Avoin AMK, Polkuopetussuunnitelma Agrologi (AMK), monimuotototeutus: POLKUMAGRO25K
Tunnus: POLKUMAGRO25K
Kuvaus
Tämä opetussuunnitelma on avoimen AMK:n polkuopiskelijoille (monimuto- ja päiväopiskelijat). Opetussuunnitelma sisältää Agrologi (AMK):n ensimmäisen vuoden opinnot sekä perusopinnot. Avoimen AMK:n polkuopinnoissa tehdään jonkin verran myös henkilökohtaista opintojen suunnittelua.
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS JA OSAAMISALUEET
Agrologi on tulevaisuuden maatalouden ammattilainen. Opinnot antavat eväitä kehittää kestävää, tuottavaa ja kannattavaa maataloustuotantoa, jossa otetaan huomioon ihmisten, eläinten ja ympäristön hyvinvointi. Opinnot antavat valmiudet vastata tulevaisuuden haasteisiin kuten hiilineutraalisuuden ja kiertotalouden tavoittelemiseen, uusien menetelmien ja toimintatapojen käyttöönottoon muuttuvissa ilmasto- ja ympäristöolosuhteissa.
Agrologiopinnot antavat mahdollisuuden hyvinkin erilaisiin urapolkuihin kotimaassa ja ulkomailla. SeAMKin agrologiopinnoissa luodaan katsaus koko ruokaketjuun; maatalouden lisäksi jatkojalostukseen, ruokapalveluihin sekä kuluttajan näkökulmaan. Opinnoissa voi keskittyä maatalouden yritystalouteen, maatalouden tuotantoprosesseihin tai osaamista voi laajentaa muiden alojen opinnoilla, esimerkiksi liiketalouden tai tekniikan opinnoilla. Opinnot luovat myös pohjaa maaseudun yritystoiminnan ja biotalouden kehittämiselle.
Agrologiopintojen laajuus on 240 opintopistettä ja kestoaika kolmesta neljään vuoteen riippuen aikaisemmasta osaamisesta sekä omista tavoitteista ja elämäntilanteesta. Opiskelumuotoina ovat lähi- ja etäopinnot sekä harjoittelut. Opinnot painottuvat etäopintoihin. Mahdolliset lähiopetuspäivät keskittyvät syys-huhtikuulle tietyille viikoille. Lähiopetuksen määrä vaihtelee opintojaksoittain. Joissain opintojaksoissa ei ole lainkaan lähiopetusta, joissain yksittäisiä päiviä tai intensiiviviikko. Harjoittelut voi ajoittaa oman elämän tilanteen mukaan: joko pidempänä jaksona kesälle tai palasina vuoden mittaan. Verkostomainen työtapa ja erilaiset vuorovaikutustavat sekä -kanavat kuuluvat agrologin arkeen, joten niiden kehittämisellä on keskeinen rooli opinnoissa.
Opintojen alkuvaiheessa opiskellaan ammatillisia opintokokonaisuuksia: maaperä- ja ilmastotekijöitä, kasvituotantoa, kotieläintuotantoa, agroteknologiaa, maatalouden yritystaloutta ja maatalouspolitiikkaa. Ammatillisia opintoja tukevat viestintä, luonnontieteet ja kieliopinnot. Läpileikkaavina teemoina opinnoissa kulkevat mm. kiertotalous, kestävä kehitys, ruokaturvallisuus ja vastuullisuus sekä digitaalisuuden hyödyntäminen ja kansainvälinen näkökulma. Toisen opintovuoden jälkeisenä kesänä on kasvukauden kesäopintojakso, jolloin sovelletaan käytännössä opiskellen talven aikana tulleita teoriatietoja.
Kolmantena ja neljäntenä opiskeluvuotena opinnot valitaan oman urasuunnitelman mukaisesti. Osaamista voi syventää maatalouden yritystalouteen, kasvituotantoon, agroteknologiaan tai kotieläintuotantoon. Valittavana on myös ns. elintarvikeagrologin opinnot, jolloin opiskellaan tietyt opintojaksot bio- ja elintarviketekniikan tutkinnosta. Maaseutuyrittäjä- opintopaketissa agrologiopintojen lisäksi opiskellaan liiketalouden opinnoista laskentatointa, markkinointia ja henkilöstöjohtamista.
