Siirry suoraan sisältöön

Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät (4op)

Toteutuksen tunnus: KFG11BKIT02-2

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 02.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.01.2016 - 31.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Hilkka Latva-Somppi
Katariina Perttula
Opintojakso
KFG11BKIT02

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen teoreettiset, menetelmälliset ja eettiset lähtökohdat. Opiskelija osaa asettaa tutkimuksen lähestymistapaan sopivan kysymyksen. Hän osaa toteuttaa tutkimusprosessin laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa määrällisen tutkimuksen tutkimusprosessin, rakentaa aineistonkeruuvälineen ja käyttää SPSS -tilastointiohjelmaa. Opiskelija osaa tehdä ehdotuksia tutkimustiedon soveltamisesta vanhustyön käytäntöön.

Sisältö

Laadullisen ja määrällisen tutkimuksen peruskäsitteet, kysymyksenasettelu, tutkimussuunnitelma ja -prosessi, tiedonkeruuvälineen suunnittelu, muuttujien mitta-asteikot, otanta. Laadullisten aineistojen keruun ja analyysin perusmenetelmät, Määrällisen aineiston analysointi SPSS -tiastointiohjelmalla, tulosten havainnollistaminen ja raportointi, tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus, tiedon tuottaminen ja tulosten soveltaminen vanhustyön käytäntöön ja sen kehittämiseen

Oppimateriaalit

Ernvall, R. Ernvall, S. ja Kaukkila, H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. WSOY. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=42650

Heikkilä, T. 2008. Tilastollinen tutkimus. Edita. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=82129

Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Edita. Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg1=laadullinen+terveystutkimus&argType1=&sortBy=BUB_DATE_DESCphrase&searchCode1=TKEY&combine2=and&searchArg2=&argType2=any&searchCode2=GKEY&combine3=and&searchArg3=&argType3=any&searchCode3=GKEY&year=2011-2013&yearOption=range&fromYear=2007&toYear=&location=all&place=all&type=all&language=all&recCount=25&searchType=2&page.search.search.button=Hae

Hirsjärvi & Hurme. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino. (sov.osin) Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=82336

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

104h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 5. Opiskelija osaa analysoida laadullisen ja määrällisen tutkimuksen teoreettisia, menetelmällisiä ja eettisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa toteuttaa ja perustella tutkimusprosessin. Hän osaa valita tutkimukseen soveltuvia aineistoja, suunnitella aineistonkeruuta ja analysoida aineistoja laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin sekä SPSS-tilastointiohjelmalla. Opiskelija osaa raportoida ja havainnollistaa tulokset sekä tuottaa johtopäätöksiä käytännön vanhustyön kehittämiseen.
Taso 3. Opiskelija osaa vertailla laadullisen ja määrällisen tutkimuksen lähestymistapoja, kysymyksenasettelua ja menetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa tutkimusprosessin ja huomioida eettiset tekijät. Hän osaa käyttää laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen soveltuvia tiedonkeruumenetelmiä sekä analysoida aineistoja SPSS-tilastointiohjelmalla sekä laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija osaa raportoida ja havainnollistaa tutkimuksen tuottamaa tietoa sekä tehdä johtopäätöksiä vanhustyön käytännön kehittämiseen.
Taso 1. Opiskelija osaa kuvailla laadullista ja määrällistä tutkimuksen lähestymistapaa ja menetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa ohjauksessa tutkimusprosessin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija tietää tutkimuseettiset normit. Opiskelija osaa kuvata esimerkkejä tutkimustiedon soveltamista vanhustyön käytäntöön.

Esitietovaatimukset

Kehittämis- ja tutkimustyön perusteet

Lisätiedot

4 op (TKI-pistettä)

Siirry alkuun