Avoin AMK, Polkuopetussuunnitelma Restonomi (AMK), Monimuotototeutus: POLKUMRESTO25K
Tunnus: POLKUMRESTO25K
Kuvaus
Tämä opetussuunnitelma on avoimen AMK:n polkuopiskelijoille (päivä- ja monimuoto-opiskelijat). Opetussuunnitelma sisältää Restonomi (AMK) ensimmäisen vuoden opinnot sekä perusopinnot. Avoimen AMK:n polkuopinnoissa tehdään jonkin verran myös henkilökohtaista opintojen suunnittelua.
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS JA OSAAMISALUEET
Restonomin opinnot antavat monipuoliset valmiudet toimia johto- ja asiantuntijatehtävissä liikeideoiltaan erilaisissa palvelualojen organisaatioissa ja ruoka-alan yrityksissä. Tutkinto-ohjelman opinnot perustuvat monialaisesti luonnontieteisiin, kauppatieteisiin ja käyttäytymistieteisiin. Koulutus perustuu näiden tieteiden soveltamiseen palvelualan erityispiirteisiin.
Restonomi (AMK) työskentelee matkailu-, ravitsemis- ja talousalan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä, myynti- ja markkinointitehtävissä, ravitsemispalveluiden johtotehtävissä tai esimerkiksi yrittäjänä. Elintarviketeollisuudessa restonomit työskentelevät myynnin ja markkinoinnin, tuotekehityksen ja laadun varmistamisen tehtävissä.
Opinnot antavat vankan tiedollisen ja käytännön osaamisen
- palvelujen johtamiseen
- palvelualalla tarvittavaan liiketoimintaosaamiseen
- palvelumuotoiluun ja asiakasosaamiseen
- elintarviketurvallisuuteen sekä laadun ja prosessien kehittämiseen
- ruokapalvelujen vaatimaan ravitsemusosaamiseen
- digitaalisten järjestelmien tuottaman tiedon hyödyntämiseen
Opinnot antavat valmiuksia vastata tulevaisuuden palvelualojen haasteisiin, joiden ratkomiseen tarvitaan tuotetuntemusta ja prosessiosaamista sekä kykyä luoviin ratkaisuihin.
Vaihtoehtoisissa opinnoissa opintoja voi valita seuraavista restonomiohjelman omista kokonaisuuksista: Kehittyvät ruokapalvelut, Hyvinvointia ja terveyttä ruoasta sekä Elämykselliset matkailupalvelut. Opintoja voi valita myös muiden alojen opintosisältöjä, esimerkiksi omaa yrittäjyyttä tukevia opintoja, johtamista, bio- ja elintarviketekniikkaa tai kestävää kehitystä tai vaikka opintoja ulkomailta.
SeAMK Ruoka-ala muodostaa Suomessa ainutlaatuisen osaamiskeskittymän. Restonomin opinnoissa luodaankin katsaus koko ruokaketjuun – ruokapalvelujen lisäksi maatalouteen sekä elintarviketeollisuuteen.
Matkailu- ja ravitsemisalalla asiakkaat ovat usein kansainvälisiä ja monipuolinen kielitaito sekä kulttuurien tuntemus on eduksi. Alan yritykset ja työyhteisöt ovat usein monikansallisia. Ravintolat ja ammattikeittiöt sijaitsevat siellä missä asiakkaatkin. On siis luontevaa hankkia monikulttuurisuusosaamista ja hyvä kielitaito jo opintojen aikana. Restonomin tutkinto-ohjelmasta on erinomaiset mahdollisuudet lähteä harjoittelemaan ulkomaille, tehdä opintoja ulkomailla tai virtuaalisia vaihto-opintoja. Kielitaitoa voi kartuttaa myös kotimaassa, sillä osa opinnoista opiskellaan yhdessä vaihto-opiskelijoiden kanssa englannin kielellä ja oppimateriaalia on englanniksi. Lisäksi SeAMK:ssa on laaja kielitarjonta vapaasti valittaviin opintoihin.