Harjoitteluihin kuuluvat maatilaharjoittelu ja erikoistumisharjoittelu Suomessa tai ulkomailla. Ulkomailla opiskeluun ja harjoitteluun on hyvät mahdollisuudet kansainvälisten yhteistyökumppaneidemme kautta. Opinnäytetyö tehdään opintojen loppuvaiheessa. Opinnäytetyön aiheen valinta on hyvin vapaa, mutta opiskelijan kannattaa pitää mielessä opinnäytetyön hyödyntämisnäkökulma urasuunnittelussa ja työllistymisessä.
AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI
Agrologeille on tarjolla monipuolisia työtehtäviä ja he työllistyvät hyvin. Agrologi työskentelee kotieläin- ja kasvituotannon neuvojana, hallinnon, koulutuksen ja tutkimustoiminnan asiantuntijana sekä maaseudun kehittäjänä. Kauppa ja teollisuus sekä pankki- ja vakuutussektori työllistävät myös agrologeja. Viestintä- ja markkinointitehtävät sekä erilaiset ilmastoon ja luonnonmonimuotoisuuteen liittyvät projektit ovat työllistäneet viime vuosina useita agrologeja.
Agrologin keskeisiä osaamisalueita eli kompetensseja ovat maataloustuotanto, kestävä kehitys ja ympäristöosaaminen, liiketoiminta ja yrittäjyys sekä toimintaympäristön tuntemus.
Kehittyvillä tiloilla tarvitaan ammattikorkeakoulutasoista osaamista ja iso joukko agrologeja johtaa omaa yritystä. SeAMKin agrologiopinnoissa voi kehittää omaa yrittäjyysosaamista ja yritystä. Alkutuotannon osaaminen antaa eväitä myös monipuoliselle maaseudun yritystoiminnalle ja kansainväliselle kaupalle. Opinnoista saa eväitä alan asiantuntijaksi riippuen omista valinnoista ja mielenkiinnon kohteista.
PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Agrologiopinnoissa oppija on aktiivinen tiedonhankkija, –prosessoija, -tuottaja, ja soveltaja. Oppiminen tapahtuu yksin tai yhdessä muiden kanssa verkostoa hyödyntäen. Opittavat asiat liitetään oppijan omaan kokemusmaailmaan, työhön ja toimintaympäristöön. Oppiminen on prosessi, jossa jokainen asettaa omat oppimistavoitteet ja myös itsearvioi omaa oppimistaan (sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys). Opettajan rooli on olla oppimisprosessin ohjaaja. Oppimisprosessin suunnittelun apuna käytetään henkilökohtaista opintosuunnitelmaa, jossa määritellään opintojaksot mitä opiskelija valitsee.
Ammatilliset opinnot koostuvat teemoista, joiden opiskelussa käytetään erilaisia pedagogisia menetelmiä. Opittavaa kokonaisuutta voidaan lähestyä ongelmalähtöisesti tai ilmiönä, josta oppija rakentaa oman oppimisprosessinsa hyödyntäen tietojaan, taitojaan ja kokemuksiaan. Esimerkiksi kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi- opintojaksossa opiskelija rakentaa tietyn eläimen ympärille osaamisensa eläintä koskevasta lainsäädännöstä sekä olosuhteista ja niiden vaikutuksista eläimen hyvinvointiin. Tiimioppiminen ja yhteiset projektit työelämän kanssa kehittävät paitsi projektinhallintataitoja ja alan osaamista niin myös viestintä, verkostoitumis- sekä ihmissuhdetaitoja. Yritysyhteistyökumppaneiden tai opiskelijoiden omien yritysten esimerkit ja ongelmat antavat opetukselle konkreettisia oppimistehtäviä.
Tekemällä oppimista sisältyy useisiin opintojaksoihin, erityisesti harjoittelut ja kesäopintojen kasvukauden opintojakso sisältävät toiminnallista oppimista. Työelämässä syntyvää osaamista voi sisällyttää tutkintoon osaamisen tunnustamisen kautta.
