Rakenteellinen sosiaalityö (4op)
Toteutuksen tunnus: SOSAVY20-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.05.2019 - 17.05.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.08.2019 - 15.11.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 14
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Mirva Siltakorpi
- Opintojakso
- SOSAVY20
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä rakenteellisen sosiaalityön käsitteen ja kuvata sen yhtymäkohdat valtaistavaan sosiaalityöhön. Hän osaa kuvata rakenteellisen työn näkökulmaa sosionomin työtehtävissä. Hän osaa tarkastella yksilöiden ja yhteisöjen sosiaalista tilannetta yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelijalla on valmiudet hankkia ja tuottaa tietoa asiakasryhmän tilanteesta päätöksenteon tarpeisiin. Opiskelija tuntee erilaisia rakenteellisen sosiaalityön käytäntöjä ja menetelmiä. Opiskelijalla on valmiuksia edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia eri toimijoiden kanssa.
                    
Sisältö
- rakenteellisen sosiaalityön käsite 
- valtaistavan sosiaalityön käsite 
- rakenteellisten ja sosiaalisten tekijöiden vaikutusten arviointi, kestävä kehitys 
- rakenteellisen sosiaalityön eri käytännöt ja menetelmät sosionomityössä 
- rakenteellisen sosiaalityön tiedonhankinta ja tiedontuotanto
                    
Oppimateriaalit
- Pohjola & Laitinen & Seppänen (toim.) 2014. Rakenteellinen sosiaalityö.
- Laitinen ja Niskala (toim.) 2013. Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. s. 87-298, 459-478.
- Juhila 2018. Aika, paikka & sosiaalityö.s.10-19, 190-262
ja joku seuraavista:
- Hynynen (toim.) 2015. Palvelualueen ja ikäystävällisen asuinalueen kehittäminen. Ympäristöministeriön raportteja 5. http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B3EB1D152-BD19-4064-B1DD-F88B7B71E867%7D/107817 
- Lyly 2016. Helsingin kaupunki Sosiaali- ja terveysvirasto Tutkimuksia ja raportteja 2 / 2016 Sosiaalinen raportointi asiakastiedon tuottajana Esimerkkinä aikuissosiaalityö ja lastensuojelu https://www.hel.fi/static/sote/hankkeet/sosiaalinen-raportointi-asiakastiedon-tuottajana.pdf 
- Niemi 2018. Helsingin kaupunki. Sosiaalinen raportti ikääntyneiden perhesuhteissa ilmenevästä kaltoinkohtelusta. https://www.hel.fi/static/sote/sosrap/raportit/sosiaalinen-raportti-ikaantyneiden-perhesuhteissa-ilmenevasta-kaltoinkohtelusta-GESO.pdf 
- Meriluoto, Marila-Penttinen ja Lehtinen (toim.) 2015. Osallisuuden ja kokemusasiantuntijuuden käsikirja.
http://www.e-julkaisu.fi/ensi_ja_turvakotien_liitto/osallisuus_kasikirja/pdf/Osallisuus_k__sikirja.pdf 
                    
Opetusmenetelmät
toteutus 1: tentti, itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintojakso ei sisällä harjoittelua
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti tehdään yleisenä tenttipäivänä, ilmoittautuminen tenttikuorella TAI Exam-tenttinä, katso ohjeet Intrasta
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
toteutus 2: tuntityöskentely ja essee
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106h
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä rakenteellisen sosiaalityön käsitteen yleispiirteet ja kytkeä sen valtaistavaan sosiaalityöhön, mutta osaaminen on kapea-alaista.  Hän osaa kuvata rakenteellisen työn näkökulmaa sosionomin työtehtävissä jollain tapaa. Hän osaa nimetä yleisesti yksilöiden ja yhteisöjen sosiaaliseen tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Lisäksi opiskelija osaa nimetä joitakin tapoja hankkia ja tuottaa tietoa asiakas- ja kansalaisryhmän tilanteesta sekä antaa esimerkkejä erilaisista rakenteellisen sosiaalityön käytännöistä ja menetelmistä. Opiskelija tunnistaa osallisuuteen ja osallistumiseen liittyviä mahdollisuuksia ja tietää vaikuttamistyön tapoja.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää rakenteellisen sosiaalityön käsitteen valtaistavan sosiaalityön lähtökohdista. Hän osaa jäsentää yksilöiden ja yhteisöjen sosiaaliseen tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta ymmärtäen niiden dynaamisen luonteen. Lisäksi opiskelija osaa esitellä monipuolisesti erilaisia tapoja hankkia ja tuottaa tietoa asiakas- ja kansalaisryhmän tilanteesta sekä antaa esimerkkejä erilaisista rakenteellisen sosiaalityön käytännöistä omaan ammattityöhön soveltaen. Opiskelija osaa raportoida ja edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia eri toimijoiden kanssa.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida rakenteellisen sosiaalityön merkitystä kriittisesti ja laaja-alaisesti valtaistavan sosiaalityön lähtökohdista. Hän osaa suhteuttaa rakenteellisen sosiaalityön menetelmiä ja toimintatapoja monipuolisesti myös muihin sosiaalityön käytäntöihin vertaillen. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä rakenteellisen sosiaalityön merkityksestä kaikilla 3-4 arvosana-asteikon osa-alueilla. Lisäksi opiskelija osaa tuottaa uusia tapoja toteuttaa rakenteellista sosiaalityötä sosionomin työtehtävissä.
                    
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
                    
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
                    