Opintojen laajuus on 210 op ja kesto noin 3,5 vuotta. Opinnot voi suorittaa nopeamminkin riippuen aikaisemmasta osaamisesta ja omista tavoitteista. Opinnot on rytmitetty niin, että lukujärjestyksen mukainen opetus sijoittuu elo-syyskuun vaihteesta huhtikuun loppuun. Kesäisin on mahdollista tehdä kesäopintoja, harjoittelua ja opinnäytetyötä. Opiskelumuotoina ovat lähi- ja verkko-opinnot sekä erilaiset käytännön harjoitustyöt.
Restonomiohjelmassa Harjoittelu (12 op) sijoittuu ensimmäisen opiskeluvuoden kevääseen. Syventävä harjoittelu (18 op) sijoittuu ensisijaisesti kolmanteen opiskeluvuoteen, mutta sen voi sijoittaa myös kesiin. Opinnäytetyö tehdään opintojen loppuvaiheessa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön aiheen mielenkiintonsa, urasuunnitelmiensa ja työllistymistavoitteidensa mukaan.
AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI
Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia eli yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmiä. Ne kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen. Edellisten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-opetuksessa painotetaan kaikille yhteisinä kompetensseina yrittäjyysosaamista ja laadunhallintaosaamista.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit (laadittu ARENE:n MARATA -koulutusalan kehittämisverkostossa) muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan:
1. Palvelukulttuuriosaaminen
- osaa soveltaa vieraanvaraisuutta (Hospitality) alan keskeisenä arvona ja menestystekijänä palveluliiketoiminnassa
- osaa suunnitella, tuottaa ja kehittää kannattavia ja asiakaslähtöisiä Mara-alan palveluja
- osaa valita esteettiset ja eettiset ratkaisut palvelutoimintaan (palvelutuotteet, tilat, toimijat ja viestintä)
- osaa analysoida asiakkuuksia ja osaa hyödyntää/käyttää asiakasymmärrystä palvelumuotoilussa
2. Palveluliiketoiminta- ja esimiesosaaminen
- osaa myydä ja kehittää palvelutuotteita asiakaslähtöisesti ja kannattavasti
- osaa mallintaa ja soveltaa palveluprosesseja
- osaa soveltaa strategia-ajattelua palveluliiketoiminnan ohjauksen välineenä (liiketoiminnan käsitteet, ajattelumallit, eettisyys liiketoiminnassa)
- toimii yrittäjämäisesti
- osaa johtaa omaa ja työyhteisön toimintaa
- hyödyntää taloudellisia tunnuslukuja liiketoiminnan kehittämisessä
- osaa käyttää soveltuvaa teknologiaa ja hyödyntää digilisaatiota palveluliiketoiminnassa
3. Globaaliymmärrys
- toimii vastuullisesti
- toimii tuloksellisesti monikulttuurisissa organisaatioissa
- hyödyntää ennakointitietoa palveluliiketoiminnan kehittämisessä
SeAMKin restonomi on moniosaaja, joka toimii johto- ja asiantuntijatehtävissä liikeideoiltaan erilaisissa palvelualojen organisaatioissa ja ruoka-alan yrityksissä, elintarviketeollisuudessa ja itsenäisinä yrittäjinä. Restonomit toimivat tehtävissä, joissa vaaditaan mm. palvelumuotoilun, digitalisaation, kansainvälisyyden, ruokakasvatuksen ja viestinnän taitoja. Restonomi on työelämän kehittäjä, huomioi kuluttajan tarpeet ja kantaa yhteiskunnallista ja ekologista vastuuta. Tavallisimpia työllistäjiä ovat ravintoloiden, henkilöstöravintoloiden ja julkisen sektorin keittiöiden (esim. koulut ja sairaalat) johto- ja asiantuntijatehtävät. Lisäksi yhä enenevässä määrin työllistävät erilaiset henkilöstövuokraukseen ja matkailu- ja elämysteollisuuteen liittyvät yritykset.
Tyypillisiä tehtävänimikkeitä ovat esim. ravitsemistyönjohtaja, vuoropäällikkö, ravintolapäällikkö, ravitsemispäällikkö, ruokapalvelujohtaja, tuotekehittäjä, projektiasiantuntija tai -päällikkö ja palvelupäällikkö tai alan yrittäjä.
