Eettisyys hoitotyössäLaajuus (2 op)
Tunnus: SH00DN08
Osaamistavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
Sisältö
- Hoitotyön filosofiset perusteet
- Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- Autonomia ja itsemääräämisoikeus
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
Ilmoittautumisaika
06.01.2025 - 19.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 27.04.2025
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Pasi Alanen
Opiskelijaryhmät
-
MSH25KSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
Sisältö
- Hoitotyön filosofiset perusteet
- Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- Autonomia ja itsemääräämisoikeus
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus (vähintään toinen teos pakollinen seminaaritehtävässä, tunneilla kirjoja ei tarvita):
Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2014 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. WSOY.
Sarvimäki, A., & Stenbock-Hult, B. (2009). Hoitotyön etiikka. Edita.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly koetta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajan ohjeistama esseetehtävä
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2x27h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaarityö
Aktiivinen osallistuminen tunneilla
Hylätty (0)
Oppimistehtävän aihetta ja keskeisiä käsitteitä ei ole määritelty lainkaan tai sisältö ei vastaa tehtävänannon mukaista otsikkoa. Lähteitä on käytetty erittäin vähän (minimi 8 ei määrällisesti täyty), eikä kumpaakaan vaadituista oppikirjoista ole käytetty. Lähteet on valittu kritiikittömästi ja yksipuolisesti. Oppimistehtävän rakenne on jäsentymätön ja epäyhtenäinen, ulkoasu viimeistelemätön. Pari- tai ryhmätyöskentely on satunnaista ja passiivista. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, etteivät he ole perehtyneet vertaiseen työhön. Opponointiin ei ole valmistauduttu. Opiskelijan osallistuminen seminaarityöskentelyyn on passiivista ja motivoitumatonta. Kirjallisessa työssä eivät kirjoittajan oma teksti ja lähteistä peräisin oleva tieto erotu toisistaan. Lähdemerkinnöissä (tekstiviitteet ja lähdeluettelo) ei noudateta SeAMKin Kirjallisten töiden APA7-ohjetta. Ryhmän oma pohdinta puuttuu työstä kokonaan eikä työstä selviä pohdinnan lopputulos tai -tulokset. SeAMKin ohjeisiin sisältyvää harjoitustyön mallipohjaa ei käytetä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävässä aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja hatarasti, jolloin
johdonmukaisuus kärsii. Käsiteltävän aiheen määrittelyssä on käytetty niukasti lähteitä ja
lähdekritiikki puuttuu. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on suunnittelematonta.
Pari- tai ryhmätyöskentely ei ole yhteistoiminnallista, vaan ryhmän jäsenet toimivat erillään. Oppimistehtävän esitys on pintapuolista, havainnollistamatonta ja suoraan paperista lukua. Opponentin kysymyksiin vastaaminen on epävarmaa. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, että he ovat heikosti perehtyneet käsiteltävään työhön ja esitetyt kysymykset jäävät pinnallisiksi. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn kuunnellen. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on epäjohdonmukainen ja koostuu yksittäisistä poiminnoista ilman pohdiskelua ja analyysiä. Lähdemerkinnät sisältävät puutteita SeAMKin ohjeisiin nähden.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu analyyttisesti, hyvin esitellen ja riittävän
johdonmukaisesti. Käsiteltävä aihe on määritelty riittävässä määrin ja oppimistehtävässä on
käytetty lähteitä, mutta lähdekritiikki ”takertelee”. Lähteiden valinta on yksipuolista. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista ja sujuvaa. Oppimistehtävän esitys on sujuvaa, valmisteltua ja opponentin kysymyksiin osataan vastata. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa perehtyneisyyttä esittäen monipuolisia kysymyksiä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarityöskentelyn ja selittää esitettyä aihetta osoittaen esitetyn aiheen olennaisten asioiden erottamista. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on johdonmukainen, esitystapa on sujuva, mutta tekstin viimeistelyssä on puutteita. Lähdemerkinnät ovat pääosin SeAMKin ohjeistuksen mukaiset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu arvioivasti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
Käsiteltävä aihe on selvästi määritelty ja rajattu. ja oppimistehtävässä on hyödynnetty kriittisesti
monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista, sujuvaa ja toimivaa. Oppimistehtävän esitys on valmisteltu, havainnollistava ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Opponenttien ja yleisön kysymyksiin vastataan paikkansapitävästi ja perustellusti. Opiskelijaparin tai -ryhmän opponointi osoittaa perehtyneisyyttä ja uusia näkökulmia esitettyyn aiheeseen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä aiheesta. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on hyvin johdonmukainen, selkeä ja sujuva. Lähteitä on käytetty sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppimistehtävän lähdemerkinnät ovat SeAMKin harjoitustöiden ohjeiden mukaiset.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
06.01.2025 - 19.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 27.04.2025
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
SH25KSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
Sisältö
- Hoitotyön filosofiset perusteet
- Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- Autonomia ja itsemääräämisoikeus
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus (vähintään toinen teos pakollinen seminaaritehtävässä, tunneilla kirjoja ei tarvita):
Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2014 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. WSOY.
