Avoin AMK, Polkuopetussuunnitelma Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, Monimuotototeutus: POLKUMBIELI25K
Tunnus: POLKUMBIELI25K
Kuvaus
Tämä opetussuunnitelma on avoimen AMK:n polkuopiskelijoille (päivä- ja monimuoto-opiskelijat). Opetussuunnitelma sisältää Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikan ensimmäisen vuoden opinnot sekä perusopinnot. Avoimen AMK:n polkuopinnoissa tehdään jonkin verran myös henkilökohtaista opintojen suunnittelua.
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS JA OSAAMISALUEET
Bio- ja elintarviketekniikan opinnot antavat valmiuksia elintarvikkeiden teolliseen valmistamiseen ja kehittämiseen. Koulutus perustuu luonnontieteiden soveltamiseen ja luonnontieteellisen osaamisen yhdistämiseen nykyaikaiseen tekniikkaan.
Bio- ja elintarviketekniikan insinöörit voivat toimia erilaisissa tehtävissä elintarviketeollisuudessa, ympäristöterveydenhuollossa, julkisissa ruokapalveluissa, kehittämis- ja tutkimushankkeissa sekä yrittäjinä. Elintarviketeollisuudessa bio- ja elintarviketekniikan insinöörit sijoittuvat tyypillisesti tuotannon esimies- ja asiantuntijatehtäviin, tuotekehitykseen ja laadun hallintaan. Opinnot mahdollistavat työllistymisen elintarviketeollisuuden eri toimialoille.
Elintarviketekniikassa hankitaan laaja-alainen elintarviketeollisuustoimintoja tukeva osaaminen. Ammatillisissa opinnoissa perehdytään eri raaka-aineiden ominaisuuksiin ja prosessointiin, prosessien kehittämiseen, tuotantoyrityksen johtamiseen, ruokaturvallisuuteen ja prosessihygieniaan sekä automaatioon. Opinnot antavat valmiuksia vastata tulevaisuuden ruoka-alan haasteisiin, joiden ratkomiseen tarvitaan raaka-aineiden tuntemusta ja prosessiosaamista sekä kykyä luoviin ratkaisuihin.
Syventävissä opinnoissa valitaan joko vilja- ja kasvisteknologia, meijeri- ja juomateknologia tai lihateknologia. Lisäksi valitaan vaihtoehtoinen syventävä kokonaisuus liittyen hygieeniseen suunnitteluun, automaatioon tai elintarviketeollisuuden prosessien kehittämiseen. Syventävät opinnot valitaan toisen opiskeluvuoden aikana. Vaihtoehtoisesti voi valita muiden alojen opintosisältöjä, esimerkiksi omaa yrittäjyyttä tukevia opintoja, johtamista, ravitsemusta tai kestävää kehitystä.
SeAMK:n ruoka-alan koulutus muodostaa Suomessa ainutlaatuisen osaamiskeskittymän. Bio- ja elintarviketekniikan opinnoissa luodaankin katsaus koko ruokaketjuun: elintarviketeollisuuden lisäksi maatalouteen, ruokapalveluihin sekä kuluttajan näkökulmaan.
Bio- ja elintarviketekniikkaa soveltava teollisuus on voimakkaasti kansainvälistyvää ja kansainvälisesti kilpailukykyistä. Elintarviketeollisuus on Suomen teollisuuden toimialoista kansainvälisesti kilpailukykyisintä. Alan suomalainen osaaminen edustaa maailman huippua ja teollinen toiminta tulee säilymään Suomessa tuotantotoiminnan globalisoitumisesta huolimatta. On luontevaa hankkia hyvä kielitaito ja hyvät kansainvälisyystaidot jo opintojen aikana. Bio- ja elintarviketekniikan tutkinto-ohjelmasta on erinomaiset mahdollisuudet tehdä opintoja ulkomailla. Kielitaitoa voi kartuttaa myös kotimaassa, sillä osa opinnoista opiskellaan englannin kielellä ja oppimateriaalia on englanniksi. Lisäksi SeAMK:ssa on laaja kielitarjonta vapaasti valittaviin opintoihin.
