Viestinnän perusteet (5op)
Opintojakson tunnus: KA01AVIVA05
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä niiden suunnittelussa, myös monikulttuurisissa tilanteissa. Hän osaa arvioida ja kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Hän osaa laatia tavallisimmat opiskelussa, työelämässä ja itseilmaisussa tarvittavat tekstit sekä hallitsee yleiskielen normiston ja lähteiden käytön.
Sisältö
Osa 1. 2 op Kirjallinen viestintä: työelämän asiakirjat (esim. tiedote, hakemus), lehtijuttu, mielipiteen ilmaisu, lähteiden käytön ja merkitsemisen perusasiat (Seamkin ohjeet), viestintäsuunnitelma, kriisiviestintä.
Osa 2. 2 op Puheviestintä: puhe-esitys ja sen havainnollistaminen, argumentointi, keskusteluviestintä (kokoukset, neuvottelut, kehityskeskustelu)
Osa 3. 1 op Tutkimusviestintä: tutkimuksen raportointi, kirjoittamisprosessi, tieteellinen tyyli, lähdekritiikki ja lähteiden käyttö.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 5: Opiskelija osaa viestinnässään ottaa taitavasti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, vastaanottajan ja tilanteen. Hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Hän tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Teksti on rakenteeltaan tekstilajin mukaista, selvää, loogista ja sidosteista. Argumentointi on monipuolista ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on harkittua, tarkoituksenmukaista ja tehokasta. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tilanteen vaatimusten ja oman ammattialansa kannalta.
Taso 3: Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tilanteen, tavoitteen ja vastaanottajan. Hän tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selvää ja johdonmukaista ja argumentointi monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin.
Taso 1: Opiskelija viestii lähettäjälähtöisesti: Hän ei osaa ottaa riittävästi tilannekohtaisia vaatimuksia huomioon. Tekstin rakenne on hajanainen ja ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain omista lähtökohdistaan käsin.
Oppimateriaalit
Mattila, H., Ruusunen, T. ja Uola, K. 2006. Viestinnän työkaluja amk-opiskelijalle.
Saatavuus: http://tiny.cc/6f73jx
Seamk: Kirjallisten töiden ohje.
Lisäksi muu opettajan osoittama materiaali.
Toteutustavat
Luennot, esiintymisharjoitukset, ryhmätyöt, itsenäiset harjoitustehtävät, verkkotuetut tehtävät.