Alan toimijat ovat hyvin kansainvälisiä. Opinnoissa hyödynnetään ajankohtaista vieraskielistä tutkimusmateriaalia ja kirjallisuutta. Monikulttuurisuutta käsitellään esimerkiksi markkinoinnin ja henkilöstöjohtamisen opinnoissa. Useilla suomalaisilla maatiloilla on ulkomaisia työntekijöitä, jolloin maatilaharjoittelussa oppii käytännön maatilatöiden lisäksi ymmärrystä eri kulttuureihin ja vieraisiin kieliin.
Opintojen alussa opiskelija tekee henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jossa hän kartoittaa aikaisempaa osaamistaan ja oppimistavoitteitaan HOPS -ohjaajan tai opinto-ohjaajan kanssa. Opintojen kuluessa opintosuunnitelmaa tarkastellaan urasuunnitelman näkökulmasta ja otetaan huomioon mahdollisesti opintojen aikana alan työelämässä hankittua osaamista. Opintojen aikana oma ammatti-identiteetti kehittyy. Opintojen aikana opiskelija analysoi omaa kehitystään esimerkiksi oppimispäiväkirjan avulla. Ammatti-identiteetin kehittymistä tuetaan vuosittaisilla kehityskeskusteluilla HOPS-ohjaajan kanssa, harjoittelun ja opinnäytetyön ohjauksella. Valmistuva agrologi on oppiva, kehittyvä asiantuntija.
Osaamista arvioidaan opintojen alkaessa, sen aikana ja päätyttyä itsearvioinnin, vertaisarvioinnin, työelämän ja opettajan arvioimana. Osaamistaan voi näyttää esimerkiksi analysoimalla maanäytteen, tunnistamalla kasveja, kirjoittamalla oppimispäiväkirjan tai tekemällä yritykselle kehittämissuunnitelman.
Agrologiopinnoissa läpileikkaavina teemoina koko opintojen aikana kulkevat:
• tiedonhankinta ja urasuunnittelu
• yrittäjyys ja kansainvälisyys
• verkosto- ja viestintätaidot
• kestävä kehitys ja kiertotalous
• digitaalisuus ja sen hyödyntäminen
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
POLKUMAGRO25K-1001 |
SEAMKIN YHTEISET OPINNOT
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||
POLKUMAGRO25K-1002 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||
XX00DM02 | Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||
XX00DM03 | Tieto- ja viestintätekniikka | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
XX00DM04 | Viestintätaidot | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
POLKUMAGRO25K-1003 |
PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
16 | |||||||||
POLKUMAGRO25K-1004 |
Viestintävalmiudet
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||
YE00BW43 | English | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
POLKUMAGRO25K-1005 |
Luonnontieteelliset valmiudet
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||
9A00BW45 | Matematiikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
POLKUMAGRO25K-1006 |
Ruokaketju
(Valitaan kaikki) |
6 | |||||||||
XX00CX20 | Ruokaketjun toiminta | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
XX00CX21 | Ruokaketjun vastuullisuus | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
POLKUMAGRO25K-1007 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
25 | |||||||||
POLKUMAGRO25K-1008 |
Johdanto alaan
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||
9A00CY06 | Maaseutu toimintaympäristönä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
POLKUMAGRO25K-1009 |
Kestävä kasvituotanto
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||
9A00DT49 | Maaperä ja vesitalous 1. | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
9A00DT50 | Maaperä ja vesitalous 2. | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||
9A00DC08 | Kasvin kasvu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
POLKUMAGRO25K-1010 |
Vastuullinen kotieläintuotanto
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||
9A00CY09 | Kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
POLKUMAGRO25K-1011 |
Maatalousekonomia
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||