Ammatilliset kieliopinnot suoritettuaan opiskelija osaa toimia oman alansa viestintätilanteissa, pystyy etsimään tietoa sekä seuraamaan oman ammattialansa kehitystä.
PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Oppimisessa huomioidaan oppijan aikaisemmat tiedot ja tulkinnat ja autetaan häntä kytkemään uusi opittava asia aikaisempaan tieto- ja kokemusperustaansa (sosiokonstruktivismi). Oppimisessa painotetaan sosiaalista vuorovaikutusta sekä aitojen tehtävien ja ympäristöjen merkitystä tiedon rakentamisessa. Olennaista on kehittää opiskelijan käsitystä omista oppimistaidoistaan ja itsearviointitaidoistaan. Ammatillisuus rakentuu teoreettisesta ja käytännöllisestä tiedosta sekä asenteesta. Opiskelijaa autetaan pohtimaan ja näkemään näiden osa-alueiden yhteyksiä toisiinsa.
Restonomiksi opiskelu perustuu Prosesseista projekteihin -malliin. Restonomin opinnot koostuvat palvelutoiminnasta, projekteista, harjoittelusta ja opinnäytetyöstä. Studio Kitchen Prikka on restonomien oppimisympäristö, missä opiskelijat kehittävät yritysyhteistyötaitojaan ja luovuuttaan, saavat tilaa kokeiluille ja tarvittaessa ohjausta oppimisen tueksi. Opintojen alussa opiskelija oppii palvelutuotannon ja johtamisen prosessit. Syventävät opinnot perustuvat pääsääntöisesti projektioppimiseen. Opetussuunnitelma mahdollistaa opintoja myös koko ruokaketjusta tai muilta koulutusaloilta.
Keskeistä on oppia yhdistämään teoria ja käytäntö ja kyetä vahvistamaan omaa osaamistaan aiemmin opitun ja oman kokemusmaailman varaan. Soveltavaan ja mielekkääseen oppimiseen päästään monimuotoisissa projekteissa. Opiskelijat osallistuvat SeAMK Ruoka-alan tutkimus- ja kehittämishankkeisiin erilaisten projektien, harjoitteluiden ja opinnäytetöiden kautta. Oppimista tapahtuu myös työelämän kanssa yhteistyössä tehtävissä projekteissa.
Opiskelijoilla on mahdollisuus sisällyttää opintoihinsa monialaisia työelämälähtöisiä projektiopintoja (SeAMKPro). Monialaisia projektiopintoja voi sisällyttää toisesta opiskeluvuodesta alkaen.
Opetussuunnitelmassa on viisi opintoja läpäisevää juonnetta, jotka kulkevat läpi opintojen. Ne perustuvat SeAMKin selvityksiin, tutkimuksiin ja strategiaan sekä ammattikorkeakoulutuksen kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja säädöksiin.
- Tiedonhankinta-juonne vahvistaa opiskelijan ammatillista ja alakohtaista tiedonhankintaosaamista läpi opintojen.
- Kansainvälisyys-juonne varmistaa opiskelijan kansainvälisen osaamisen kehittyminen opiskelun aikana.
- Yrittäjyys-juonteen mukaisilla opinnoilla autetaan opiskelijaa ymmärtämään yrittäjyyden ja yritystoiminnan keskeinen ja kasvava osuus yhteiskunnassa.
- Kestävä kehitys juonteena auttaa opiskelijaa tiedostamaan yhteiskuntavastuun ja ymmärtämään kestävän kehityksen moninaisuuden työelämätaitona.
- Uraohjaus juonteena auttaa opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan sekä omia vahvuuksiaan. Siihen kuuluvia alueita ovat myös työelämätuntemus, työnhakutaidot sekä elinikäinen oppiminen.
Monimuotoryhmien opiskelu on tietyin edellytyksin mahdollista kokonaan etäopiskeluna. Monimuotoryhmien luento-opetus toteutetaan verkkoluentoina. Luentojaksot ovat pääsääntöisesti muutaman viikon välein. Näiden jaksojen välissä on itsenäistä opiskelua ja työharjoittelua.
