Siirry suoraan sisältöön

Tarinallisuus ryhmätoiminnassa (4op)

Toteutuksen tunnus: SOSATO60-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 17.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.03.2020 - 15.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 20
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Asta Pohjola
Tarja Tapio
Sos Nimeämätön
Tua Niemelä
Opintojakso
SOSATO60

Tavoitteet

Opiskelijalla on perustiedot ja -taidot luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista tarinallisuutta hyödyntävien menetelmien alueella, esimerkiksi kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät (elämänviiva, aarrekartta, päiväkirjat). Opiskelija ymmärtää luovien, kulttuuri- ja taidelähtöisten menetelmien merkityksen minäkuvan, itsetunnon, itseilmaisun ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Opiskelija osaa organisoida tavoitteellista ryhmätoimintaa, jossa käytetään tarinallisia menetelmiä. Hänellä on valmiudet innostaa ja rohkaista yksilöitä ja ryhmän jäseniä ilmaisemaan itseään tarinallisuutta hyödyntäen. Opiskelija osaa työskennellä tavoitteellisesti luovien toimintojen alueella ja hän osaa suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Hän on tietoinen luovista voimavaroistaan ja on motivoitunut käyttämään ja kehittämään niitä sosiaalialan ammattityön kontekstissa.

Sisältö

- luovat ryhmätoiminnan menetelmät sosionomin työssä
- luovan toiminnan prosessi
- tarinalliset menetelmät luovan ryhmätoiminnan menetelmänä
- kaunokirjallisuus ja muut tekstit, kirjoittaminen, muistelu, sadutus, itsetuntemusta edistävät menetelmät, elämänviiva, aarrekartta, päiväkirjat
- toiminnalliset ja kokemukselliset harjoitukset ilmaisullisia menetelmiä hyödyntäen
- luovan toiminnan prosessi
- omien luovien voimavarojen kehittäminen sosionomityön kontekstissa

Oppimateriaalit

Hohenthal–Antin, L. 2013. Muistellaan: luovat menetelmät muistisairaan tukena. Jyväskylä: PS-kustannus
Karlsson L. 2014. Sadutus- avain osallisuuden toimintakulttuuriin. Helsinki: PS-kustannus
Reivinen J.ym.2013.Ketä kiinnostaa? Lasten ja nuorten hyvinvointi ja syrjäytyminen.Sivut 175-197.
Sutinen, J.2010.SelfStory - elämäntarinamenetelmä.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla perehdytään opintojakson sisältämien menetelmien teoreettisiin lähtökohtiin sekä näiden käytännön toteutukseen. Oppimismenetelminä käytetään luentoja, itsenäistä opiskelua ja toiminnallisia harjoituksia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

X

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija hallitsee osaamistavoitteiden mukaiset tiedot hyvin luovan toiminnan menetelmistä ja työtavoista tarinallisuutta hyödyntävien menetelmien alueella. Hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan tarinallisuutta hyödyntäviä menetelmiä käyttäen luovan toiminnan prosessin. Opiskelija osaa tiedostaa omia luovia voimavarojaan. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja osaa pohtia tarinallisuuden soveltamistapoja sosiaalialan ammattityön kontekstissa.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Kuvan käyttö ryhmätoiminnassa
- Draamalliset menetelmät ryhmätoiminnassa

Siirry alkuun