Yritystoiminnan suunnitteluLaajuus (7 op)
Tunnus: LTYP101
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen yrityksen toiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija osaa kertoa laskentatoimen roolista liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia budjetteja ja tietää yrityksen kannattavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät. Opiskelija tunnistaa toiminnanohjausjärjestelmiä. Opiskelija osaa selvittää markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija tunnistaa markkinoijan ominaisuuksia. Opiskelija osaa laatia markkinoinnillisen liikeidean ja tunnistaa asiakasarvon tuottamisen tapoja. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä. Opiskelija tietää yrityksen sidosryhmiä ja verkostoitumisen merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia liikekirjeitä ja hyödyntää niitä kaupankäynnissä.
Sisältö
- liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueet: visio, strategia, liikeidea, liiketoimintaprosessi, asiakkaat, kilpailijat, budjetointi, rahoitussuunnitelma, kannattavuus ja hinnoittelu
- kysyntä, tarve ja asiakasarvo
- tiedonhankinta
- yrityksen toimintaympäristö ja siihen liittyvät tekijät
- toiminnanohjausjärjestelmä
- sidosryhmät ja verkostoituminen
- liikekirjeet
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa hyvin. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa kiitettävästi. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.
Oppimateriaalit
Luentojen yhteydessä ilmoitettava kirjallisuus ja luennoitsijan ilmoittama muu materiaali.
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 08.10.2023
Laajuus
7 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Anna Vierula
- Jaana Latvanen
- Kristiina Mutka-Vierula
- Juhani Palomäki
- Margit Mannila
- Sami Kautto
- Kim Leppänen
- Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
-
LITA23BTradenomi (AMK), LiiketalouS
-
LITA23CTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA23DTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA23ATradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen yrityksen toiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija osaa kertoa laskentatoimen roolista liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia budjetteja ja tietää yrityksen kannattavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät. Opiskelija tunnistaa toiminnanohjausjärjestelmiä. Opiskelija osaa selvittää markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija tunnistaa markkinoijan ominaisuuksia. Opiskelija osaa laatia markkinoinnillisen liikeidean ja tunnistaa asiakasarvon tuottamisen tapoja. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä. Opiskelija tietää yrityksen sidosryhmiä ja verkostoitumisen merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia liikekirjeitä ja hyödyntää niitä kaupankäynnissä.
Sisältö
- liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueet: visio, strategia, liikeidea, liiketoimintaprosessi, asiakkaat, kilpailijat, budjetointi, rahoitussuunnitelma, kannattavuus ja hinnoittelu
- kysyntä, tarve ja asiakasarvo
- tiedonhankinta
- yrityksen toimintaympäristö ja siihen liittyvät tekijät
- toiminnanohjausjärjestelmä
- sidosryhmät ja verkostoituminen
- liikekirjeet
Oppimateriaalit
- Bergström S. ja Leppänen A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Helsinki 2018 tai uudempi.
- Jormakka, Koivusalo, Lappalainen ja Niskanen: Laskentatoimi. Edita, Helsinki. 2015 tai uudempi.
- opettajien ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä
- Tiedonhankinta, 1 op: lähiopetus (luennot), verkko-opetus (osa aikaan sidottua, osa suoritettavissa itsenäisesti)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa hyvin. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa kiitettävästi. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- ryhmäsuoritukset: liiketoimintasuunnitelma (55 %), muut ryhmätyöt ja tilaisuudet
- yksilösuoritukset: markkinoinnin tentti (15%) ja oppimispäiväkirja (15%, hyväksytty/hylätty) ja tiedonhankinta (15 %)
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 09.10.2022
Laajuus
7 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Jaana Latvanen
- Juhani Palomäki
- Kristiina Mutka-Vierula
- Margit Mannila
- Sami Kautto
- Kim Leppänen
- Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
-
LITA22DTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA22BTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA22CTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA22ATradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen yrityksen toiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija osaa kertoa laskentatoimen roolista liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia budjetteja ja tietää yrityksen kannattavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät. Opiskelija tunnistaa toiminnanohjausjärjestelmiä. Opiskelija osaa selvittää markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija tunnistaa markkinoijan ominaisuuksia. Opiskelija osaa laatia markkinoinnillisen liikeidean ja tunnistaa asiakasarvon tuottamisen tapoja. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä. Opiskelija tietää yrityksen sidosryhmiä ja verkostoitumisen merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia liikekirjeitä ja hyödyntää niitä kaupankäynnissä.
Sisältö
- liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueet: visio, strategia, liikeidea, liiketoimintaprosessi, asiakkaat, kilpailijat, budjetointi, rahoitussuunnitelma, kannattavuus ja hinnoittelu
- kysyntä, tarve ja asiakasarvo
- tiedonhankinta
- yrityksen toimintaympäristö ja siihen liittyvät tekijät
- toiminnanohjausjärjestelmä
- sidosryhmät ja verkostoituminen
- liikekirjeet
Oppimateriaalit
- Bergström S. ja Leppänen A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Helsinki 2015 tai uudempi.
- Jormakka, Koivusalo, Lappalainen ja Niskanen: Laskentatoimi. Edita, Helsinki. 2015 tai uudempi.
- opettajien ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely viruaaliyrityksessä
- verkko-opinnot
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa hyvin. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa kiitettävästi. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- ryhmäsuoritukset: liiketoimintasuunnitelma (55 %)
- yksilösuoritukset: markkinoinnin tentti (15%) ja oppimispäiväkirja (15%, hyväksytty/hylätty) ja tiedonhankinta (15 %)
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.