Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminnan suunnitteluLaajuus (7 op)

Tunnus: LTYP101

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen yrityksen toiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija osaa kertoa laskentatoimen roolista liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia budjetteja ja tietää yrityksen kannattavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät. Opiskelija tunnistaa toiminnanohjausjärjestelmiä. Opiskelija osaa selvittää markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija tunnistaa markkinoijan ominaisuuksia. Opiskelija osaa laatia markkinoinnillisen liikeidean ja tunnistaa asiakasarvon tuottamisen tapoja. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä. Opiskelija tietää yrityksen sidosryhmiä ja verkostoitumisen merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia liikekirjeitä ja hyödyntää niitä kaupankäynnissä.

Sisältö

- liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueet: visio, strategia, liikeidea, liiketoimintaprosessi, asiakkaat, kilpailijat, budjetointi, rahoitussuunnitelma, kannattavuus ja hinnoittelu
- kysyntä, tarve ja asiakasarvo
- tiedonhankinta
- yrityksen toimintaympäristö ja siihen liittyvät tekijät
- toiminnanohjausjärjestelmä
- sidosryhmät ja verkostoituminen
- liikekirjeet

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa hyvin. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa kiitettävästi. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Oppimateriaalit

Luentojen yhteydessä ilmoitettava kirjallisuus ja luennoitsijan ilmoittama muu materiaali.

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

30.08.2023 - 08.10.2023

Laajuus

7 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Anna Vierula
  • Jaana Latvanen
  • Kristiina Mutka-Vierula
  • Juhani Palomäki
  • Margit Mannila
  • Sami Kautto
  • Kim Leppänen
  • Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
  • LITA23B
    Tradenomi (AMK), LiiketalouS
  • LITA23C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA23D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA23A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen yrityksen toiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija osaa kertoa laskentatoimen roolista liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia budjetteja ja tietää yrityksen kannattavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät. Opiskelija tunnistaa toiminnanohjausjärjestelmiä. Opiskelija osaa selvittää markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija tunnistaa markkinoijan ominaisuuksia. Opiskelija osaa laatia markkinoinnillisen liikeidean ja tunnistaa asiakasarvon tuottamisen tapoja. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä. Opiskelija tietää yrityksen sidosryhmiä ja verkostoitumisen merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia liikekirjeitä ja hyödyntää niitä kaupankäynnissä.

Sisältö

- liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueet: visio, strategia, liikeidea, liiketoimintaprosessi, asiakkaat, kilpailijat, budjetointi, rahoitussuunnitelma, kannattavuus ja hinnoittelu
- kysyntä, tarve ja asiakasarvo
- tiedonhankinta
- yrityksen toimintaympäristö ja siihen liittyvät tekijät
- toiminnanohjausjärjestelmä
- sidosryhmät ja verkostoituminen
- liikekirjeet

Oppimateriaalit

- Bergström S. ja Leppänen A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Helsinki 2018 tai uudempi.
- Jormakka, Koivusalo, Lappalainen ja Niskanen: Laskentatoimi. Edita, Helsinki. 2015 tai uudempi.
- opettajien ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä
- Tiedonhankinta, 1 op: lähiopetus (luennot), verkko-opetus (osa aikaan sidottua, osa suoritettavissa itsenäisesti)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa hyvin. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa kiitettävästi. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- ryhmäsuoritukset: liiketoimintasuunnitelma (55 %), muut ryhmätyöt ja tilaisuudet
- yksilösuoritukset: markkinoinnin tentti (15%) ja oppimispäiväkirja (15%, hyväksytty/hylätty) ja tiedonhankinta (15 %)

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 09.10.2022

Laajuus

7 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Jaana Latvanen
  • Juhani Palomäki
  • Kristiina Mutka-Vierula
  • Margit Mannila
  • Sami Kautto
  • Kim Leppänen
  • Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
  • LITA22D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA22B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA22C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA22A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen yrityksen toiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija osaa kertoa laskentatoimen roolista liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia budjetteja ja tietää yrityksen kannattavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät. Opiskelija tunnistaa toiminnanohjausjärjestelmiä. Opiskelija osaa selvittää markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija tunnistaa markkinoijan ominaisuuksia. Opiskelija osaa laatia markkinoinnillisen liikeidean ja tunnistaa asiakasarvon tuottamisen tapoja. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä. Opiskelija tietää yrityksen sidosryhmiä ja verkostoitumisen merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia liikekirjeitä ja hyödyntää niitä kaupankäynnissä.

Sisältö

- liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueet: visio, strategia, liikeidea, liiketoimintaprosessi, asiakkaat, kilpailijat, budjetointi, rahoitussuunnitelma, kannattavuus ja hinnoittelu
- kysyntä, tarve ja asiakasarvo
- tiedonhankinta
- yrityksen toimintaympäristö ja siihen liittyvät tekijät
- toiminnanohjausjärjestelmä
- sidosryhmät ja verkostoituminen
- liikekirjeet

Oppimateriaalit

- Bergström S. ja Leppänen A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Helsinki 2015 tai uudempi.
- Jormakka, Koivusalo, Lappalainen ja Niskanen: Laskentatoimi. Edita, Helsinki. 2015 tai uudempi.
- opettajien ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely viruaaliyrityksessä
- verkko-opinnot

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa hyvin. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa kiitettävästi. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- ryhmäsuoritukset: liiketoimintasuunnitelma (55 %)
- yksilösuoritukset: markkinoinnin tentti (15%) ja oppimispäiväkirja (15%, hyväksytty/hylätty) ja tiedonhankinta (15 %)

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.