Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden hoitotyön osaamisen syventäminenLaajuus (4 op)

Tunnus: SH00DN62

Osaamistavoitteet

1) Ammatillisuus ja eettisyys
Opiskelija
- osaa työskennellä ikääntyneiden hoitotyössä hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida ja kehittää niiden toteutumista omassa työskentelyssään ja työyhteisössä
- tuntee voimassa olevan lainsäädännön ja keskeisimmät suositukset hyvän ikääntymisen turvaamiseksi
- kasvaa sairaanhoitajan ammatti-identiteettiin sekä asiantuntijaroolin mukanaan tuomaan vastuuseen
- huomioi työssään potilasturvallisuuden, kollegiaalisuuden sekä oman työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen
- huomioi ikääntyneen ihmisen oman elämänsä asiaintuntijana
- tukee ikääntyneen toimijuutta
- huomioi ikääntyneen läheiset osana ikääntyneen kokonaisvaltaista hoitoa ja aktiivista arkea
- osaa toimia eri kulttuureista tulevien asiakkaiden ja työkavereiden kanssa

2) Kommunikointi ja informaatioteknologia
Opiskelija
- hallitsee ammatillisen viestinnän suullisesti ja kirjallisesti
- kykenee moniammatilliseen ja monialaiseen yhteistyöhön sekä verkostotyöskentelyyn ikääntyneiden palvelutarpeen kartoittamisessa, suunnittelemisessa, toteuttamisessa ja arvioimisessa
- ymmärtää oman sekä muiden toimijoiden vastuun ja velvollisuudet ikääntyneiden hoitotyössä ja laadukkaiden palvelujen järjestämisessä
- noudattaa kaikessa työskentelyssään sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä
- hallitsee tarkoituksenmukaisen kirjaamisen hoitotyön prosessin mukaisesti sekä osaa arvioida ja kehittää potilastietojärjestelmään kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua
- hyödyntää työssään terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja

3) Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen
Opiskelija
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa, ajankohtaista tutkimustietoa ikääntyneiden hoitotyössä ja hoitotyön kehittämisessä
- tunnistaa ikääntymismuutoksista aiheutuvat, ikääntyneiden terveyteen ja toimintakykyyn vaikuttavat keskeisimmät riskitekijät ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville
- tiedostaa hyvinvointia edistävien ja ennaltaehkäisevien palveluiden merkityksen hyvän ikääntymisen turvaamisessa sekä osaa suunnitella ja toteuttaa terveyttä ja toimintakykyä tukevia interventioita
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa, ajankohtaista tutkimustietoa ikääntyneiden hoitotyössä ja hoitotyön kehittämisessä
- tunnistaa ikääntymismuutoksista aiheutuvat, ikääntyneiden terveyteen ja toimintakykyyn vaikuttavat keskeisimmät riskitekijät sekä osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville
- tiedostaa hyvinvointia edistävien ja ennaltaehkäisevien palveluiden merkityksen hyvän ikääntymisen turvaamisessa ja osaa suunnitella ja toteuttaa terveyttä ja toimintakykyä tukevia interventioita

4) Johtaminen, työntekijyysosaaminen sekä yrittäjyys
Opiskelija
- kykenee itsenäiseen työskentelyyn, oman työnsä johtamiseen sekä työtehtävien organisointiin ja joustavaan priorisointiin tilanteen mukaan
- työskentelee kustannustietoisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- huomioi työyhteisön jäsenet tasa-arvoisesti ja kollegiaalisesti
- osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita ja on valmis jakamaan omaa osaamistaan ja asiantuntemustaan
- kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti
- ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään
- hallitsee kustannustietoisuuden periaatteet omalla tehtäväalueellaan ja työskentelee taloudellisesti.
- kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita.
- kykenee osallistumaan ryhmän jäsenenä kehittämis-, innovaatio – ja tutkimusprosesseihin.
- tiedostaa oman ammattitaidon jatkuvan kehittämisen merkityksen

