Terveysliikunnan ohjaaminenLaajuus (6 op)
Opintojakson tunnus: BB00BS48
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 6 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä terveysliikunnan ja liikunnan ohjaamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen harjoitustunnin ryhmälle
- hyödyntää erilaisia ohjaustapoja ja välineitä ryhmän ohjauksessa
- toimia ryhmän ohjaajana ja huomioida osallistujia yksilöllisesti
- määritellä motorisen oppimisen teorioita ja käyttää motorisen oppimisen periaatteita ohjatessaan yksilöasiakkaita ja ryhmiä
Sisältö
- Terveysliikunta ja sen ohjaaminen eri menetelmiä ja välineitä apuna käyttäen
- Yksilön ja ryhmän ohjauksen periaatteet ja tarkoituksenmukainen harjoitusohjelman suunnittelu ja toteutus
- Motorisen oppimisen perusteet ja videoanalyysi ohjaustehtävästä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- osaa puutteellisesti listata terveysliikunnan ja motorisen oppimisen keskeisiä käsitteitä ja periaatteita
- osaa ohjatusti soveltaa liikunnan didaktiikan ja liikunnanohjauksen periaatteita erilaisissa yksilö- ja ryhmäohjaustilanteissa
- osaa toimia ryhmän ohjaajana, mutta ei huomioi osallistujia yksilöllisesti
- nimetä joitakin motorisen oppimisen periaatteita, mutta periaatteiden soveltaminen erilaisissa ohjaustilanteissa ei onnistu
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- osaa listata joitakin terveysliikunnan ja motorisen oppimisen keskeisiä käsitteitä ja periaatteita
- osaa soveltaa liikunnan didaktiikan ja liikunnanohjauksen periaatteita erilaisissa yksilö- ja ryhmäohjaustilanteissa
- osaa toimia ryhmän ohjaajana ja huomioida joissakin tilanteissa osallistujia yksilöllisesti
- käyttää joitakin motorisen oppimisen periaatteita ohjatessaan yksilöasiakkaita ja ryhmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osaa määritellä terveysliikunnan ja motorisen oppimisen keskeiset käsitteet ja periaatteet
- osaa soveltaa monipuolisesti liikunnan didaktiikan ja liikunnanohjauksen periaatteita erilaisissa yksilö- ja ryhmäohjaustilanteissa
- osaa toimia ryhmän ohjaajana ja huomioida osallistujia yksilöllisesti
- soveltaa motorisen oppimisen periaatteita ohjatessaan yksilöasiakkaita ja ryhmiä