Sarvimäki, A., & Stenbock-Hult, B. (2009). Hoitotyön etiikka. Edita.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly koetta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajan ohjeistama esseetehtävä
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2x27h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaarityö
Aktiivinen osallistuminen tunneilla
Hylätty (0)
Oppimistehtävän aihetta ja keskeisiä käsitteitä ei ole määritelty lainkaan tai sisältö ei vastaa tehtävänannon mukaista otsikkoa. Lähteitä on käytetty erittäin vähän (minimi 8 ei määrällisesti täyty), eikä kumpaakaan vaadituista oppikirjoista ole käytetty. Lähteet on valittu kritiikittömästi ja yksipuolisesti. Oppimistehtävän rakenne on jäsentymätön ja epäyhtenäinen, ulkoasu viimeistelemätön. Pari- tai ryhmätyöskentely on satunnaista ja passiivista. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, etteivät he ole perehtyneet vertaiseen työhön. Opponointiin ei ole valmistauduttu. Opiskelijan osallistuminen seminaarityöskentelyyn on passiivista ja motivoitumatonta. Kirjallisessa työssä eivät kirjoittajan oma teksti ja lähteistä peräisin oleva tieto erotu toisistaan. Lähdemerkinnöissä (tekstiviitteet ja lähdeluettelo) ei noudateta SeAMKin Kirjallisten töiden APA7-ohjetta. Ryhmän oma pohdinta puuttuu työstä kokonaan eikä työstä selviä pohdinnan lopputulos tai -tulokset. SeAMKin ohjeisiin sisältyvää harjoitustyön mallipohjaa ei käytetä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävässä aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja hatarasti, jolloin
johdonmukaisuus kärsii. Käsiteltävän aiheen määrittelyssä on käytetty niukasti lähteitä ja
lähdekritiikki puuttuu. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on suunnittelematonta.