9A00CY10 | Maatalouden yritystalouden perusteet | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
POLKUMAGRO25K-1012 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 0) |
0 | |||||||||
9A00DC09 | Luonnon monimuotoisuus maatilalla | 2 | |||||||||
KA00BX11 | Bioenergia | 5 | |||||||||
9A00DC10 | Suonpohjien tuottava ja kestävä jälkikäyttö | 2 | |||||||||
9A00CY24 | Mestarimyyjä | 2 | |||||||||
9A00DI97 | BIP -Future Proof Animal Production System | 3 | |||||||||
9A00DS54 | Koiran ruokinta | 3 | |||||||||
POLKUMAGRO25K-1013 |
HARJOITTELUT
(Valitaan kaikki) |
16 | |||||||||
POLKUMAGRO25K-1014 |
Maatilaharjoittelu
(Valitaan kaikki) |
16 | |||||||||
9A00CY25 | Maatilaharjoittelu, osa 1. | 16 | 16 | 16 | 16 | ||||||
Yhteensä | 60 | 26 | 41 | 26 | 41 | 13 | 13 | 0 | 17.5 | 23.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk:tutkintoon johtava koulutus
1 Perusopinnot |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Viestintätaidot |
English |
Matematiikka |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
2 Ammattiopinnot |
Maaseutu toimintaympäristönä |
Kasvin kasvu |
Kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi |
Maatalouden yritystalouden perusteet |
3 Vapaasti valittavat opinnot |
Luonnon monimuotoisuus maatilalla |
Bioenergia |
Suonpohjien tuottava ja kestävä jälkikäyttö |
Mestarimyyjä |
BIP -Future Proof Animal Production System |
4 Harjoittelu |
Maatilaharjoittelu, osa 1. |
5 Opinnäytetyö |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Maaperä ja vesitalous 1. |
Maaperä ja vesitalous 2. |
Koiran ruokinta |
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), 2022
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), Arene 2022
1. Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Viestintätaidot |
English |
Matematiikka |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Maaseutu toimintaympäristönä |
Kasvin kasvu |
Kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi |
Maatalouden yritystalouden perusteet |
Luonnon monimuotoisuus maatilalla |
Bioenergia |
Suonpohjien tuottava ja kestävä jälkikäyttö |
Mestarimyyjä |
BIP -Future Proof Animal Production System |
Maatilaharjoittelu, osa 1. |
2. Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Viestintätaidot |
English |
Kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi |
Mestarimyyjä |
Maatilaharjoittelu, osa 1. |
3. Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettis-ten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Viestintätaidot |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Maaseutu toimintaympäristönä |
Kasvin kasvu |
Kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi |
Maatilaharjoittelu, osa 1. |
4. Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toi-mii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Maaseutu toimintaympäristönä |
Kasvin kasvu |
Kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi |
Luonnon monimuotoisuus maatilalla |
Bioenergia |
Suonpohjien tuottava ja kestävä jälkikäyttö |
BIP -Future Proof Animal Production System |
Maatilaharjoittelu, osa 1. |
5. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
English |
Maaseutu toimintaympäristönä |
BIP -Future Proof Animal Production System |
Maatilaharjoittelu, osa 1. |
6. Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittä-mismenetelmiä. |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi |
BIP -Future Proof Animal Production System |
7. Yrittäjyysosaaminen
• osaa toimia työelämässä yrittäjämäisesti |
Ruokaketjun toiminta |
Maaseutu toimintaympäristönä |
Maatalouden yritystalouden perusteet |
Mestarimyyjä |
Maatilaharjoittelu, osa 1. |
Luokittelemattomat |
Maaperä ja vesitalous 1. |
Maaperä ja vesitalous 2. |
Koiran ruokinta |
Agrologi kompetenssit 2023
Agrologi kompetenssit 2023 on otettu käyttöön syksystä 2023 alkaen.
