Siirry suoraan sisältöön

Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen (3op)

Opintojakson tunnus: BE00DY33

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- nimetä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä ja kehitystä selittäviä teorioita
- tunnistaa lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä nimeää keinoja näiden toteutumiseksi
- määritellä leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkityksen eri ikäkausina
- selittää sosioemotionaalisten taitojen kehitystä sekä vertaissuhteiden merkitystä
- tunnistaa lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavat sekä niitä hidastavat tekijät

Sisältö

- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen
- Lapsen toimijuus ja osallisuus
- Leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkitys
- Lapsen sosioemotionaalisten taitojen kehitys ja vertaissuhteiden tukeminen
- Kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa joitakin lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen liittyviä tekijöitä. Hän osaa nimetä joitakin lapsen toimijuuden ja osallisuuden vahvistamiseen liittyviä tekijöitä. Opiskelija tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä lapsen kehityksestä. Hän osaa määritellä joitakin lapsen vuorovaikutus- ja sosiaalisiin taitoihin kuuluvia tekijöitä sekä kuvata sekä vertaissuhteiden merkitystä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa keskeisimmät lapsen kasvuun, kehityksen ja oppimisen vaikuttavat tekijät ja osaa kuvata näitä tekijöitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa selittää lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksestä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen sekä osaa tuoda esiin keinoja vahvistaa lapsen toimijuutta ja osallisuutta. Opiskelija osaa luokitella mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina. Opiskelija tunnistaa leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkityksen lapsen kehitykseen ja osaa tuoda osaamistaan teoriaan viitaten esiin. Opiskelija tunnistaa lapsen vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen kehityksen sekä lapsen vertaissuhteiden merkityksen ja osaa nimetä monipuolisesti eri menetelmiä tukea näitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä kasvatus- ja kehityspsykologisten teorioiden avulla. Opiskelija osaa perustella lapsen toimijuuden ja osallisuuden merkityksen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle sekä osaa tuoda esiin analysoiden eri keinoja vahvistaa niitä. Opiskelija osaa selittää mistä lapsen leikkitaidot koostuvat eri ikäkausina ja osaa nimetä monipuolisesti leikin ja fyysisen aktiivisuuden merkityksestä lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen. Opiskelija osaa tuoda teoriaan viitaten esiin lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehitykseen liittyviä tekijöitä sekä lapsen vertaissuhteiden merkitystä ja osaa monipuolisesti tukea niitä. Opiskelija osaa selittää monipuolisesti pedagogiikan merkityksen lapsen kasvussa, kehityksessä ja oppimisessa. Opiskelija osaa analysoida ja perustella lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä sekä sitä hidastavia tai vaarantavia tekijöitä. Opiskelijalla on kyky analysoida eri tekijöiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti.

Oppimateriaalit

Kyrönlampi, T., Koivula, M (2024). Leikin lumoa: käsikirja varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen. Jyväskylä: Santalahti-kustannus. (Osat 1-3)

Köngäs, M. (2019). Tunneäly varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Pulkkinen, L., Ahonen, T., Kuoppala, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus.
E-kirjaa lukeville alue alkaa esipuheesta ja viimeinen luettava kokonaisuus on keskilapsuus. Nuoruus-luku ei enää kuulu tenttialueeseen.

Kirjallisuus löytyy kokonaisuudessaan sekä kirjoina että e-aineistona.

Lisätiedot

Opintojakso on tarjolla varhaiskasvatusopinnot suorittaville opiskelijoille. Opintojakso on suoritettava ennen muiden varhaiskasvatuksen kokonaisuuteen sisältyvien opintojen suorittamista.

Siirry alkuun