoitoon. Opiskelija tunnistaa lapsen, kouluikäisen ja nuoren terveyden, kasvun ja kehityksen, turvattomuuden, ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä sekä osaa puuttua niihin varhain. Opiskelija osaa arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren erityistuen ja hoidon tarvetta yhteistyössä perheiden ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. Opiskelija tuntee koulun terveystiedon opetuksen sisältöjä ja osallistuu asiantuntijana niihin. Opiskelija osaa toimia kouluyhteisössä ja oppilashuollossa terveyden edistämisen asiantuntijana.
Sisältö
Lastenneuvolatoimintaa, koulu- ja opiskelijaterveydenhuoltoa koskevat lait, asetukset ja suositukset. Lasten, nuorten, kouluikäisten ja heidän perheitään koskevan terveydenhoitajatyön palvelut, hoidonporrastusohjeet ja palveluketjut. Alle kouluikäisten lasten neuvolapalvelut ja perhepalveluverkosto, perhekeskustoiminta. Opiskelijaterveydenhuollon palvelut ja moniammatillinen yhteistyö. Lastenneuvolatyön, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon seuranta- ja seulontamenetelmät ja niiden merkitys. Alle kouluikäisen lapsen kasvun ja kehityksen arviointi ja riskien tunnistaminen. Kouluikäisen lapsen ja nuoren, opiskelijan kasvun ja kehityksen arviointi ja riskien tunnistaminen. Terveydenhoitajatyön keskeiset työmenetelmät. Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto. Voimavarainen vanhemmuus ja sen tukeminen.
Aika ja paikka
Luokka A216 sekä vieressä oleva neuvolatila tarvitaan näille tunneille
Oppimateriaalit
Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Suuntaviivat lastenneuvolatoiminnan järjestä-misestä kunnille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 13 / 2004, stm.fi :
Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta
sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. N:0 380. Saatavuus: www.finlex.fi
Mäki, Päivi & Wikström, Katja & Hakulinen-Viitanen, Tuovi & Laatikainen, Tiina (toim.): Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. 2011 tai uudempi. THL. Juvenes Print.
Kouluterveydenhuollon laatusuositus. Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 8 / 2004, stm.fi. : Opiskeluterveydenhuollon opas. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 12/2006, stm.fi.
Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. 2016. THL
Sähköinen lastenneuvolakäsikirja (sov.osin)
Kasvukäyrät.fi.
Armanto & Koistinen toim. (2007) Neuvolatyön käsikirja (sov.osin)
Opetusmenetelmät
Luennot, seminaarit, laboraatio-opiskelu, ryhmätyö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen koe pe 10.2.2017
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Samat arviointikriteerit kuin Terveydenhoitajatyön syventävien opintojen opintokokonaisuudessa.
Esitietovaatimukset
Lasten ja nuorten hoitotyön ammattiopinnot