Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliohjaus avopalveluissaLaajuus (4 op)

Tunnus: SOSAPS70

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset henkilöt, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa nimetä avopalveluissa olevien asiakkaiden arvioinnissa käytettäviä toimintakyvyn mittareita. Opiskelija osaa suunnitella hyvinvointia ja toimintakykyä edistävän toimintojen ja palveluiden kokonaisuuden asiakkaan tarpeet ja hänen ympäristönsä voimavarat ja palvelut huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Sisältö

- sosiaaliohjaus avopalveluissa
- avopalveluasiakkaan hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja suoriutumisen tarpeet
- avopalveluasiakkaan toimintakyvyn arviointimittaristoja
- asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa voimavarojen huomioiminen
- suunnitelmallisen ohjauksen osatekijöiden tunnistaminen
- psykososiaaliset ja toiminnalliset menetelmät sosiaaliohjauksessa
- kirjaaminen sosiaaliohjauksessa
- oman ohjauksellisen toiminnan tunnistaminen

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija tietää hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan voimavarat. Hän osaa löytää eri tahojen tuottamia palveluita ja osaa sovittaa ne yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä monipuolisesti sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen erotella heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tulkita avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa selittää omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaaliohjauksen- käsitettä sosionomin (AMK) ammatillisena osaamisena ja suhteessa sosiaalityöhön. Opiskelija osaa luokitella erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa vertailla heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa ja perustella hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää ja arvioida eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa vertaillen sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti yhdistäen. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä osana avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessia ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Perheohjaus
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 01.03.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Elina Kangasluoma
Opiskelijaryhmät
  • MSOS23K
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22SV
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset henkilöt, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa nimetä avopalveluissa olevien asiakkaiden arvioinnissa käytettäviä toimintakyvyn mittareita. Opiskelija osaa suunnitella hyvinvointia ja toimintakykyä edistävän toimintojen ja palveluiden kokonaisuuden asiakkaan tarpeet ja hänen ympäristönsä voimavarat ja palvelut huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Sisältö

- sosiaaliohjaus avopalveluissa
- avopalveluasiakkaan hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja suoriutumisen tarpeet
- avopalveluasiakkaan toimintakyvyn arviointimittaristoja
- asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa voimavarojen huomioiminen
- suunnitelmallisen ohjauksen osatekijöiden tunnistaminen
- psykososiaaliset ja toiminnalliset menetelmät sosiaaliohjauksessa
- kirjaaminen sosiaaliohjauksessa
- oman ohjauksellisen toiminnan tunnistaminen

Oppimateriaalit

-Helminen, J. (toim.) (2016). Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita.
-Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita.
-Näkki P., Sayed T. (toim.) (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. (s. 1 - 61). Edita.
-Peavy, V. R. (1998). Sociodynamic counselling. A constructivist perspective. (s. 83 - 94). Trafford.
https://www.taosinstitute.net/images/PublicationsFreeBooks/Peavy_SocioDynamicCounselling_lr.pdf
-Peavy, V. R. (1999). Sosiodynaaminen ohjaus Konstruktivistinen näkökulma 21.vuosisadan ohjaustyöhön. Työministeriö.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/77979/1/978-951-39-8877-7_jyx.pdf
- Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

-Toteutus: Itsenäisenä opiskeluna, jolloin opinnot muodostuvat viidestä pohtivasta teoriaa ja käytäntöä yhdistävästä esseestä.
-Opinnoissa hyödynnetään myös Moodle-oppimisalustaa.
-Toteutuksen Orientointi tapahtuu sähköpostitse. Lisäksi jokainen voi halutessaan osallistua vapaaehtoiseen orientoivaan Teams-keskusteluun.
-Tarvittaessa mahdollisuus opettajan ohjaukseen Orientoinnissa kerrottavan mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua. Kurssin essee-tehtävät perustuvat kuitenkin osin opiskelijan vierailuun hänen valitsemassaan sosiaali- ja terveysalan sosiaaliohjausta tuottavassa toimipisteessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

*108 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Perheohjaus
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija tietää hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan voimavarat. Hän osaa löytää eri tahojen tuottamia palveluita ja osaa sovittaa ne yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä monipuolisesti sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen erotella heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tulkita avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa selittää omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaaliohjauksen- käsitettä sosionomin (AMK) ammatillisena osaamisena ja suhteessa sosiaalityöhön. Opiskelija osaa luokitella erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa vertailla heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa ja perustella hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää ja arvioida eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa vertaillen sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti yhdistäen. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä osana avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessia ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Arviointi perustuu viiteen soveltavaan, pohtivaan, teoriaa ja käytäntöä yhdistelevään esseesuoritukseen.
-Arviointikriteerit ilmenevät opetussuunnitelmasta.