1 Maatalouden tuotanto-osaaminen
Opiskelija osaa kytkeä alkutuotannon osaksi ruokaketjua. |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Maaseutu toimintaympäristönä |
Kasvin kasvu |
Kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi |
Maatalouden yritystalouden perusteet |
Luonnon monimuotoisuus maatilalla |
Bioenergia |
BIP -Future Proof Animal Production System |
Maatilaharjoittelu, osa 1. |
2 Maaseutu toimintaympäristönä
Opiskelija tuntee maaseudun toimijaverkostot ja osaa toimia näissä verkostoissa sekä tuntee kansainvälisen ja kansallisen toimintaympäristön sekä maaseutupolitiikan ja tietää niiden vaikutukset alueiden, maaseudun ja maatalouden toimintaedellytyksiin ja kehittymiseen. |
English |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Maaseutu toimintaympäristönä |
Bioenergia |
Suonpohjien tuottava ja kestävä jälkikäyttö |
Maatilaharjoittelu, osa 1. |
3 Liiketoiminta ja yrittäjyys
Opiskelija tuntee yritystoiminnan periaatteet ja liiketoiminnan osa-alueet ja osaa johtaa ja kehittää maaseutuyritystä suunnitelmallisesti sekä taloudellisesti kannattavalla tavalla. |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Maaseutu toimintaympäristönä |
Maatalouden yritystalouden perusteet |
Mestarimyyjä |
Maatilaharjoittelu, osa 1. |
4 Ympäristöosaaminen
Opiskelija tietää oman toiminnan ympäristövaikutukset ja tuntee maaseutuyrityksen ja ympäristön vuorovaikutuksen ja osaa kehittää omaa toimintaansa ja yritystä ympäristövastuullisesti. |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Maaseutu toimintaympäristönä |
Kasvin kasvu |
Kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi |
Luonnon monimuotoisuus maatilalla |
Bioenergia |
Suonpohjien tuottava ja kestävä jälkikäyttö |
BIP -Future Proof Animal Production System |
Maatilaharjoittelu, osa 1. |
Luokittelemattomat |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Viestintätaidot |
Matematiikka |
Maaperä ja vesitalous 1. |
Maaperä ja vesitalous 2. |
Koiran ruokinta |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
POLKUMAGRO25K-1001 |
SEAMKIN YHTEISET OPINNOT
(Valitaan kaikki) |
10 |
POLKUMAGRO25K-1002 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki) |
10 |
XX00DM02 | Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu | 2 |
XX00DM03 | Tieto- ja viestintätekniikka | 4 |
XX00DM04 | Viestintätaidot | 4 |
POLKUMAGRO25K-1003 |
PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
16 |
POLKUMAGRO25K-1004 |
Viestintävalmiudet
(Valitaan kaikki) |
5 |
YE00BW43 | English | 5 |
POLKUMAGRO25K-1005 |
Luonnontieteelliset valmiudet
(Valitaan kaikki) |
5 |
9A00BW45 | Matematiikka | 5 |
POLKUMAGRO25K-1006 |
Ruokaketju
(Valitaan kaikki) |
6 |
XX00CX20 | Ruokaketjun toiminta | 3 |
XX00CX21 | Ruokaketjun vastuullisuus | 3 |
POLKUMAGRO25K-1007 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
25 |
POLKUMAGRO25K-1008 |
Johdanto alaan
(Valitaan kaikki) |
5 |
9A00CY06 | Maaseutu toimintaympäristönä | 5 |
POLKUMAGRO25K-1009 |
Kestävä kasvituotanto
(Valitaan kaikki) |
10 |
9A00DT49 | Maaperä ja vesitalous 1. | 3 |
9A00DT50 | Maaperä ja vesitalous 2. | 2 |
9A00DC08 | Kasvin kasvu | 5 |
POLKUMAGRO25K-1010 |
Vastuullinen kotieläintuotanto
(Valitaan kaikki) |
5 |
9A00CY09 | Kotieläinten tuotantoympäristö ja hyvinvointi | 5 |
POLKUMAGRO25K-1011 |
Maatalousekonomia
(Valitaan kaikki) |
5 |
9A00CY10 | Maatalouden yritystalouden perusteet | 5 |
POLKUMAGRO25K-1012 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 0) |
0 |
9A00DC09 | Luonnon monimuotoisuus maatilalla | 2 |
KA00BX11 | Bioenergia | 5 |
9A00DC10 | Suonpohjien tuottava ja kestävä jälkikäyttö | 2 |
9A00CY24 | Mestarimyyjä | 2 |
9A00DI97 | BIP -Future Proof Animal Production System | 3 |
9A00DS54 | Koiran ruokinta | 3 |
POLKUMAGRO25K-1013 |
HARJOITTELUT
(Valitaan kaikki) |
16 |
POLKUMAGRO25K-1014 |
Maatilaharjoittelu
(Valitaan kaikki) |
16 |
9A00CY25 | Maatilaharjoittelu, osa 1. | 16 |