Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukeminen ja ohjaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: BB00CA21-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2019 - 14.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2020 - 15.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Maija Hiltunen
- Pirkko Mäntykivi
- Pia Haapala
- Maria Kasanen
- Tarja Svahn
- Ajoitusryhmät
- Terveysliikunnan ohjaaminen (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Terveysneuvonta (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Terveysliikunnan ohjaaminen
- Terveysneuvonta
- Opintojakso
- BB00CA21
Tavoitteet
Opiskelija:
- osaa määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle erilaisia ohjaustapoja hyödyntäen
- osaa määritellä asiakkaan terveyteen liittyvät yksilölliset muutostarpeet ja ohjata muutosprosessia
- osaa mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin menetelmin, myös teknologiaa ja digitaalisuutta hyödyntäen
- edistää asiakkaidensa terveyttä hyödyntämällä suosituksia ja näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa kertoa liikunnan, ravitsemuksen ja levon merkityksestä terveydelle ja hyvinvoinnille
- osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti neuvoessaan/ohjatessaan eri–ikäisiä ihmisiä terveyden edistämisessä
Sisältö
- Terveydenedistämisen menetelmiä ja periaatteita
- Kansalliset liikunta- ja ravitsemussuositukset
- Transteoreettinen muutosvaihemalli
- Motivoiva haastattelu / ohjaus
- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaus käytännön terveysneuvontatapahtuman aikana
- erilaiset mittausmenetelmät, teknologiset mittaukset, esim. FirstBeat-mittaus
Oppimateriaalit
Fogelholm, M., Vuori, I. & Vasankari T. (toim.) 2011. Terveysliikunta. UKK-instituutti. Keuruu: Kustannus Oy Duodecim.
Kalliola, T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka T. 2010. Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Kaukkila, V. & Lehtonen, E. 2007. Ryhmästä enemmän: käsikirja ryhmänohjaajan taitoja tarvitsevalle. Helsinki: SMS-tuotanto.
Keskinen, K., Häkkinen, K., Kallinen, M., Kuivalainen, J. & Aartolahti, E. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
Laine A, Ruishalme O, Salervo O, Sivén T, Välimäki P. Opi ja ohjaa sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy, 2009.
Langinkoski, A., Lappalainen, J., Moody, J., Naclerio, F., Rieger, T., Jime?nez, A. & Allgrove, J. 2016. Liikuntafysiologian perusteet. Lahti: Fitra Oy.
Leppo K., Ollila E., Pena S., Wismar M. & Cook S. Health in All Policies. Seizing opportunities, implementing policies. Sosiaali- ja terveysministeriö.
Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Voutilainen, E., Fogelholm, M. & Mutanen, M. Ravitsemustaito. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Lisäksi opettajan myöhemmin ilmoittama kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Luennot, käytännön harjoittelu ja kirjalliset tehtävät, osin verkko-opintoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op vastaa 133 h, joka koostuu luennoista, käytännön harjoittelusta, verkko-opinnoista ja itsenäisestä työskentelystä, johon kuuluu mm. soveltavan liikunnan projektityö pienryhmissä toisen lukuvuoden aikana (1 op eli 27 h).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- määritellä terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyviä käsitteitä opettajan johdatellessa häntä
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä perusmenetelmiä hyödyntäen, mutta ei löydä keinoja, joiden avulla edistäisi asiakkaan terveyttä
- luuetella keskeisimpiä valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia, mutta ei kykene soveltamaan niitä ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä mekaanisesti ja tarvitsee tähän ohjausta
- kaavamaisesti neuvoa asiakkaita terveyden edistämisessä
- ohjatusti mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä, mutte ei ilman ohjausta kykene ohjaamaan asiakasta terveyttä edistävissä muutosprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- määritellä joitakin terveysliikuntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä perusmenetelmiä hyödyntäen ja edistää asiakkaiden terveyttä perustelemalla asioita teoreettisesti
- hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä mekaanisesti
- toimia tarkoituksenmukaisesti ja kaavamaisesti neuvoessaan asiakkaita terveyden edistämisessä
- mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä joitakin menetelmiä ja teknologisia ratkaisuja hyödyntäen ja ohjata asiakasta selkeissä muutosta edellyttävissä prosesseissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- määritellä terveysliikntaan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- mitata ja arvioida asiakkaan terveyttä erilaisin menetelmin ja edistää asiakkaiden terveyttä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia ja kansainvälisiä terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita yksilöllisesti erilaisissa fysioterapiatilanteissa
- käyttää terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä monipuolisesti näyttöön perustuen
- toimia tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti neuvoessaan asiakkaita terveyden edistämisessä
- mitata ja arvioida asiakkaiden / potilaiden terveyttä monipuolisia menetelmiä ja teknologiaa hyödyntäen ja ohjata asiakasta mittaustulosten perusteella tarvittavassa muutosprosessissa