Opintojen laajuus on 240 op ja kesto noin 4 vuotta. Opinnot voi suorittaa nopeamminkin riippuen aikaisemmasta osaamisesta ja omista tavoitteista. Opinnot on rytmitetty niin, että lukujärjestyksen mukainen opetus sijoittuu elo-syyskuun vaihteesta huhtikuun loppuun. Kesäisin on mahdollista tehdä projektiopintoja, harjoittelua ja kesäopintoja. Opiskelumuotoina ovat lähi- ja verkko-opinnot sekä erilaiset laboratoriotyöt.
Bio- ja elintarviketekniikan harjoittelu sijoittuu ensisijaisesti kolmanteen opiskeluvuoteen, mutta sen voi sijoittaa myös kesiin. Opinnäytetyö tehdään opintojen loppuvaiheessa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön aiheen mielenkiintonsa, urasuunnitelmiensa ja työllistymistavoitteidensa mukaan.
AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI
Bio- ja elintarviketekniikan perusosaamista on elävän ja eloperäisen materiaalin sekä bioprosessien hallinta. Turvallisuus- ja laatuosaaminen profiloi ammatillista osaamista. Teknis-taloudellinen osaaminen kuuluu myös bio- ja elintarviketekniikan ammattilaisen työkaluihin. Esimiestauidot lisäävät merkittävästi valmistuneen opiskelijan työelämäkelpoisuutta. Bio- ja elintarviketekniikan insinöörit toimivat avaintehtävissä bio- ja elintarviketekniikkaa soveltavassa teollisuudessa. Valmistuneet voivat sijoittua tuotannon esimies-, laadunhallinta, tuotekehitys- tai suunnittelutehtäviin elintarviketeollisuuteen tai teollisuuden palvelutoimintoihin. Keskeiset elintarviketeollisuuden alat ovat liha- ja valmisruokateollisuus, leipomot, meijerit ja juomateollisuus. Mahdollisia työtehtäviä kuntien ja valtion palveluksessa ovat valvonta- ja opetustehtävät. Osa bio- ja elintarviketekniikan insinööreistä toimii yrittäjinä.
Tyypillisiä bio- ja elintarviketekniikan insinöörin tehtävänimikkeitä ovat esimies, tuotekehittäjä, tuotannon suunnittelija, tuotannon ohjaaja, terveystarkastaja, laadun ohjaaja, laatupäällikkö, tuotepäällikkö, tuotekehityspäällikkö tai tuotantopäällikkö. Useimmat alan työtehtävät vaativat automaatiotekniikan hallintaa ja hyviä digitaalisia taitoja. Bio- ja elintarviketekniikan insinöörien työtilanne elintarviketeollisuuden aloilla on vakaa, ja tulevaisuus näyttää positiiviselta.
PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Työelämä ja asiantuntijuus edellyttävät työntekijältä yhä enemmän tiedonhankinta- ja tiedonkäsittelytaitoa, yhteistyökykyä, ongelmaratkaisutaitoa, jatkuvaa oppimista ja kykyä yhdistää eri tiedon lajeja ja eri tieteenaloja käytännön työssä. Bio- ja elintarviketekniikan koulutuksessa korostetaan konstruktivistista oppimiskäsitystä, jossa opiskelijan aktiivinen rooli ja omaa kokemusmaailma on opetuksessa tärkeässä osassa. Opettajan tehtävänä on toimia lähinnä oppimisen ohjaajana ja opiskelun koordinoijana.
Opetusuunnitelmassa on viisi opintoja läpäisevää juonnetta, jotka kulkevat läpi opintojen. Ne perustuvat SeAMKin selvityksiin, tutkimuksiin ja strategiaan sekä ammattikorkeakoulutuksen kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja säädöksiin.
- Tiedonhankinta-juonne vahvistaa opiskelijan ammatillista ja alakohtaista tiedonhankintaosaamista läpi opintojen.
- Kansainvälisyys-juonne varmistaa opiskelijan kansainvälisen osaamisen kehittyminen opiskelun aikana.