Pari- tai ryhmätyöskentely ei ole yhteistoiminnallista, vaan ryhmän jäsenet toimivat erillään. Oppimistehtävän esitys on pintapuolista, havainnollistamatonta ja suoraan paperista lukua. Opponentin kysymyksiin vastaaminen on epävarmaa. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, että he ovat heikosti perehtyneet käsiteltävään työhön ja esitetyt kysymykset jäävät pinnallisiksi. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn kuunnellen. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on epäjohdonmukainen ja koostuu yksittäisistä poiminnoista ilman pohdiskelua ja analyysiä. Lähdemerkinnät sisältävät puutteita SeAMKin ohjeisiin nähden.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu analyyttisesti, hyvin esitellen ja riittävän
johdonmukaisesti. Käsiteltävä aihe on määritelty riittävässä määrin ja oppimistehtävässä on
käytetty lähteitä, mutta lähdekritiikki ”takertelee”. Lähteiden valinta on yksipuolista. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista ja sujuvaa. Oppimistehtävän esitys on sujuvaa, valmisteltua ja opponentin kysymyksiin osataan vastata. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa perehtyneisyyttä esittäen monipuolisia kysymyksiä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarityöskentelyn ja selittää esitettyä aihetta osoittaen esitetyn aiheen olennaisten asioiden erottamista. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on johdonmukainen, esitystapa on sujuva, mutta tekstin viimeistelyssä on puutteita. Lähdemerkinnät ovat pääosin SeAMKin ohjeistuksen mukaiset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu arvioivasti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
Käsiteltävä aihe on selvästi määritelty ja rajattu. ja oppimistehtävässä on hyödynnetty kriittisesti
monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista, sujuvaa ja toimivaa. Oppimistehtävän esitys on valmisteltu, havainnollistava ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Opponenttien ja yleisön kysymyksiin vastataan paikkansapitävästi ja perustellusti. Opiskelijaparin tai -ryhmän opponointi osoittaa perehtyneisyyttä ja uusia näkökulmia esitettyyn aiheeseen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä aiheesta. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on hyvin johdonmukainen, selkeä ja sujuva. Lähteitä on käytetty sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppimistehtävän lähdemerkinnät ovat SeAMKin harjoitustöiden ohjeiden mukaiset.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 19.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 08.06.2025
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
MTH25Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
Sisältö
- Hoitotyön filosofiset perusteet
- Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- Autonomia ja itsemääräämisoikeus
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus (vähintään toinen teos pakollinen seminaaritehtävässä, tunneilla kirjoja ei tarvita):
Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2014 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. WSOY.
Sarvimäki, A., & Stenbock-Hult, B. (2009). Hoitotyön etiikka. Edita.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly koetta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajan ohjeistama esseetehtävä
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2x27h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaarityö
Aktiivinen osallistuminen tunneilla
Hylätty (0)
Oppimistehtävän aihetta ja keskeisiä käsitteitä ei ole määritelty lainkaan tai sisältö ei vastaa tehtävänannon mukaista otsikkoa. Lähteitä on käytetty erittäin vähän (minimi 8 ei määrällisesti täyty), eikä kumpaakaan vaadituista oppikirjoista ole käytetty. Lähteet on valittu kritiikittömästi ja yksipuolisesti. Oppimistehtävän rakenne on jäsentymätön ja epäyhtenäinen, ulkoasu viimeistelemätön. Pari- tai ryhmätyöskentely on satunnaista ja passiivista. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, etteivät he ole perehtyneet vertaiseen työhön. Opponointiin ei ole valmistauduttu. Opiskelijan osallistuminen seminaarityöskentelyyn on passiivista ja motivoitumatonta. Kirjallisessa työssä eivät kirjoittajan oma teksti ja lähteistä peräisin oleva tieto erotu toisistaan. Lähdemerkinnöissä (tekstiviitteet ja lähdeluettelo) ei noudateta SeAMKin Kirjallisten töiden APA7-ohjetta. Ryhmän oma pohdinta puuttuu työstä kokonaan eikä työstä selviä pohdinnan lopputulos tai -tulokset. SeAMKin ohjeisiin sisältyvää harjoitustyön mallipohjaa ei käytetä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävässä aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja hatarasti, jolloin
johdonmukaisuus kärsii. Käsiteltävän aiheen määrittelyssä on käytetty niukasti lähteitä ja
lähdekritiikki puuttuu. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on suunnittelematonta.