Hylätty (0)

Suoritus ei yllä tasolle 1.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija tietää hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan voimavarat. Hän osaa löytää eri tahojen tuottamia palveluita ja osaa sovittaa ne yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa määritellä monipuolisesti sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen erotella heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tulkita avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa selittää omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaaliohjauksen- käsitettä sosionomin (AMK) ammatillisena osaamisena ja suhteessa sosiaalityöhön. Opiskelija osaa luokitella erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa vertailla heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa ja perustella hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää ja arvioida eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa vertaillen sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti yhdistäen. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä osana avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessia ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Perheohjaus
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 26

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Elina Kangasluoma
Opiskelijaryhmät
  • SOS21B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21C
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset henkilöt, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa nimetä avopalveluissa olevien asiakkaiden arvioinnissa käytettäviä toimintakyvyn mittareita. Opiskelija osaa suunnitella hyvinvointia ja toimintakykyä edistävän toimintojen ja palveluiden kokonaisuuden asiakkaan tarpeet ja hänen ympäristönsä voimavarat ja palvelut huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Sisältö

- sosiaaliohjaus avopalveluissa
- avopalveluasiakkaan hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja suoriutumisen tarpeet
- avopalveluasiakkaan toimintakyvyn arviointimittaristoja
- asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa voimavarojen huomioiminen
- suunnitelmallisen ohjauksen osatekijöiden tunnistaminen
- psykososiaaliset ja toiminnalliset menetelmät sosiaaliohjauksessa
- kirjaaminen sosiaaliohjauksessa
- oman ohjauksellisen toiminnan tunnistaminen

Oppimateriaalit

-Helminen, J. (toim.) (2016). Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita.
-Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita.
-Näkki P., Sayed T. (toim.) (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. (s. 1 - 61). Edita.
-Peavy, V. R. (1998). Sociodynamic counselling. A constructivist perspective. (s. 83 - 94). Trafford.
https://www.taosinstitute.net/images/PublicationsFreeBooks/Peavy_SocioDynamicCounselling_lr.pdf
-Peavy, V. R. (1999). Sosiodynaaminen ohjaus Konstruktivistinen näkökulma 21.vuosisadan ohjaustyöhön. Työministeriö.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/77979/1/978-951-39-8877-7_jyx.pdf
- Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

-Toteutus: Itsenäisenä opiskeluna, jolloin opinnot muodostuvat viidestä pohtivasta teoriaa ja käytäntöä yhdistävästä esseestä.
-Opinnoissa hyödynnetään myös Moodle-oppimisalustaa.
-Toteutuksen Orientointi tapahtuu sähköpostitse. Lisäksi jokainen voi halutessaan osallistua vapaaehtoiseen orientoivaan Teams-keskusteluun.
-Tarvittaessa mahdollisuus opettajan ohjaukseen Orientoinnissa kerrottavan mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua. Kurssin essee-tehtävät perustuvat kuitenkin osin opiskelijan vierailuun hänen valitsemassaan sosiaali- ja terveysalan sosiaaliohjausta tuottavassa toimipisteessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

*106 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Perheohjaus
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija tietää hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan voimavarat. Hän osaa löytää eri tahojen tuottamia palveluita ja osaa sovittaa ne yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä monipuolisesti sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen erotella heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tulkita avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa selittää omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaaliohjauksen- käsitettä sosionomin (AMK) ammatillisena osaamisena ja suhteessa sosiaalityöhön. Opiskelija osaa luokitella erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa vertailla heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa ja perustella hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää ja arvioida eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa vertaillen sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti yhdistäen. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä osana avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessia ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Arviointi perustuu viiteen soveltavaan, pohtivaan, teoriaa ja käytäntöä yhdistelevään esseesuoritukseen.
-Arviointikriteerit ilmenevät opetussuunnitelmasta.

