Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSATK10-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2019 - 09.05.2019

Ajoitus

30.09.2019 - 31.01.2020

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Hilkka Latva-Somppi
  • Katariina Perttula

Opiskelijaryhmät

  • SOS17C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa löytää ammattialan kannalta tarkoituksenmukaisia ja kiinnostavia tutkimuskohteita. Opiskelija tietää sosiaalitieteellisessä tutkimuksessa sovellettavia tutkimusotteita ja -menetelmiä sekä niiden ominaispiirteitä. Hän osaa arvioida tutkimusotteiden ja -menetelmien soveltuvuutta erilaisten tutkimuskohteiden kannalta. Opiskelija osaa rajata tutkimustehtävän ja muodostaa tutkimuskysymykset. Opiskelija osaa selittää tutkimusprosessin kokonaisuuden ja luonteen laadullisissa, määrällisissä ja toimintatutkimuksellisissa tutkimusotteissa. Opiskelija osaa käyttää tärkeimpiä laadullisia ja määrällisiä tutkimustyökaluja ja hän tunnistaa toimintatutkimuksen prosessin. Opiskelija keskittyy opiskelemaan valintansa mukaan erityisesti määrällisten, laadullisten tai toimintatutkimuksellisten menetelmien soveltamiseen.

Sisältö

- tutkimuksellinen ajattelu
- sosiaalitieteissä sovellettavat tyypillisimmät tutkimusotteet ja tutkimusmenetelmät
- tutkimustehtävän ja tutkimuskysymysten määrittely
- tutkimusprosessi laadullisisissa, määrällisissä ja toimintatutkimuksellisissa tutkimusotteissa
- Webropol -työkalu, laadullisen analyysin työkalut
- Laadulliset tutkimusmenetelmät: haastattelu, havainnointi
- Määrälliset tutkimusmenetelmät: SPSS -tilastointiohjelma, taulukot, tunnusluvut, graafiset esitykset
- Toimintatutkimuksen menetelmät: toimintatutkimuksen prosessi, monimenetelmäisyys

Oppimateriaalit

- Greasley, Pete (2008) Quantitative Data Analysis Using SPSS: An Introduction for Health and Social Sciences. Open University Press. (e-kirja).
- Heikkilä, Tarja (2014) Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
- Hirsjärvi, Sirkka & Hurme, H. Tutkimushaastattelu. teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
- Kananen, Jorma (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 176.
- Kananen, Jorma (2014) Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylä: Jyväskylän
ammattikorkeakoulun julkaisuja.
- Puusa, A & Juuti, P. 2011. Menetelmäviidakon raivaajat: perusteita laadullisen tutkimuslähestymistavan valintaan. Helsinki: JTO.
- Sarajärvi, Anneli & Tuomi, Jouni. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Helsinki:Tammi.
- Verkko-oppimisalustalla olevat materiaalit
-Muu opettajan jakama kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opiskelu, itsenäiset tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaistyömäärä 130 h, sisältäen
- Määrälliset tutkimusmenetelmät
- Laadulliset tutkimusmenetelmät
- Toimintatutkimus
- itsenäinen työskentely

Sisällön jaksotus

- tutkimuksellinen ajattelu
- sosiaalitieteissä sovellettavat tyypillisimmät tutkimusotteet ja tutkimusmenetelmät
- tutkimustehtävän ja tutkimuskysymysten määrittely
- tutkimusprosessi laadullisisissa, määrällisissä ja toimintatutkimuksellisissa tutkimusotteissa
- Webropol ?työkalu, laadullisen analyysin työkalut
- Laadulliset tutkimusmenetelmät: haastattelu, havainnointi
- Määrälliset tutkimusmenetelmät: SPSS ?tilastointiohjelma, taulukot, tunnusluvut, graafiset esitykset
- Toimintatutkimuksen menetelmät: toimintatutkimuksen prosessi, monimenetelmäisyys

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusotteiden keskeiset piirteet. Opiskelija osaa ohjatusti käyttää laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä tutkimusaineiston analysoinnissa ja kykenee kuvailemaan toimintatutkimuksen prosessin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusotteiden keskeiset piirteet ja tietää näitä menetelmiä tai lähestymistapoja hyödyntävien tutkimusprosessien kokonaisuudet ja luonteet. Opiskelija kykenee arvioimaan näiden menetelmien ja lähestymistapojen soveltuvuutta erilaisiin tutkimuskohteisiin ja -aiheisiin sekä osaa käyttää näitä menetelmiä tutkimuksen tekemisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusotteiden prosessit. Opiskelijalla on kyky havaita oman ammattialan kannalta keskeisiä ja tarkoituksenmukaisia tutkimuskohteita ja hän osaa vertailla laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusmenetelmien ja lähestymistapojen soveltuvuutta erilaisissa tutkimuskohteissa. Opiskelija kykenee toteuttamaan tutkimuksia käyttäen laaja-alaisesti laadullisia, määrällisiä ja toimintatutkimuksellisia tutkimustyökaluja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luennoille osallistuminen, itsenäiset tehtäväsuoritukset.

Esitietovaatimukset

opintojakso Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet