Kirjastopalvelujen kehittäminen (4op)
Toteutuksen tunnus: KD18BPAM02-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.10.2019 - 01.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.01.2020 - 31.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
- Opettajat
- Satu Salmela
- Opintojakso
- KD18BPAM02
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- suunnitella kirjastopalveluja tuotteistamisen näkökulmasta
- arvioida kirjastopalvelujen laatua
Sisältö
- johdantona: kuka päättää kirjastojen palveluista ja rahoittaa ne?
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen laadun arviointi
- kirjastopalvelujen tuotteistaminen
- palvelumuotoilu ja menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
- hankkeet kehittämisen välineinä
- tulevaisuuden ennakointi
Oppimateriaalit
- Hyötyä, tietoa, elämyksiä – kirjastojen vaikuttavuuden ulottuvuuksia. 2016. Helsinki: Kuntaliitto.
- Toimiva kunta. Hyvinvointia! Sivistystä! Elinvoimaa! 2017. Sallinen Sini, Majoinen Kaija ja Seppälä Jari (toim.). Helsinki: Suomen Kuntaliitto.
- Markless, S. & Streatfield, D. 2013. Evaluating the Impact of Your Library. Lontoo: Facet.
- Juntunen, A. & Saarti, J. 2010. Kirjaston johtaminen. Helsinki: Avain.
- SFS-ISO 16439:2016 Tieto ja dokumentointi. Kirjastojen vaikuttavuuden arvioinnin menetelmät ja toimenpiteet.
- Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.
- Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson aikana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija osaa kirjallisesti tai suullisesti esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisilla ja tilastomenetelmillä ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman
Esitietovaatimukset
Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet