Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus (4op)

Toteutuksen tunnus: KF08BPS0510-49

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2014 - 30.04.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.02.2016 - 03.04.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Paikat
12 - 0
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Elina Kangasluoma
Opintojakso
KF08BPS0510

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee pitkäjänteisen, palveluohjauksellisen toimintatavan ja kokonaisvaltaisen palvelusuunnittelun periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella palvelukokonaisuuksia asiakkaan tarpeista lähtien ja paikallisen palvelujärjestelmän mahdollisuudet huomioiden. Opiskelija tuntee työntekijän roolin ja toimintatavat palveluohjausprosessin eri vaiheissa. Hän osaa edesauttaa palvelukokonaisuuden toteuttamista yhteistyöverkostoissa. Hän osaa kytkeä verkostotyön ja läheisneuvonpidon periaatteet palveluohjauskäytäntöihin.

Sisältö

- Palveluohjauksen käsite ja periaatteet
- Asiakaslähtöinen palvelutarpeen arviointi
- Palveluiden yhteensovittaminen ja sektorirajojen ylittäminen, palveluketjut
- Asiakkaan sosiaalisen verkoston hahmottamistavat
- Verkostotyön toimintamuodot ja käyttöyhteydet
- Verkostotyön tekniikat, esim. läheisneuvonpito, verkostokokous, verkostokartta

Oppimateriaalit

- Suominen, S. ja Tuominen M. 2007. Palveluohjaus: portti itsenäiseen elämään. Profami.
Saatavuus: http://tiny.cc/778d5w

- Pietiläinen, E. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Kehitysvammaliitto.
Saatavuus: http://tiny.cc/fa9d5w

- Verkostotyöntekijän käsikirja. 2006. Stakes.
Saatavuus:http://tiny.cc/rc9d5w
e-kirja
Saatavuus: http://tiny.cc/jf9d5w

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, itsenäiset tehtävät, tentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 34 tuntia, itsenäinen opiskelu ja tentti 70t.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa tavoitteellisen palveluohjausprosessin vaiheet ja periaatteet. Hän tuntee palveluohjauksen keskeiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä tavanomaisiin tapauksiin. Opiskelijalla osaa suunnitella palveluohjauksen toteuttamista yhtenä työryhmän jäsenenä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa palveluohjausprosessin sosiaalialan työmenetelmänä. Hän tuntee palveluohjauksen keskeiset menetelmät ja osaa perustella niiden käyttöä sosiaalialan työssä. Opiskelija osaa ottaa vastuun palveluohjauksen suunnittelusta ja toteutuksesta.
Taso 5:
Opiskelija osaa arvioida palveluohjauksen perusteita ja merkitystä sosiaalialan työmenetelmänä laaja-alaisesti ja syvällisesti. Hän osaa soveltaa ja kehittää palveluohjaukseen kytkeytyviä menetelmiä. Opiskelija osaa ottaa vastuun ja innostaa muita työryhmän jäseniä palveluohjauskäytäntöjen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin.

Siirry alkuun