Vanhemmuus ja kasvatus, kirjallisuus (3op)
Toteutuksen tunnus: KF08DVV1401-3
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 02.08.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.06.2016 - 31.08.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opettajat
- Eeva-Kaija Martin
- Opintojakso
- KF08DVV1401
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida lapsen kasvu- ja kehitystarpeiden perusteita sekä yleisimpiä kasvatusmenetelmiä
sekä ymmärtää kasvatustavoitteiden, -arvojen, -asenteiden ja ?käytänteiden merkityksiä.
Opiskelija osaa tukea vanhemmuutta myös haasteellisissa tilanteissa ja osaa analysoida kasvatusvastuun vaikutuksia muuttuvissa perhe- ja yhteiskuntarakenteissa.
Sisältö
Vanhemmuuteen ja kasvatukseen littyvä kirjallisuus.
Oppimateriaalit
Tentitään neljä teosta seuraavista:
- Frost, J. 2006. Lapsityrannit: kehity kasvattajana. WSOY
Saatavuus: http://tiny.cc/pwukdx
- Nevalainen, V. 2005. Aikuinen ja lapsi: kasvatuksesta voi selvitä hengissä. Edita
Saatavuus: http://tiny.cc/zxukdx
- Vanhemmuuden ja lapsen kasvun tukeminen päivähoidossa. 2004. Tammi
Saatavuus: http://tiny.cc/zyukdx
- Salmivalli, C. 2005. Kaverien kanssa: Vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. PS-kustannus
Saatavuus: http://tiny.cc/1zukdx
- Macmillan B. 2006. Miksi pojat ovat poikia ja miten kehittää heidän parhaita puoliaan. WSOY
Saatavuus: http://tiny.cc/85ukdx
- Sinkkonen, J. 2005. Elämäni poikana. WSOY
Saatavuus: http://tiny.cc/66ukdx
- Pulkkinen, L. 2002. Mukavaa yhdessä: sosiaalinen alkupääoma ja lapsen sosiaalinen kehitys. PS-kustannus
Saatavuus: http://tiny.cc/77ukdx
- Huhtanen, K. 2007. Kun huoli herää: varhainen puuttuminen koulussa. PS-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/68ukdx
- Sinkkonen-Kalland.2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOY
Saatavuus. http://tiny.cc/cavkdx
- Kronqvist-Kumpulainen.2011. Lapsuuden oppimisympäristöt. Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun
Saatavuus: http://tiny.cc/abvkdx
Opetusmenetelmät
Kirjatentti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
78 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2 taso
Opiskelija tietää ja osaa nimetä lapsen kasvu- ja kehitystarpeiden perusteita ja yleisimpiä kasvatusmenetelmiä
3-4 taso
Opiskelija ymmärtää kasvatustavoitteiden, -arvojen ja ?käytänteiden merkityksiä ja osaa tukea vanhemmuutta.
5 taso
Opiskelija osaa tukea vanhempia haasteellisissa tilanteissa ja osaa analysoida kasvatusvastuun vaikutuksia muuttuvissa perhe- ja yhteiskuntarakenteissa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.