Siirry suoraan sisältöön

Perhetyö (4op)

Toteutuksen tunnus: KF08BPS0410-48

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2015 - 30.04.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2016 - 13.03.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Paikat
12 - 0
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Eeva-Kaija Martin
Opintojakso
KF08BPS0410

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä perhetyön tavoitteet ja periaatteet lapsiperheiden varhaisen tuen palveluissa sekä lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa. Hän tunnistaa perhetyön prosessin sisällön osana lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua. Opiskelija osaa nimetä erilaisia perhetyön menetelmiä ja osaa soveltaa niitä esimerkkeihin. Opiskelija osaa määritellä perhetyön ratkaisukeskeisen ohjauksen periaatteet sekä osaa soveltaa yhdessä toisen opiskelijan kanssa ko. lähestymistapaa asiakasesimerkkiin.

Sisältö

- Perhetyön määrittely
- Perhekeskustoiminta
- Ehkäisevä lastensuojelu ja lastensuojelun perhetyö
- Omaohjaajatyö
- Perhetyön toiminnalliset menetelmät
- Perhetyön ratkaisukeskeinen ohjaus

Oppimateriaalit

- Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palvelujen uudistaminen: Lasten Kaste - kehittämistyöstä pysyväksi toiminnaksi. Hastrup,Hietanen-Peltola, Jahnukainen & Pelkonen (toim.) Raportti/Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 3/2013.
Saatavuus: http://tinyurl.com/pkhrtrp
Saatavana: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104345/URN_ISBN_978-952-245-831-5.pdf?sequence=1

- Heino, T. 2008. Lastensuojelun avohuolto ja perhetyö: kehitys, nykytila, haasteet ja kehittämisehdotukset.Selvitys lastensuojelun kehittämisohjelmalle. Työpapereita 9/2008. http://www.thl.fi/tutkimus ja kehittäminen/julkaisut/KTL:n ja Stakesin julkaisut/verkkojulkaisut/työpapereita 2008.
Saatavuus: http://tiny.cc/77ae5w

- Möller, S. 2004. Sattumista suunnitelmallisuuteen: Lapsen elämäntilanteen kartoitus lastensuojelussa. Pesäpuu.
Saatavuus: http://tiny.cc/60be5w

- Rönkkö, L. 2008. Ratkaisu? ja voimavarakeskeinen näkökulma vuorovaikutuksessa. Teoksessa. Vilen, M.,Leppämäki, P. & Ekström, L. (toim.) Vuorovaikutuksellinen tukeminen. WSOY, 171?203.
Saatavuus: http://tiny.cc/khce5w

- www.lastensuojelunkasikirja.fi

- Perheen parhaaksi:Perhetyön arkea. 2012. Järvinen,R: Lankinen, A:Taajamo,T:,Veistilä, M:Virolainen A. 2.uud.p. Helsinki:Edita.
Saatavuus: http://tiny.cc/b9be5w

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset, asiantuntijavierailut, opintokäynnit, paritentti, yksilötentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- luennot, ryhmätyöt, harjoitukset, asiantuntijaluennot, opintokäynnit, tentit 44 h
- itsenäinen opiskelu 60 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä perhetyön tavoitteet ja periaatteet lapsiperheiden varhaisen tuen palveluissa sekä lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa. Hän tunnistaa perhetyön prosessin sisällön osana lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua.
Opiskelija osaa nimetä erilaisia perhetyön menetelmiä ja osaa soveltaa niitä tavanomaisiin tapauksiin. Opiskelija osaa määritellä perhetyön ratkaisukeskeisen ohjauksen periaatteet sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisiin tapauksiin.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää perhetyön tavoitteet ja periaatteet lapsiperheiden varhaisen tuen palveluissa sekä lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa. Hän osaa selittää perhetyön prosessin sisällön osana lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua.
Opiskelija osaa valita erilaisia perhetyön menetelmiä ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa selittää perhetyön ratkaisukeskeisen ohjauksen periaatteet sekä osaa ratkaista työelämän tilanteita ko. lähestymistapaa soveltaen.
Taso 5:
Opiskelija osaa monipuolisesti, kriittisesti ja kehittävästi arvioida lapsiperheiden varhaisen tuen ja lastensuojelun perhetyön tavoitteita, periaatteita ja merkitystä yksilö- ja yhdyskuntatasolla.Hän osaa analysoida perhetyössä käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa monipuolisesti selittää perhetyön ratkaisukeskeisen ohjauksen periaatteet sekä osaa soveltaa innovatiivisesti ko. lähestymistapaa työelämän tilanteisiin.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot pääosin.

Siirry alkuun