Monimuoto-opiskelijalla on mahdollista suorittaa restonomin tutkinto kokonaan etäopiskeluna, mikäli hänellä on useamman vuoden työkokemus alalta ja alan ammatillinen tutkinto. Lisäksi työpaikalta edellytetään:
- työnantaja sitoutuu mahdollistamaan opinnollistamisen
- valmistuskeittiö (keskuskeittiö, muu suurkeittiö tai ravintola)
- mahdollista tehdä mm. tuotekehitystä, ruokalistasuunnittelua, laatuun ja omavalvontaan liittyviä projekteja, palveluiden kehittämistä, ravitsemukseen liittyviä projekteja (opintojen sisältö riippuu opiskelijan tekemistä valinnoista)
- mahdolliset harjoittelut voi tehdä omalla työpaikalla tai jossain toisessa kohteessa/organisaatiossa.
Mahdollisesti on joitakin yksittäisiä kontaktipäiviä (1-2 päivää kerralla).
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
POLKUMRESTO25K-1001 |
SEAMKIN YHTEISET OPINNOT
(Valitaan kaikki) |
13 | |||||||||
POLKUMRESTO25K-1002 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||
XX00DM02 | Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||
XX00DM03 | Tieto- ja viestintätekniikka | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
XX00DM04 | Viestintätaidot | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
POLKUMRESTO25K-1003 |
Yrittäjyys ja innovaatiotoiminta
(Valitaan kaikki) |
3 | |||||||||
CA00DK49 | Yrittäjyys matkailu- ja palvelualalla | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
POLKUMRESTO25K-1004 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
62 | |||||||||
POLKUMRESTO25K-1005 |
Vastuullinen palveluosaaja
(Valitaan kaikki) |
21 | |||||||||
CA00CX10 | Elintarviketurvallisuus ja mikrobiologia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
CA00DA69 | Elintarvikkeet ja ravitsemus | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||
XX00CX20 | Ruokaketjun toiminta | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||
XX00CX21 | Ruokaketjun vastuullisuus | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||
CA00DA70 | Kestävä kehitys palvelutuotannossa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
POLKUMRESTO25K-1006 |
Ravintola- ja asiakaspalveluosaaja
(Valitaan kaikki) |
23 | |||||||||
CA00DA64 | Ruokapalvelujen tuottaminen | 10 | |||||||||
YELENGLI06 | English 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
CA00CX01 | Asiakkaan kohtaaminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||
CA00DA66 | Matkailu- ja elämyspalvelut | 2 | |||||||||
CA00DA65 | Palvelutuotannon suunnittelu | 6 | |||||||||
POLKUMRESTO25K-1007 |
Palveluliiketoiminnan kehittäjä
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||
CA00DA61 | Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
YE00CY05 | Henkilöstöjohtaminen ruokaketjussa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
CA00DA62 | Yritystalouden hallinta | 5 | |||||||||
POLKUMRESTO25K-1008 |
Työelämän uudistaja
(Valitaan kaikki) |
3 | |||||||||
YPO2C3 | Projektitoiminnan perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
POLKUMRESTO25K-1009 |
VALINNAISET AMMATTIOPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||
POLKUMRESTO25K-1010 |
Hyvinvointia ja terveyttä ruoasta
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||
CA00DC05 | Hyvinvointia edistävät ruokapalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
POLKUMRESTO25K-1011 |
Elämykselliset matkailupalvelut
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||
LT00CK96 | Matkailu globaalina ilmiönä | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
LT00CK97 | Kestävä matkailu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||
POLKUMRESTO25K-1014 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 0) |
0 | |||||||||
YE00BI41 | Ajankohtainen projekti | 2 | |||||||||
CA00BS78 | Ruoka ja viini | 3 | |||||||||
