Siirry suoraan sisältöön

Teknologia ja arki (3op)

Toteutuksen tunnus: SOSAPJ70-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2020 - 08.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.01.2021 - 05.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Hilkka Latva-Somppi
Opintojakso
SOSAPJ70

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

- sähköinen asioiminen
- henkilökohtaiset apuvälineet
- kotiin sijoitettavat teknologiset apuvälineet
- teknologian käytössä ohjaaminen
- ohjaaminen teknologiaympäristössä

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää yleisimmät teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntävät hyvinvointipalveluiden sovellukset, kuten e-lomakkeet, videoasioiminen ja verkkoneuvonta. Hän on perehtynyt teknologiaan, joka edistää itsenäistä asumista ja yhteisöllisyyttä, kuten apuvälineet, turvateknologia, älykäs koti ja kaupunki. Opiskelija osaa arvioida teknologiaa hyödyntävien palveluiden soveltuvuutta yksittäisen asiakkaan kannalta, hän osaa ohjata palveluiden ja välineiden käytössä sekä toimia teknologiavälitteisen palvelun osapuolena. Opiskelija osaa tunnistaa teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeet huomioiden sekä kestävän kehityksen näkökulmasta.

Sisältö

- sähköinen asioiminen
- henkilökohtaiset apuvälineet
- kotiin sijoitettavat teknologiset apuvälineet
- teknologian käytössä ohjaaminen
- ohjaaminen teknologiaympäristössä

Oppimateriaalit

- Teknologian muutos lupailee onnea, arkea ja kauhua tulevaisuuteen. 2013.
Helsinki: SOTERKO-verkoston teknologiaennakoinnin raportti. http://www.soterko.fi/files/THL_Soterko_web.pdf
- Pohjola, A., Kääriäinen, A. & Kuusisto-Niemi, S. 2010. Sosiaalityö, tieto ja teknologia. Jyväskylä: PS-kustannus;
- Salminen, Anna-Liisa (toim.) 2010, Apuvälinekirja. Kehitysvammaliitto, Helsinki;
- Opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit, vierailukäynnit, virtuaalisen oppimisympäristön käyttö opiskelussa, oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

78 tuntia, josta 20 tuntia kontaktiopetusta ja loput itsenäistä työskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää joitakin yleisimmistä teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntävistä hyvinvointipalveluiden sovelluksista ja osaa ohjata asiakasta näiden sovellusten peruskäytössä. Opiskelija osaa määritellä joitakin teknologiaa hyödyntävistä, itsenäistä asumista ja yhteisöllisyyttä edistävistä hyvinvointipalveluiden sovelluksista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää useita yleisimmistä teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntävistä hyvinvointipalveluiden sovelluksista ja osaa ohjata asiakasta näiden sovellusten käytössä. Opiskelija osaa arvioida teknologiaa hyödyntävien, itsenäistä asumista ja yhteisöllisyyttä edistävien palveluiden soveltuvuutta yksittäisen asiakkaan kannalta ja osaa ohjata palveluiden ja välineiden käytössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntävien hyvinvointipalveluiden sovelluksia laaja-alaisesti ja osaa ohjata asiakasta näiden sovellusten käytössä. Hän osaa ohjata asiakasta hänen tarpeidensa mukaisten, itsenäistä asumista ja yhteisöllisyyttä tukevien, teknologiaa hyödyntävien palveluiden ja välineiden käytössä ottaen huomioon myös kestävän kehityksen.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Siirry alkuun