Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan kasvattaminen (3op)

Toteutuksen tunnus: LTVALK402-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.10.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.03.2020 - 29.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettajat
Petra Sippola
Opintojakso
LTVALK402

Sisällön jaksotus

Olemassa olevan liikeidean edelleen kehittäminen
Ennakointitiedon tunnistaminen ja hyödyntäminen strategiasuunnitelmassa
Innovaation kehittäminen
Kasvun lähteet
Sisäiset ja ulkoiset kasvustrategiat
Kasvun tuomat haasteet
Kasvun johtaminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja analysoida yrityksen nykytilaa kasvattamisen ja kehittämisen näkökulmasta sekä arvioida olemassa olevan liiketoiminnan kasvattamisen ja kehittämisen keskeiset haasteet pk-yrityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa laatia pk-yritykselle kasvustrategian sekä suunnitelman keskeisten kehittämisehdotusten toteuttamiseen.

Sisältö

-olemassa olevan yrityksen edelleen kehittäminen
-yrityksen kasvuun vaikuttavat tekijät
-strategiset työkalut liiketoiminnan kasvun suunnittelussa
-vaihtoehtoiset kasvustrategiat
-kasvun lähteet
-sisäiset ja ulkoiset kasvustrategiat
-kasvun tuomat haasteet pk-yritykselle
-pk-yrityksen kasvun johtaminen

Oppimateriaalit

Varamäki, E. ym. (2007). Kasvuyrittäjyyden olemus ja pk-yritysten kasvustrategiat Etelä-Pohjanmaalla. Luku 4 sivut 82-92, luku 5 sivut 93-125, luku 8 sivut 139-154, luku 10 sivut 204-219 sekä luku 12 sivut 249-259. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 5. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=77786

-Sorama, K. ym. (2009). Yritysten kasvu alueellisesti Suomessa. Luku 2 sivut 5-29 ja luku 6 sivut 100-116. Tekesin katsaus 245/2009. Helsinki: Tekes
Saatavana: www.tekes.fi/Julkaisut/Yritysten_kasvu_alueellisesti_Suomessa.pdf

-Mannermaa, M. (2004). Heikoista signaaleista vahva tulevaisuus. Helsinki: WSOY (luvut 4, 5 ja 8)
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=55988

-Ahola, E. & A. Palkamo (2009). Megatrendit ja me. Tekesin katsaus 255/2009. Helsinki: Tekes
Saatavana: http://www.tekes.fi/Julkaisut/megatrendit.pdf

-Luennoitsijoiden jakama muu materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, kirjallisia tehtäviä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullinen tentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 16 h
Itsenäinen opiskelu 65h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen passiivisesti, eikä osallistu keskusteluun
Opiskelija osaa laatia nykytila-analyysin ja kasvustrategian pk-yritykselle, mutta tuottaa tavanomaisia nykyhetkestä johdettuja strategisia ratkaisuja.
Opiskelija käyttää strategian suunnittelutyökaluja, mutta käyttö ei ole kattavaa eikä niiden avulla tuotettua tietoa käytetä systemaattisesti strategisten valintojen perusteluissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään ajoittain
Opiskelija osaa laatia nykytila-analyysin ja kasvustrategian pk-yritykselle, mutta analyysi ei ole systemaattista ja kattavaa, kasvustrategia jää jossain määrin irralliseksi
Opiskelija osaa käyttää joitain strategian suunnittelutyökaluja analysoidessaan yrityksen sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä sekä perustelee niiden avulla tekemiään strategisia valintojaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja esittää omia analyyttisia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin
Opiskelija osaa laatia kattavan ja systemaattisen nykytila-analyysin ja erinomaisen kasvustrategian pk-yritykselle
Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti strategisia suunnittelutyökaluja analysoidessaan yrityksen sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä sekä osaa erinomaisesti perustella niiden avulla tekemänsä strategiset valinnat.

Siirry alkuun