Vammaisuus ja elämänkulku (8op)
Toteutuksen tunnus: KF08CHO0820-6
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.05.2010 - 27.05.2010
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.09.2015 - 31.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Marja-Liisa Saariaho
- Opintojakso
- KF08CHO0820
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta. Hän osaa hankkia tietoa vammaisuuteen liittyvistä kysymyksistä. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.
Sisältö
- Yksilö yhteiskuntasuhteen tarkastelu toimintakyvyn ja osallisuuden näkökulmasta
- Kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, liikuntavammat, kommunikaatiohäiriöt
- Vammaisuuden vaikutukset elämänkaaren eri vaiheisiin
- Eettiset näkökulmat vammaistyössä
Oppimateriaalit
- Kaski, M., Manninen, A. & Pihko, H. (toim.). 2012. Kehitysvammaisuus. 5. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy.
Saatavuus: http://tinyurl.com/py6vt4a
- Määttä,P&Rantala, A. 2010 Tavallisen erityinen lapsi. PS-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/jj39cx
- Stenros, N. 2008. Signmark. Otava
Saatavuus: http://tiny.cc/gk39cx
- Lampinen, R. 2007. Omat polut! Vammaisesta lapsesta täysivaltaiseksi aikuiseksi. Edita Prima Oy
Saatavuus: http://tiny.cc/4o39cx
- Kerola, K., Kujanpää, S. & Timonen, T. 2009. Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-kustannus.
Saatavuus: http://tiny.cc/4p39cx
Opetusmenetelmät
Ennakko-oppimistehtävä: työpajatyöskentely, joka sisältää ryhmätyöskentelyä, itsenäisiä tehtäviä, lukupiirejä, tutustumiskäyntejä, luentoja, toiminnallisia tehtäviä, asiantuntijavierailuja ja oppimispäiväkirjan tekemistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 208 tuntia
- mistä itsenäinen tehtävä 39 h
- työpajatyöskenetely 156 h
- työpajan tuotos 13 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta. Hän osaa hankkia tietoa vammaisuuteen liittyvistä kysymyksistä. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta. Hän osaa havainnoida ja hankkia tietoa sekä pohtii omia käsityksiään suhteessa eri vammaryhmiin. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisesti.
Taso 5:
Opiskelija analysoi monipuolisesti yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta. Hän osaa selittää vammaisuutta ja erilaisuutta yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla mm. seuraavista näkökulmasta: kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, liikuntavammat ja kommunikaatiohäiriöt. Hän osaa havainnoida ja hankkia tietoa kriittisesti ja analysoivasti sekä reflektoida monipuolisesti omia käsityksiään suhteessa vammaisuuteen. Opiskelija tarkastelee ja arvioi omia arvoja ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija osaa huomioida yksilön ainutkertaisuuden.
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin. Harjoittelu: sosiaalista turvallisuutta tuottavat palvelut.