Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöt (4op)

Toteutuksen tunnus: BE00CI07-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2019 - 31.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.05.2019 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Varhaiskasvatuksen täydentävät opinnot
Opettajat
Päivi Rinne
Virpi Nikkola
Opintojakso
BE00CI07

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata oppimisympäristön vaikutuksia lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Hän osaa käyttää menetelmiä, jotka auttavat suunnittelemaan ja kehittämään lapsen kehitystä ja oppimista tukevia oppimisympäristöjä. Opiskelija osaa suunnitella pedagogisia tukitoimia oppimisympäristöihin.

Sisältö

- oppimisympäristön käsite, monimuotoiset oppimisympäristöt
- lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen erilaisissa oppimisympäristöissä
- oppimisympäristöjen suunnittelu ja kehittäminen
- pedagogiset tukitoimet oppimisympäristössä

Oppimateriaalit

Ahonen, L. (2017). Vasun käyttöopas. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (2017). Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino, s. 36-191 ja 265 - 322.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018. (e-aineisto)
MLL: Mielenlukutaitoa! Opas turvallisen päiväkotiympäristön rakentamiseen. (e-aineisto)

Opetusmenetelmät

Orientaatio, itsenäinen opiskelu ja tentti

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

1-2
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä varhaiskasvatuksen oppimisympäristön käsitteeseen ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin liittyviä asioita. Hän tunnistaa varhaiskasvatuksen oppimisenalueet. Opiskelija osaa määritellä lapsen osallisuuden merkityksen leikissä ja oppimisessa jossakin määrin. Hän tunnistaa varhaiskasvattajan roolin merkityksen lapsen osallisuuden tukijana varhaiskasvatuksessa.


3-4
Opiskelija tietää keskeisimmät varhaiskasvatuksen oppimisympäristön käsitteeseen sekä toimintakulttuuriin liittyviä asiat ja osaa kuvata ja selittää niitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa arvioida keskeisiä asioita varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisen kannalta. Hän osaa kuvata varhaiskasvatuksen oppimisen alueet ja osaa perustella niiden merkitystä varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Hän osaa perustella ja arvioida lapsen osallisuuden merkityksen leikissä ja oppimisessa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa arvioida varhaiskasvattajan roolin merkitystä lapsen osallisuuden tukijana varhaiskasvatuksessa.


5
Opiskelija osaa laaja-alaisesti analysoida keskeisiä varhaiskasvatuksen oppimisympäristön käsitteeseen ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin liittyviä asioita teoriatiedon avulla. Hän osaa monipuolisesti arvioida keskeisiä asioita varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisen kannalta. Opiskelija osaa pohtien tarkastella varhaiskasvatuksen oppimisen alueita ja osaa laaja-alaisesti selittää niiden merkitystä varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Opiskelija osaa selittää ja analysoida lapsen osallisuuden merkityksen leikissä ja oppimisessa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä. Opiskelijalla on kyky arvioida monipuolisesti varhaiskasvattajan roolin merkitystä lapsen osallisuuden tukijana varhaiskasvatuksessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata joitakin oppimisympäristöjen piirteitä. Hän tietää oppimisympäristöjen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata pedagogisia tukitoimia, joita oppimisympäristöissä voidaan käyttää. .

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata oppimisympäristön vaikutuksia lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Hän osaa käyttää menetelmiä, joiden avulla voidaan suunnitella oppimisympäristöjä. Opiskelija osaa suunnitella pedagogisia tukitoimia oppimisympäristöihin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa analysoida oppimisympäristön vaikutuksia lapsen kehitykseen ja oppimiseen. Hän osaa käyttää menetelmiä, jotka auttavat suunnittelemaan ja kehittämään lapsen kehitystä ja oppimista tukevia oppimisympäristöjä. Opiskelija osaa suunnitella pedagogisia tukitoimia oppimisympäristöihin ja arvioida niiden soveltuvuutta.

Esitietovaatimukset

Lapsen kehitys- ja oppiminen -opintojakson suorittaminen

Siirry alkuun