- Yrittäjyys-juonteen mukaisilla opinnoilla autetaan opiskelijaa ymmärtämään yrittäjyyden ja yritystoiminnan keskeinen ja kasvava osuus yhteiskunnassa.
- Kestävä kehitys juonteena auttaa opiskelijaa tiedostamaan yhteiskuntavastuun ja ymmärtämään kestävän kehityksen moninaisuuden työelämätaitona.
- Uraohjaus juonteena auttaa opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan sekä omia vahvuuksiaan. Siihen kuuluvia alueita ovat myös työelämätuntemus, työnhakutaidot sekö elinikäinen oppiminen.
Opetuksessa käytetään monipuolisia opiskelumenetelmiä, joilla tuetaan sekä opiskelijan ammatillista kehittymistä ja työelämävalmiuksia että ammatillista osaamista. Opiskelu sisältää pienryhmätyöskentelyä, asiantuntijaluentoja, laboratorioharjoituksia, yritysvierailuja, oppimistehtäviä sekä työharjoittelua.
Monimuoto-opiskelijoiden opinnot järjestetään kontakti- ja etäopetusjaksojen yhdistelmänä. Kontaktijaksot ovat pääsääntöisesti muutaman viikon välein torstaista lauantaihin. Etäjaksojen aikana on mahdollisesti opintojaksojen verkkoluentoja, mitkä tallennetaan. Lisäksi vaihtoehtoinen laboratorioryhmän opetus voidaan järjestää lähiviikon tiistaina tai keskiviikkona.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
POLKUMBIELI25K-1001 |
SEAMKIN YHTEISET OPINNOT
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||
POLKUMBIELI25K-1002 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||
XX00DM02 | Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
XX00DM03 | Tieto- ja viestintätekniikka | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
XX00DM04 | Viestintätaidot | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
POLKUMBIELI25K-1003 |
PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
17 | |||||||||
POLKUMBIELI25K-1004 |
Matemaattis-luonnontieteet
(Valitaan kaikki) |
14 | |||||||||
8B00DT56 | Matematiikan perustyökalut insinöörille | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
8B00DT57 | Algebra | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
8B00DT59 | Mekaniikka | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||
8B00DT63 | Materiaalien fysiikka ja lämpöoppi | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
POLKUMBIELI25K-1005 |
Viestintävalmiudet
(Valitaan kaikki) |
3 | |||||||||
YELENGLI06 | English 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
POLKUMBIELI25K-1006 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
38 | |||||||||
POLKUMBIELI25K-1007 |
Luonnontieteelliset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 17) |
17 | |||||||||
8B00CX53 | Kemia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
8B00BS80 | Kemian laboratoriotyöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||
8B00DT54 | Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
8B00DT55 | Elintarvikemikrobiologian laboratoriotyöt | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||
POLKUMBIELI25K-1011 |
Elintarviketeknologia
(Valitaan kaikki) |
7 | |||||||||
8B00CX56 | Elintarviketeknologian perusteet | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||
POLKUMBIELI25K-1012 |
Elintarvikeprosessit ja pakkaukset
(Valitaan kaikki) |
3 | |||||||||
8B00CX60 | Pakkaustekniikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||
POLKUMBIELI25K-1008 |
Ruokaketju
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||
XX00CX20 | Ruokaketjun toiminta | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||
XX00CX21 | Ruokaketjun vastuullisuus | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
8B00CX64 | Elintarvikealan lainsäädäntö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||
8B00CX65 | Ravitsemuksen perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||
POLKUMBIELI25K-1009 |