Hylätty (0)

Suoritus ei yllä tasolle 1.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija tietää hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan voimavarat. Hän osaa löytää eri tahojen tuottamia palveluita ja osaa sovittaa ne yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa määritellä monipuolisesti sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen erotella heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tulkita avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa selittää omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaaliohjauksen- käsitettä sosionomin (AMK) ammatillisena osaamisena ja suhteessa sosiaalityöhön. Opiskelija osaa luokitella erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa vertailla heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa ja perustella hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää ja arvioida eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa vertaillen sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti yhdistäen. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä osana avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessia ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Perheohjaus
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

15.03.2022 - 14.04.2022

Ajoitus

30.05.2022 - 28.08.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Elina Kangasluoma
Opiskelijaryhmät
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset henkilöt, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa nimetä avopalveluissa olevien asiakkaiden arvioinnissa käytettäviä toimintakyvyn mittareita. Opiskelija osaa suunnitella hyvinvointia ja toimintakykyä edistävän toimintojen ja palveluiden kokonaisuuden asiakkaan tarpeet ja hänen ympäristönsä voimavarat ja palvelut huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Sisältö

- sosiaaliohjaus avopalveluissa
- avopalveluasiakkaan hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja suoriutumisen tarpeet
- avopalveluasiakkaan toimintakyvyn arviointimittaristoja
- asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa voimavarojen huomioiminen
- suunnitelmallisen ohjauksen osatekijöiden tunnistaminen
- psykososiaaliset ja toiminnalliset menetelmät sosiaaliohjauksessa
- kirjaaminen sosiaaliohjauksessa
- oman ohjauksellisen toiminnan tunnistaminen

Oppimateriaalit

-Helminen, J. (toim.) (2016). Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita.
-Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita.
-Näkki P., Sayed T. (toim.) (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. (s. 1 - 61). Edita.
-Peavy, V. R. (1998). Sociodynamic counselling. A constructivist perspective. (s. 83 - 94). Trafford.
https://www.taosinstitute.net/images/PublicationsFreeBooks/Peavy_SocioDynamicCounselling_lr.pdf
-Peavy, V. R. (1999). Sosiodynaaminen ohjaus Konstruktivistinen näkökulma 21.vuosisadan ohjaustyöhön. Työministeriö.
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/77979/1/978-951-39-8877-7_jyx.pdf
- Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

-Toteutus: Itsenäisenä opiskeluna, jolloin opinnot muodostuvat viidestä pohtivasta teoriaa ja käytäntöä yhdistävästä esseestä.
-Opinnoissa hyödynnetään myös Moodle-oppimisalustaa.
-Toteutuksen Orientointi tapahtuu sähköpostitse.
-Tarvittaessa mahdollisuus opettajan ohjaukseen Orientoinnissa kerrottavan mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua. Kurssin essee-tehtävät perustuvat kuitenkin osin opiskelijan vierailuun hänen valitsemassaan sosiaali- ja terveysalan sosiaaliohjausta tuottavassa toimipisteessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

*106 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Perheohjaus
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija tietää hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan voimavarat. Hän osaa löytää eri tahojen tuottamia palveluita ja osaa sovittaa ne yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä monipuolisesti sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen erotella heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tulkita avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa selittää omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaaliohjauksen- käsitettä sosionomin (AMK) ammatillisena osaamisena ja suhteessa sosiaalityöhön. Opiskelija osaa luokitella erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa vertailla heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa ja perustella hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää ja arvioida eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa vertaillen sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti yhdistäen. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä osana avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessia ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Arviointi perustuu viiteen soveltavaan, pohtivaan, teoriaa ja käytäntöä yhdistelevään esseesuoritukseen.
-Arviointikriteerit ilmenevät opetussuunnitelmasta.

Hylätty (0)

Suoritus ei yllä tasolle 1.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija tietää hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan voimavarat. Hän osaa löytää eri tahojen tuottamia palveluita ja osaa sovittaa ne yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa määritellä monipuolisesti sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen erotella heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tulkita avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa selittää omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaaliohjauksen- käsitettä sosionomin (AMK) ammatillisena osaamisena ja suhteessa sosiaalityöhön. Opiskelija osaa luokitella erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa vertailla heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa ja perustella hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää ja arvioida eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa vertaillen sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti yhdistäen. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä osana avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessia ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Perheohjaus
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

05.05.2021 - 09.05.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 18.03.2022

