Pienryhmätoiminta ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa (5op)
Opintojakson tunnus: BE00DY37
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- havainnoida lasta ja lapsiryhmää sekä dokumentoida havaintojaan
- toimia tiimissä ja tuottaa omia havaintojaan osaksi lapsiryhmän toiminnan suunnittelua ja kehittämistä
- tunnistaa pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden ominaispiirteitä sekä toteuttaa niitä omassa toiminnassaan laaja-alaisesti
- suunnitella, toteuttaa, dokumentoida ja arvioida varhaiskasvatustoimintaa siten, että integraatio ympäröivään yhteiskuntaan, kulttuuriin ja luontoon toteutuu
- hyödyntää sosiaalipedagogista työotetta lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tunnistaa lasten kulttuurin ja leikin ominaispiirteitä sekä osaa käyttää niitä toimintaa suunnitellessaan ja ohjatessaan sekä leikkiympäristöjä kehittäessään
- kehittää omaa ammatillisuuttaan varhaiskasvatuksen sosionomina toiminnan suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja dokumentoinnin näkökulmasta osana moniammatillista tiimiä
- huomioida kestävän kehityksen periaatteet toiminnassaan
Sisältö
- Havainnointi ja pedagoginen dokumentointi
- Varhaiskasvatus toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- Pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet
- Sosiaalipedagoginen näkökulma pedagogisessa työssä
- Lasten kulttuuri ja leikin ominaispiirteet
- Oppimisympäristöjen kehittäminen
- Moniammatillinen tiimityö varhaiskasvatuksessa
- Oman toiminnan ja ammatillisen osaamisen reflektointi
- Kestävän kehityksen periaatteet
Esitietovaatimukset
Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen sekä Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa havainnointia ja dokumentointia sekä ohjausasiakirjoja hyödyntäen suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman mukaista pedagogista toimintaa. Opiskelija osaa selittää pedagogisten menetelmien merkityksen ohjauksessa oppijan oppimisen ja toimijuuden tukena. Opiskelija ymmärtää yhteisöllisten ja sosiaalipedagogisten näkökulmien merkityksen ja liittää niitä toimintaan yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Opiskelija tunnistaa pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteet ja hänellä on valmiuksia toteuttaa niitä pedagogisessa toiminnassa. Opiskelija osaa ohjata leikkiä lapsen kasvua ja kehitystä tukevasti sekä kehittää leikkiympäristöjä lasten kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisia leikki- ja toimintaympäristöjä sekä osallisuuden toimintakulttuuria. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen periaatteita ja soveltaa niitä osittain toiminnassaan. Opiskelija tarkastelee havaintojaan eettisesti ja reflektoi omaa toimintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa havainnointia ja dokumentointia sekä ohjausasiakirjoja hyödyntäen suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman mukaista pedagogista toimintaa. Opiskelija osaa selittää pedagogisten menetelmien merkityksen ohjauksessa oppijan oppimisen ja toimijuuden tukena. Opiskelija osaa soveltaa yhteisöllisiä ja sosiaalipedagogisia näkökulmia ja liittää niitä toimintaan yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Opiskelija osaa soveltaa pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita sekä toteuttaa niitä pedagogisessa toiminnassa. Opiskelija osaa soveltaen hyödyntää monipuolisia leikki- ja toimintaympäristöjä sekä osallisuuden toimintakulttuuria. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen periaatteita ja soveltaa niitä johdonmukaisesti toiminnassaan. Opiskelija tarkastelee havaintojaan eettisesti ja reflektoi omaa toimintaa sekä tekee perusteltuja johtopäätöksiä oman toiminnan ja osaamisen kehittämistarpeista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tulkita tekemiään havaintoja syvällisesti ja suhteuttaa ne lapsen kehityksen teorioihin. Opiskelija osaa tulkiten havainnointia ja dokumentointia sekä ohjausasiakirjoja hyödyntäen suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman mukaista pedagogista toimintaa. Opiskelija osaa perustella pedagogisten menetelmien merkityksen ohjauksessa oppijan oppimisen ja toimijuuden tukena. Opiskelija osaa soveltaa yhteisöllisiä ja sosiaalipedagogisia näkökulmia ja liittää niitä toimintaan yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Opiskelija osaa analysoida pienryhmätoiminnan ja yhteisöllisyyden periaatteita sekä toteuttaa niitä monipuolisesti pedagogisessa toiminnassa. Opiskelija osaa kehittäen ohjata leikkiä lapsen kasvua ja kehitystä tukevasti sekä kehittää leikki- ja toimintaympäristöjä lasten kanssa. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen periaatteita ja soveltaa niitä johdonmukaisesti toiminnassaan. Opiskelija tarkastelee havaintojaan eettisesti ja reflektoi analyyttisesti omaa toimintaa sekä tekee perusteltuja johtopäätöksiä oman toiminnan ja osaamisen kehittämistarpeista.
Lisätiedot
Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.
Suoritustavat
Opintojakso koostuu teoriaopetuksesta ja työelämässä suoritettavista harjoitteista. Opintojakson sisältämät havainnointiin ja suunnitteluasiakirjoihin pohjautuvat pedagogisen toiminnan suunnittelua sekä yksilöiden ja lapsiryhmien ohjausta käsittelevät oppimistehtävät on mahdollista toteuttaa Varhaiskasvatuksen pedagogisessa harjoittelussa.