Tuotantoyrityksen johtaminen
(Valitaan kaikki) |
4 | |||||||||
8B00DT62 | Teollisuustalous | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
POLKUMBIELI25K-1010 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | |||||||||
YE00BI41 | Ajankohtainen projekti | 2 | |||||||||
8B00CG67 | Kestävä ruokajärjestelmä | 5 | |||||||||
YE00CG16 | Kuluttajalähtöinen viestintä ruokaketjussa | 3 | |||||||||
9A00CI30 | Proteiinituotannon vaihtoehdot – Valkuaiskasvit | 5 | |||||||||
9A00CL17 | Proteiinituotannon vaihtoehdot - Projektityö | 5 | |||||||||
8B00DS94 | FBC – Food Business Challenge | 2 - 3 | |||||||||
Yhteensä | 60 | 32 | 33 | 32 | 33 | 10.3 | 10.3 | 11.3 | 16.5 | 16.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Bio- ja elintarviketekniikka kompetenssit
1 Elävän ja eloperäisen materiaalin hallinta
- tuntee biologisten materiaalien erityisominaisuudet |
Kemian laboratoriotyöt |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Ajankohtainen projekti |
Proteiinituotannon vaihtoehdot – Valkuaiskasvit |
2 Bioprosessien hallinta
- tuntee alalla käytettävät prosessitekniset operaatiot |
Kemian laboratoriotyöt |
Ajankohtainen projekti |
Kestävä ruokajärjestelmä |
Proteiinituotannon vaihtoehdot – Valkuaiskasvit |
Proteiinituotannon vaihtoehdot - Projektityö |
3 Turvallisuus- ja laatuosaaminen
- tunnistaa ja hallitsee tuotantoprosesseihin liittyvät laatu- ja hygieniariskitekijät |
Kemia |
Kemian laboratoriotyöt |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Ravitsemuksen perusteet |
Kestävä ruokajärjestelmä |
4 Teknistaloudellinen osaaminen
- pyrkii markkinalähtöiseen kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Ravitsemuksen perusteet |
Proteiinituotannon vaihtoehdot - Projektityö |
5 Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
- omaa alan vaatimat matematiikan ja fysiikan valmiudet |
Kemia |
Kemian laboratoriotyöt |
6 Esimiestaidot
- osaa toimia työnjohtotehtävissä |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Viestintätaidot |
Kestävä ruokajärjestelmä |
Kuluttajalähtöinen viestintä ruokaketjussa |
Luokittelemattomat |
Matematiikan perustyökalut insinöörille |
Algebra |
Mekaniikka |
Materiaalien fysiikka ja lämpöoppi |
English 1 |
Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia |
Elintarvikemikrobiologian laboratoriotyöt |
Elintarviketeknologian perusteet |
Pakkaustekniikka |
Elintarvikealan lainsäädäntö |
Teollisuustalous |
FBC – Food Business Challenge |
amk:tutkintoon johtava koulutus
1 Perusopinnot |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Viestintätaidot |
English 1 |
2 Ammattiopinnot |
Kemia |
Kemian laboratoriotyöt |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Ravitsemuksen perusteet |
3 Vapaasti valittavat opinnot |
Ajankohtainen projekti |
Kestävä ruokajärjestelmä |
Kuluttajalähtöinen viestintä ruokaketjussa |
Proteiinituotannon vaihtoehdot – Valkuaiskasvit |
Proteiinituotannon vaihtoehdot - Projektityö |
4 Harjoittelu |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
5 Opinnäytetyö |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Matematiikan perustyökalut insinöörille |
Algebra |
Mekaniikka |
Materiaalien fysiikka ja lämpöoppi |
Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia |
Elintarvikemikrobiologian laboratoriotyöt |
Elintarviketeknologian perusteet |
Pakkaustekniikka |
Elintarvikealan lainsäädäntö |
Teollisuustalous |
FBC – Food Business Challenge |
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), 2022
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (AMK), Arene 2022
1. Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Tieto- ja viestintätekniikka |
English 1 |
Kemia |
Kemian laboratoriotyöt |
Ruokaketjun vastuullisuus |
2. Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Viestintätaidot |
English 1 |
Kemian laboratoriotyöt |
Ruokaketjun toiminta |
Kuluttajalähtöinen viestintä ruokaketjussa |
Proteiinituotannon vaihtoehdot – Valkuaiskasvit |
Proteiinituotannon vaihtoehdot - Projektityö |
3. Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettis-ten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Kemia |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Ravitsemuksen perusteet |
Kestävä ruokajärjestelmä |
Kuluttajalähtöinen viestintä ruokaketjussa |
4. Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toi-mii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Ruokaketjun toiminta |
Ruokaketjun vastuullisuus |
Kestävä ruokajärjestelmä |
Proteiinituotannon vaihtoehdot – Valkuaiskasvit |
Proteiinituotannon vaihtoehdot - Projektityö |
5. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
English 1 |
6. Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittä-mismenetelmiä. |
Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Kemia |
Ravitsemuksen perusteet |
Ajankohtainen projekti |
Kestävä ruokajärjestelmä |
7. Yrittäjyysosaaminen
• osaa toimia työelämässä yrittäjämäisesti |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Matematiikan perustyökalut insinöörille |
Algebra |
Mekaniikka |
Materiaalien fysiikka ja lämpöoppi |
Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia |
Elintarvikemikrobiologian laboratoriotyöt |
Elintarviketeknologian perusteet |
Pakkaustekniikka |
Elintarvikealan lainsäädäntö |
Teollisuustalous |
FBC – Food Business Challenge |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
POLKUMBIELI25K-1001 |
SEAMKIN YHTEISET OPINNOT
(Valitaan kaikki) |
10 |
POLKUMBIELI25K-1002 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki) |
10 |
XX00DM02 | Korkeakouluopiskelu ja urasuunnittelu | 2 |
XX00DM03 | Tieto- ja viestintätekniikka | 4 |
XX00DM04 | Viestintätaidot | 4 |
POLKUMBIELI25K-1003 |
PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
17 |
POLKUMBIELI25K-1004 |
Matemaattis-luonnontieteet
(Valitaan kaikki) |
14 |
8B00DT56 | Matematiikan perustyökalut insinöörille | 3 |
8B00DT57 | Algebra | 4 |
8B00DT59 | Mekaniikka | 3 |
8B00DT63 | Materiaalien fysiikka ja lämpöoppi | 4 |
POLKUMBIELI25K-1005 |
Viestintävalmiudet
(Valitaan kaikki) |
3 |
YELENGLI06 | English 1 | 3 |
POLKUMBIELI25K-1006 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
38 |
POLKUMBIELI25K-1007 |
Luonnontieteelliset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 17) |
17 |
8B00CX53 | Kemia | 5 |
8B00BS80 | Kemian laboratoriotyöt | 5 |
8B00DT54 | Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia | 4 |
8B00DT55 | Elintarvikemikrobiologian laboratoriotyöt | 3 |
POLKUMBIELI25K-1011 |
Elintarviketeknologia
(Valitaan kaikki) |
7 |
8B00CX56 | Elintarviketeknologian perusteet | 4 |
POLKUMBIELI25K-1012 |
Elintarvikeprosessit ja pakkaukset
(Valitaan kaikki) |
3 |
8B00CX60 | Pakkaustekniikka | 3 |
POLKUMBIELI25K-1008 |
Ruokaketju
(Valitaan kaikki) |
10 |
XX00CX20 | Ruokaketjun toiminta | 3 |
XX00CX21 | Ruokaketjun vastuullisuus | 3 |
8B00CX64 | Elintarvikealan lainsäädäntö | 2 |
8B00CX65 | Ravitsemuksen perusteet | 2 |
POLKUMBIELI25K-1009 |
Tuotantoyrityksen johtaminen
(Valitaan kaikki) |
4 |
8B00DT62 | Teollisuustalous | 4 |
POLKUMBIELI25K-1010 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 |
YE00BI41 | Ajankohtainen projekti | 2 |
8B00CG67 | Kestävä ruokajärjestelmä | 5 |
YE00CG16 | Kuluttajalähtöinen viestintä ruokaketjussa | 3 |
9A00CI30 | Proteiinituotannon vaihtoehdot – Valkuaiskasvit | 5 |
9A00CL17 | Proteiinituotannon vaihtoehdot - Projektityö | 5 |
8B00DS94 | FBC – Food Business Challenge | 2 - 3 |