Siirry suoraan sisältöön

Ennakoiva kehittäminen (3op)

Toteutuksen tunnus: SOSATK40-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2020 - 08.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.01.2021 - 05.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 22
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Katariina Perttula
Opintojakso
SOSATK40

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelu- ja osaamistarpeiden ennakointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä ennakoivan kehittämisen idean ja merkityksen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä. Hän tietää palvelutarpeiden ja osaamisen ennakoinnissa käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella ennakointiin liittyviä sosiaalisia, lakiin liittyviä, poliittisia, taloudellisia ja eettisiä näkökohtia. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ennakointiprosesseja. Opiskelija osaa viestittää ennakointiprosessien tuloksista päätöksentekotahoille ja julkisuuteen. Hänellä on valmiuksia tehdä kehittämisehdotuksia ennakointiprosessien tulosten perusteella. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Sisältö

- osaamisen ja palvelutarpeiden ennakointi
- ennakointimenetelmät
- sosiaaliset, lakiin liittyvät, eettiset, poliittiset ja taloudelliset näkökulmat
- ennakoinnin tulosten hyödyntäminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Oppimateriaalit

-Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020. Sosiaali-ja terveyspolitiikan strategia. Sosiaali- ja terveysministeriö Julkaisuja 1/2011.
- Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum (soveltuvin osin).
- tai muu opettajan osoittama kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Projektimainen toteutus, Orientoivat luennot, yhteistoiminnallinen tutkiva kehittäminen kurssilla osoitetusta teemasta, itsenäiset tehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä työelämätahon kanssa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä ennakoivan kehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia ennakoivan kehittämisen käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla ennakoivan kehittämisen erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla ennakoivan kehittämisen erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille

Siirry alkuun