Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden kuntoutus ja aktiivinen arkiLaajuus (5 op)

Tunnus: BJ00CT89

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia ja ikääntymismuutosten seurauksia. Opiskelija tuntee näyttöön perustuvia kuntoutuksen ja aktiivisen arjen tukemisen menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointiteknologiaa kuntoutuksen ja aktiivisen arjen tukena. Opiskelija tuntee menetelmiä, joilla voidaan tukea ikääntyneen aktiivista arkea, ja huomioi ikääntyneiden yksilöllisuuden, tarpeet ja toiveet arkea tukevien toimintojen suunnittelussa. Opiskelija on perehtynyt muistikuntoutukseen sekä psykofyysisen fysioterapian menetelmiin.

Sisältö

• Ikääntymismuutokset ja ikääntyneen toimintakykyä heikentävät sairaudet
• Ikääntyneiden sairauksien jälkeinen kuntoutus ja toimintakyvyn ylläpito
• Muistikuntoutus
• Psykofyysinen fysioterapia
• Yksilöllinen aktiivisen arjen tukeminen
• Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet kuntoutuksen ja aktiivisen arjen tukena

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia aikaisempia opintoja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla ikääntymismuutoksia ja tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia. Opiskelija osaa nimetä oleellisia ikääntyneiden onnistuneeseen sairauksien jälkeiseen kuntoutukseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä sekä ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutukseen, psykofyysiseen fysioterapiaan ja aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvailla monipuolisesti tutkimuskirjallisuuden kautta ikääntymismuutoksia ja ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia. Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden onnistuneeseen sairauksien jälkeiseen kuntoutukseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa ja esittää aktiivisesti kehittämisideoita. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutukseen, psykofyysiseen fysioterapiaan ja aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja tarkastelee niitä kriittisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla monipuolisesti kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen ikääntymismuutoksia ja ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia. Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden onnistuneeseen sairauksien jälkeiseen kuntoutukseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa, esittää aktiivisesti kehittämisideoita ja osoittaa kriittistä pohdintaa. Opiskelija tuo esiin luovia ja perusteltuja ratkaisuja liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutukseen ja aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan, tarkastelee sitä kriittisesti ja osoittaa taitoa soveltaa teknologisia ratkaisuja ikääntyneiden kuntoutuksen ja aktiivisen arjen edistämiseen.

Ilmoittautumisaika

01.09.2021 - 10.03.2022

Ajoitus

02.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettaja
  • Katri Turunen
  • Merja Hoffrén-Mikkola
Opiskelijaryhmät
  • YIKA21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia ja ikääntymismuutosten seurauksia. Opiskelija tuntee näyttöön perustuvia kuntoutuksen ja aktiivisen arjen tukemisen menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointiteknologiaa kuntoutuksen ja aktiivisen arjen tukena. Opiskelija tuntee menetelmiä, joilla voidaan tukea ikääntyneen aktiivista arkea, ja huomioi ikääntyneiden yksilöllisuuden, tarpeet ja toiveet arkea tukevien toimintojen suunnittelussa. Opiskelija on perehtynyt muistikuntoutukseen sekä psykofyysisen fysioterapian menetelmiin.

Sisältö

• Ikääntymismuutokset ja ikääntyneen toimintakykyä heikentävät sairaudet
• Ikääntyneiden sairauksien jälkeinen kuntoutus ja toimintakyvyn ylläpito
• Muistikuntoutus
• Psykofyysinen fysioterapia
• Yksilöllinen aktiivisen arjen tukeminen
• Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet kuntoutuksen ja aktiivisen arjen tukena

Oppimateriaalit

1. Kulmala (toim.). 2019. Hyvä vanhuus: menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen.
2. Autti-Rämö ym. 2016. Kuntoutuminen. Saatavana Duodecimin Oppiportista.
3. Erkinjuntti ym. 2015. Muistisairaudet. Saatavana Duodecimin Oppiportista.
4. Tilvis, Pitkälä, Strandberg, Sulkava & Viitanen. 2016. Geriatria. Duodecim. Helsinki. Osat VI Geriatrinen preventio ja VII Kuntoutus.

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöskentely, tehtävät, verkko-opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisia työelämälähtöisiä tehtäviä.

Kansainvälisyys

Englanninkieliset kirjalliset ja visuaaliset materiaalit ovat mahdollisia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h, joka koostuu kahden lähipäivän kontaktiopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta, harjoituksista ja tehtävistä osin verkko-opintoina.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla ikääntymismuutoksia ja tärkeimpiä ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia. Opiskelija osaa nimetä oleellisia ikääntyneiden onnistuneeseen sairauksien jälkeiseen kuntoutukseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä sekä ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutukseen, psykofyysiseen fysioterapiaan ja aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvailla monipuolisesti tutkimuskirjallisuuden kautta ikääntymismuutoksia ja ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia. Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden onnistuneeseen sairauksien jälkeiseen kuntoutukseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa ja esittää aktiivisesti kehittämisideoita. Opiskelija osoittaa puheessaan ymmärrystä liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutukseen, psykofyysiseen fysioterapiaan ja aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan ja tarkastelee niitä kriittisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla monipuolisesti kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen ikääntymismuutoksia ja ikääntyneen ihmisen toimintakykyä heikentäviä sairauksia. Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti ikääntyneiden onnistuneeseen sairauksien jälkeiseen kuntoutukseen ja toimintakyvyn ylläpitoon liittyviä tekijöitä, ymmärtää aktiivisen arjen merkityksen toimintakyvyn ylläpidossa, esittää aktiivisesti kehittämisideoita ja osoittaa kriittistä pohdintaa. Opiskelija tuo esiin luovia ja perusteltuja ratkaisuja liittyen ikääntyneiden yksilöllisyyden, tarpeet ja toiveet huomioivaan arjen tukemiseen. Opiskelija on perehtynyt ikääntyneen ihmisen kuntoutukseen ja aktiiviseen arkeen liittyvään hyvinvointiteknologiaan, tarkastelee sitä kriittisesti ja osoittaa taitoa soveltaa teknologisia ratkaisuja ikääntyneiden kuntoutuksen ja aktiivisen arjen edistämiseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointiasteikko on esitelty opetussuunnitelmassa.

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia aikaisempia opintoja