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opiskelijaryhmät
  • SOS20B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS21K
    Sosionomi (AMK)
  • SOS20C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset henkilöt, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat, riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa nimetä avopalveluissa olevien asiakkaiden arvioinnissa käytettäviä toimintakyvyn mittareita. Opiskelija osaa suunnitella hyvinvointia ja toimintakykyä edistävän toimintojen ja palveluiden kokonaisuuden asiakkaan tarpeet ja hänen ympäristönsä voimavarat ja palvelut huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Sisältö

- sosiaaliohjaus avopalveluissa
- avopalveluasiakkaan hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja suoriutumisen tarpeet
- avopalveluasiakkaan toimintakyvyn arviointimittaristoja
- asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa voimavarojen huomioiminen
- suunnitelmallisen ohjauksen osatekijöiden tunnistaminen
- psykososiaaliset ja toiminnalliset menetelmät sosiaaliohjauksessa
- kirjaaminen sosiaaliohjauksessa
- oman ohjauksellisen toiminnan tunnistaminen

Oppimateriaalit

-Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki Edita.
-Helminen, J. (toim.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki Edita.
-Näkki P., Sayed T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki Edita. s. 1-61.
- Peavy, V. R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien Kustannus Oy.
- Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

-Toteutus: Itsenäisenä opiskeluna, jolloin opinnot muodostuvat viidestä pohtivasta teoriaa ja käytäntöä yhdistävästä esseestä.
-Opinnoissa hyödynnetään myös Moodle-oppimisalustaa.
-Toteutuksen Orientointi tapahtuu sähköpostitse.
-Tarvittaessa mahdollisuus opettajan ohjaukseen Orientoinnissa kerrottavan mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua. Kurssin essee-tehtävät perustuvat kuitenkin osin opiskelijan vierailuun hänen valitsemassaan sosiaali- ja terveysalan sosiaaliohjausta tuottavassa toimipisteessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

*106 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Perheohjaus
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija tietää hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan voimavarat. Hän osaa löytää eri tahojen tuottamia palveluita ja osaa sovittaa ne yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä monipuolisesti sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen erotella heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tulkita avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa selittää omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaaliohjauksen- käsitettä sosionomin (AMK) ammatillisena osaamisena ja suhteessa sosiaalityöhön. Opiskelija osaa luokitella erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa vertailla heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvuuskuntoutujat). Opiskelija osaa soveltaa ja perustella hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää ja arvioida eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa vertaillen sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti yhdistäen. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä osana avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessia ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Arviointi perustuu viiteen soveltavaan, pohtivaan, teoriaa ja käytäntöä yhdistelevään esseesuoritukseen.
-Arviointikriteerit ilmenevät opetussuunnitelmasta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa selittää heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tunnistaa avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvaiset henkilöt). Opiskelija tietää hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan voimavarat. Hän osaa löytää eri tahojen tuottamia palveluita ja osaa sovittaa ne yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat huomioiden. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa määritellä monipuolisesti sosiaaliohjauksen käsitettä avopalveluissa sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen näkökulmasta. Opiskelija osaa esitellä erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen erotella heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa tulkita avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvaiset henkilöt). Opiskelija osaa soveltaa hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa selittää omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida sosiaaliohjauksen- käsitettä sosionomin (AMK) ammatillisena osaamisena ja suhteessa sosiaalityöhön. Opiskelija osaa luokitella erilaisia sosiaaliohjausta hyödyntäviä sosiaaliturvan avopalveluiden toimijoita. Opiskelija osaa vertailla heidän asiakastyössään hyödyntämiä sosiaaliohjauksen menetelmiä ja välineitä. Hän osaa arvioida avopalveluasiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen, osallisuuden ja itsenäisen suoriutumisen tarpeita (erityisesti ikäihmiset, vaikeavammaiset, pitkäaikaissairaat, mielenterveyskuntoutujat ja riippuvaiset henkilöt). Opiskelija osaa soveltaa ja perustella hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä mittareita esimerkkitilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen arvioida asiakkaan voimavarat. Opiskelija osaa perustellusti löytää ja arvioida eri tahojen tuottamia palveluita. Opiskelija osaa vertaillen sovittaa löytämänsä palvelut yhteen asiakkaan ja hänen ympäristönsä voimavarat monipuolisesti yhdistäen. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä osana avopalveluiden sosiaaliohjauksen prosessia ja soveltaa kirjaamisen periaatteita sosiaaliohjauksessa. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Perheohjaus
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä