Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan tutkimusmenetelmät (6op)

Opintojakson tunnus: BE00DY10

Opintojakson perustiedot


Laajuus
6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tietää sosiaalitieteellisessä tutkimuksessa sovellettavia tutkimusotteita ja -menetelmiä sekä niiden ominaispiirteitä
- arvioida tutkimusotteiden ja -menetelmien soveltuvuutta erilaisten tutkimuskohteiden kannalta
- rajata tutkimustehtävän ja muodostaa tutkimuskysymykset tarkoituksenmukaisesti
- selittää tutkimusprosessin kokonaisuuden ja luonteen laadullisissa ja määrällisissä tutkimusotteissa sekä tutkivan kehittämistyön viitekehyksessä ja osaa määritellä tutkimusprosessin kuhunkin vaiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet
- käyttää tärkeimpiä laadullisia ja määrällisiä tutkimustyökaluja sekä aineistonkeruu- ja analyysitapoja
- suunnitella tutkivan kehittämistoiminnan prosessin ja soveltaa tutkivaa otetta kehittämistyön toteuttamiseen

Sisältö

- Sosiaalitieteissä sovellettavat tyypillisimmät tutkimusotteet ja tutkimusmenetelmät
- Tutkimustehtävän ja tutkimuskysymysten määrittely
- Tutkimusprosessi laadullisissa ja määrällisissä tutkimusotteissa
- Laadulliset ja määrälliset aineistot: kysely, haastattelu, havainnointi, osallistavat aineistonkeruumenetelmät, kirjalliset dokumentit
- kirjallisuuskatsaus
- laadulliset ja määrälliset aineiston analyysimenetelmät
- määrälliset työkalut: Webropol, SPSS -tilastointiohjelma
- tutkimuksellinen kehittämistyö ja sen menetelmät: kehittämistyön prosessi, monimenetelmäisyys ja kehittämistyön dokumentointi
- tutkimuksen luotettavuuden ja eettisyyden varmentaminen laadullisissa ja määrällisissä tutkimuksissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä laadullisten ja määrällisten tutkimusotteiden sekä tutkivan kehittämistyön keskeisiä piirteitä, mutta määrittely on niukkaa. Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä, tutkimusaineiston aineistonkeruu- ja analysointitapoja tehtävissään, mutta soveltaminen on niukkaa ja tehtäviin voi olla sisältyä joitain virheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata laadullisten ja määrällisten tutkimusotteiden sekä tutkivan kehittämistyön keskeiset piirteet. Opiskelija osaa jäsentää näiden eri tutkimusmenetelmällisten lähestymistapojen tutkimusprosessien kokonaisuudet ja luonteet hyvällä tasolla.
Opiskelija osaa soveltaa tehtävissään erilaisia laadullisia ja määrällisiä tutkimusaineiston aineistonkeruu- ja analysointitapoja toimivasti. Opiskelija kykenee arvioimaan näiden menetelmien ja lähestymistapojen soveltuvuutta erilaisiin tutkimuskohteisiin ja -aiheisiin sekä osaa käyttää näitä menetelmiä tekemissään tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee laadullisten, määrällisten tutkimusotteiden ja tutkivan kehittämistyön keskeiset piirteet kiitettävällä tasolla.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti laadullisten ja määrällisten tutkimusmenetelmien ja tutkivan kehittämistyön piirteet. Hän osoittaa hallitsevansa laaja-alaisesti kuhunkin tutkimusotteeseen sisältyvät tutkimusaineiston aineistonkeruu- ja analysointitavat ja osaa soveltaa niitä reflektiivisesti ja taitavasti tehtävissään. Opiskelijalla on kyky havaita oman ammattialan kannalta keskeisiä ja tarkoituksenmukaisia tutkimuskohteita ja hän osaa vertailla laadullisten, määrällisten ja toimintatutkimuksellisten tutkimusmenetelmien ja lähestymistapojen soveltuvuutta erilaisissa tutkimuskohteissa. Opiskelija kykenee käyttämään taitavasti laadullisia, määrällisiä ja toimintatutkimuksellisia työkaluja tehtävissään.

Siirry alkuun