Siirry suoraan sisältöön

Business Communication in Finnish (2op)

Opintojakson tunnus: KD19APSU001

Opintojakson perustiedot


Laajuus
2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa yrityksen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut. Opiskelija pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti yritysten viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti.

Sisältö

Yritysviestinnän peruskäsitteet
Tekstilajit
Ryhmäviestintätilanteet
Asiantuntijaviestintä
Esiintymisvalmiudet

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1: Argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on hajanaista ja epäloogista. Viestintä on lähettäjälähtöistä: ei ota tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Opiskelija tunnistaa pääosin pienen ja keskisuuren yrityksen viestinnän suunnittelun elementit.

3: Argumentointi on melko monipuolista ja uskottavaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista. Opiskelija ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan viestinnässään. Opiskelija osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Opiskelija osaa tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Opiskelija osaa tunnistaa pienen ja keskisuuren yrityksen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut.

5: Argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioonottavaa ja vakuuttavaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta. Teksti on loogista, selkeää ja sidosteista. Viestinnässä on erinomaisesti ja vakuuttavasti otettu huomioon tavoite, tilanne ja vastaanottaja. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä pienen ja keskisuuren yrityksen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut.

Oppimateriaalit

Juholin, E. (2006 tai uudempi painos). Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön, opettajan ilmoittama materiaali
Availability: http://tiny.cc/bnwulx

Toteutustavat

Luennot, ryhmätyöt, harjoitukset, itsenäinen opiskelu

Siirry alkuun