5) Kliininen hoitotyö
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen asiakkaan yksilöllistä, kokonaisvaltaista hoitoa yhteistyössä ikääntyneen, hänen läheistensä ja moniammatillisen yhteistyöverkoston kanssa
- hallitsee ikääntyneiden hoitotyössä tarvittavat keskeiset tiedot ja taidot ja osaa soveltaa niitä työskentelyssään
- hallitsee aseptiikan ja infektioiden torjunnan periaatteet eri toimintaympäristöissä
- hallitsee ikääntyneiden lääkehoitoon liittyvät erityispiirteet ja lääkehoidon kokonaisuuden
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia
- osaa käyttää erilaisia menetelmiä ikääntyneen ja hänen läheistensä psykososiaalisten ja vakaumuksellisten tarpeiden tukemiseen

6) Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
Opiskelija
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi näyttöön perustuvaa hoitotyötä turvallisesti ja luotettavasti
- osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään ja työyhteisössään
- hallitsee tiedonhaun luotettavista tietokannoista ja osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa ja ikääntyneiden hoitotyön kehittämisessä

7) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
Opiskelija
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan periaatteet ikääntyneiden palveluiden näkökulmasta
- tuntee keskeisimpien toiminta- ja palveluyksiköiden tehtävät osana ikääntyneiden hoito- ja palveluketjua
- osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa ja toteuttaa palveluohjausta

8) Potilas- ja asiakasturvallisuus
Opiskelija
- huomioi työskentelyssään kaikissa vaiheissa potilas- ja asiakasturvallisuuden sekä kykenee omalla toiminnallaan edistämään potilasturvallisuutta ja ehkäisemään vaaratapahtumia
- osaa vaaratapahtuman ilmetessä toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla
- tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia, osaa tehdä vaaratapahtumailmoituksen ja ymmärtää vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessin
- arvioi kriittisesti ikääntyneiden hoitotyön laatua asiakkaan saaman hoidon ja oman työskentelyn kehittämiseksi
- osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä
- tiedostaa oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun
- ymmärtää potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa

Sisältö

Oma asiantuntijuus ja voimavarat ikääntyneiden hoitotyössä
Moniammatillisen ja monialaisen työryhmän jäsenenä toimiminen
Ikäohjelmat ja laatusuositukset hyvän ikääntymisen turvaamiseksi
Biologinen, fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ikääntyminen
Ikääntyvän ihmisen toimintakyky ja toimintakyvyn arvioiminen
RAI-arviointi, arviointitiedon tulkitseminen ja merkitys
RAI-arviointitiedon hyödyntäminen ikääntyneiden hoitotyön kehittämisessä ja johtamisessa
Ikääntyneen hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja toimijuuden edistäminen ja tukeminen
Muistisairaudet
Ikääntyneen asiakkaan hoitotyön suunnittelu, kuntoutus ja toteutus
Luova ilmaisu ikääntyneiden hoitotyön tukena
Ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet
Lääkelaskut

Esitietovaatimukset

Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen, Näyttöön perustuva kliininen osaaminen kokonaisuudet 1-3. sekä Turvallinen lääkehoito- ja nestehoito-osaaminen - opintokokonaisuudet tulisi olla suoritettuna.
Perusvaiheen opintoja vähintään 150 op:ta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön kliinisessä päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön.
-tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
-oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa
-työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suomeksi
3-4
Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä.
-osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. -
-oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
-työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
-oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suomeksi
Suomeksi
5
Opiskelija
-osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti.
-osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
-soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti.
-noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
-työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
-oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä.
-osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Suomeksi
Suomeksi
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Potilasturvallisuus vaarantuu.

Oppimateriaalit

Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. & Viljanen, A. (toim.) 2022. (tai uudempi painos / E-kirja). Gerontologia. Duodecim.

Lisätiedot

Opiskelumenetelmät
Kontaktiopetus, opintokäynnit, taitopajat, itsenäinen opiskelu, lääkelaskut, harjoitteluun liittyvä kirjallinen tehtävä
Opintojakson arviointi
Kirjallinen tentti, kliinisen harjoittelujakson numeraalinen arviointi