POLKUMRESTO25K-1015 |
HARJOITTELU
(Valitaan kaikki) |
12 | |||||||||
CA00DA58 | Harjoittelu | 12 | 6 | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 |
Yhteensä | 60 | 34 | 40 | 34 | 40 | 15 | 15 | 4 | 20 | 20 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk:tutkintoon johtava koulutus
1 Perusopinnot |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Viestintätaidot |
Yrittäjyys matkailu- ja palvelualalla |
English 1 |
Projektitoiminnan perusteet |
2 Ammattiopinnot |
Elintarviketurvallisuus ja mikrobiologia |
Elintarvikkeet ja ravitsemus |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Kestävä kehitys palvelutuotannossa |
Ruokapalvelujen tuottaminen |
Asiakkaan kohtaaminen |
Matkailu- ja elämyspalvelut |
Palvelutuotannon suunnittelu |
Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa |
Henkilöstöjohtaminen ruokaketjussa |
Yritystalouden hallinta |
Hyvinvointia edistävät ruokapalvelut |
Matkailu globaalina ilmiönä |
Kestävä matkailu |
3 Vapaasti valittavat opinnot |
Ajankohtainen projekti |
Ruoka ja viini |
4 Harjoittelu |
Harjoittelu |
5 Opinnäytetyö |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Restonomi kompetenssit 2021
01 Palvelukulttuuriosaaminen
- Osaa soveltaa vieraanvaraisuutta (Hospitality) alan keskeisenä arvona ja menestystekijänä palveluliiketoiminnassa |
Elintarvikkeet ja ravitsemus |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Kestävä kehitys palvelutuotannossa |
Ruokapalvelujen tuottaminen |
English 1 |
Asiakkaan kohtaaminen |
Matkailu- ja elämyspalvelut |
Palvelutuotannon suunnittelu |
Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa |
Hyvinvointia edistävät ruokapalvelut |
Matkailu globaalina ilmiönä |
Kestävä matkailu |
Ajankohtainen projekti |
Ruoka ja viini |
Harjoittelu |
02 Palveluliiketoiminta- ja esimiesosaaminen
- osaa myydä ja kehittää palvelutuotteita asiakaslähtöisesti ja kannattavasti |
Viestintätaidot |
Elintarviketurvallisuus ja mikrobiologia |
Elintarvikkeet ja ravitsemus |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokapalvelujen tuottaminen |
English 1 |
Asiakkaan kohtaaminen |
Matkailu- ja elämyspalvelut |
Palvelutuotannon suunnittelu |
Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa |
Henkilöstöjohtaminen ruokaketjussa |
Yritystalouden hallinta |
Hyvinvointia edistävät ruokapalvelut |
Ajankohtainen projekti |
03 Globaaliymmärrys
- toimii vastuullisesti |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Yrittäjyys matkailu- ja palvelualalla |
Elintarviketurvallisuus ja mikrobiologia |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Kestävä kehitys palvelutuotannossa |
English 1 |
Palvelutuotannon suunnittelu |
Yritystalouden hallinta |
Hyvinvointia edistävät ruokapalvelut |
Matkailu globaalina ilmiönä |
Kestävä matkailu |
Ajankohtainen projekti |
Luokittelemattomat |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Projektitoiminnan perusteet |
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), 2022
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), Arene 2022
1. Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Elintarviketurvallisuus ja mikrobiologia |
Elintarvikkeet ja ravitsemus |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Ruokapalvelujen tuottaminen |
English 1 |
Palvelutuotannon suunnittelu |
Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa |
Yritystalouden hallinta |
Projektitoiminnan perusteet |
Harjoittelu |
2. Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Viestintätaidot |
Yrittäjyys matkailu- ja palvelualalla |
Elintarviketurvallisuus ja mikrobiologia |
Elintarvikkeet ja ravitsemus |
Ruokapalvelujen tuottaminen |
English 1 |
Palvelutuotannon suunnittelu |
Henkilöstöjohtaminen ruokaketjussa |
Yritystalouden hallinta |
Projektitoiminnan perusteet |
Ruoka ja viini |
Harjoittelu |
3. Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettis-ten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Elintarviketurvallisuus ja mikrobiologia |
Elintarvikkeet ja ravitsemus |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Kestävä kehitys palvelutuotannossa |
Ruokapalvelujen tuottaminen |
Asiakkaan kohtaaminen |
Matkailu- ja elämyspalvelut |
Palvelutuotannon suunnittelu |
Henkilöstöjohtaminen ruokaketjussa |
Projektitoiminnan perusteet |
Hyvinvointia edistävät ruokapalvelut |
Matkailu globaalina ilmiönä |
Kestävä matkailu |
Harjoittelu |
4. Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toi-mii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Elintarvikkeet ja ravitsemus |
Kestävä matkailu |
5. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Ruokapalvelujen tuottaminen |
Matkailu globaalina ilmiönä |
Ruoka ja viini |
Harjoittelu |
6. Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittä-mismenetelmiä. |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Yrittäjyys matkailu- ja palvelualalla |
Palvelutuotannon suunnittelu |
Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa |
Hyvinvointia edistävät ruokapalvelut |
Ajankohtainen projekti |
Harjoittelu |
7. Yrittäjyysosaaminen
• osaa toimia työelämässä yrittäjämäisesti |
Yrittäjyys matkailu- ja palvelualalla |
Asiakkaan kohtaaminen |
Matkailu- ja elämyspalvelut |
Palvelutuotannon suunnittelu |
Yritystalouden hallinta |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
POLKUMRESTO25K-1001 |
SEAMKIN YHTEISET OPINNOT
(Valitaan kaikki) |
13 |
POLKUMRESTO25K-1002 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki) |
10 |
XX00DM02 | Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu | 2 |
XX00DM03 | Tieto- ja viestintätekniikka | 4 |
XX00DM04 | Viestintätaidot | 4 |
POLKUMRESTO25K-1003 |
Yrittäjyys ja innovaatiotoiminta
(Valitaan kaikki) |
3 |
CA00DK49 | Yrittäjyys matkailu- ja palvelualalla | 3 |
POLKUMRESTO25K-1004 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
62 |
POLKUMRESTO25K-1005 |
Vastuullinen palveluosaaja
(Valitaan kaikki) |
21 |
CA00CX10 | Elintarviketurvallisuus ja mikrobiologia | 5 |
CA00DA69 | Elintarvikkeet ja ravitsemus | 7 |
XX00CX20 | Ruokaketjun toiminta | 3 |
XX00CX21 | Ruokaketjun vastuullisuus | 3 |
CA00DA70 | Kestävä kehitys palvelutuotannossa | 3 |
POLKUMRESTO25K-1006 |
Ravintola- ja asiakaspalveluosaaja
(Valitaan kaikki) |
23 |
CA00DA64 | Ruokapalvelujen tuottaminen | 10 |
YELENGLI06 | English 1 | 3 |
CA00CX01 | Asiakkaan kohtaaminen | 2 |
CA00DA66 | Matkailu- ja elämyspalvelut | 2 |
CA00DA65 | Palvelutuotannon suunnittelu | 6 |
POLKUMRESTO25K-1007 |
Palveluliiketoiminnan kehittäjä
(Valitaan kaikki) |
15 |
CA00DA61 | Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa | 5 |
YE00CY05 | Henkilöstöjohtaminen ruokaketjussa | 5 |
CA00DA62 | Yritystalouden hallinta | 5 |
POLKUMRESTO25K-1008 |
Työelämän uudistaja
(Valitaan kaikki) |
3 |
YPO2C3 | Projektitoiminnan perusteet | 3 |
POLKUMRESTO25K-1009 |
VALINNAISET AMMATTIOPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 |
POLKUMRESTO25K-1010 |
Hyvinvointia ja terveyttä ruoasta
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 |
CA00DC05 | Hyvinvointia edistävät ruokapalvelut | 5 |
POLKUMRESTO25K-1011 |
Elämykselliset matkailupalvelut
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 |
LT00CK96 | Matkailu globaalina ilmiönä | 3 |
LT00CK97 | Kestävä matkailu | 2 |
POLKUMRESTO25K-1014 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 0) |
0 |
YE00BI41 | Ajankohtainen projekti | 2 |
CA00BS78 | Ruoka ja viini | 3 |
POLKUMRESTO25K-1015 |
HARJOITTELU
(Valitaan kaikki) |
12 |
CA00DA58 | Harjoittelu | 12 |