Pari- tai ryhmätyöskentely ei ole yhteistoiminnallista, vaan ryhmän jäsenet toimivat erillään. Oppimistehtävän esitys on pintapuolista, havainnollistamatonta ja suoraan paperista lukua. Opponentin kysymyksiin vastaaminen on epävarmaa. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, että he ovat heikosti perehtyneet käsiteltävään työhön ja esitetyt kysymykset jäävät pinnallisiksi. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn kuunnellen. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on epäjohdonmukainen ja koostuu yksittäisistä poiminnoista ilman pohdiskelua ja analyysiä. Lähdemerkinnät sisältävät puutteita SeAMKin ohjeisiin nähden.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu analyyttisesti, hyvin esitellen ja riittävän
johdonmukaisesti. Käsiteltävä aihe on määritelty riittävässä määrin ja oppimistehtävässä on
käytetty lähteitä, mutta lähdekritiikki ”takertelee”. Lähteiden valinta on yksipuolista. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista ja sujuvaa. Oppimistehtävän esitys on sujuvaa, valmisteltua ja opponentin kysymyksiin osataan vastata. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa perehtyneisyyttä esittäen monipuolisia kysymyksiä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarityöskentelyn ja selittää esitettyä aihetta osoittaen esitetyn aiheen olennaisten asioiden erottamista. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on johdonmukainen, esitystapa on sujuva, mutta tekstin viimeistelyssä on puutteita. Lähdemerkinnät ovat pääosin SeAMKin ohjeistuksen mukaiset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu arvioivasti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
Käsiteltävä aihe on selvästi määritelty ja rajattu. ja oppimistehtävässä on hyödynnetty kriittisesti
monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista, sujuvaa ja toimivaa. Oppimistehtävän esitys on valmisteltu, havainnollistava ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Opponenttien ja yleisön kysymyksiin vastataan paikkansapitävästi ja perustellusti. Opiskelijaparin tai -ryhmän opponointi osoittaa perehtyneisyyttä ja uusia näkökulmia esitettyyn aiheeseen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä aiheesta. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on hyvin johdonmukainen, selkeä ja sujuva. Lähteitä on käytetty sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppimistehtävän lähdemerkinnät ovat SeAMKin harjoitustöiden ohjeiden mukaiset.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
23.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 31.12.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Virpi Rantanen
Vastuuhenkilö
Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
SH24SSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
Sisältö
- Hoitotyön filosofiset perusteet
- Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- Autonomia ja itsemääräämisoikeus
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus (vähintään toinen teos pakollinen seminaaritehtävässä, tunneilla kirjoja ei tarvita):
Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2014 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. WSOY.
Sarvimäki, A., & Stenbock-Hult, B. (2009). Hoitotyön etiikka. Edita.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly koetta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajan ohjeistama esseetehtävä
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2x27h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaarityö
Aktiivinen osallistuminen tunneilla
Hylätty (0)
Oppimistehtävän aihetta ja keskeisiä käsitteitä ei ole määritelty lainkaan tai sisältö ei vastaa tehtävänannon mukaista otsikkoa. Lähteitä on käytetty erittäin vähän (minimi 8 ei määrällisesti täyty), eikä kumpaakaan vaadituista oppikirjoista ole käytetty. Lähteet on valittu kritiikittömästi ja yksipuolisesti. Oppimistehtävän rakenne on jäsentymätön ja epäyhtenäinen, ulkoasu viimeistelemätön. Pari- tai ryhmätyöskentely on satunnaista ja passiivista. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, etteivät he ole perehtyneet vertaiseen työhön. Opponointiin ei ole valmistauduttu. Opiskelijan osallistuminen seminaarityöskentelyyn on passiivista ja motivoitumatonta. Kirjallisessa työssä eivät kirjoittajan oma teksti ja lähteistä peräisin oleva tieto erotu toisistaan. Lähdemerkinnöissä (tekstiviitteet ja lähdeluettelo) ei noudateta SeAMKin Kirjallisten töiden APA7-ohjetta. Ryhmän oma pohdinta puuttuu työstä kokonaan eikä työstä selviä pohdinnan lopputulos tai -tulokset. SeAMKin ohjeisiin sisältyvää harjoitustyön mallipohjaa ei käytetä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävässä aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja hatarasti, jolloin
johdonmukaisuus kärsii. Käsiteltävän aiheen määrittelyssä on käytetty niukasti lähteitä ja
lähdekritiikki puuttuu. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on suunnittelematonta.
Pari- tai ryhmätyöskentely ei ole yhteistoiminnallista, vaan ryhmän jäsenet toimivat erillään. Oppimistehtävän esitys on pintapuolista, havainnollistamatonta ja suoraan paperista lukua. Opponentin kysymyksiin vastaaminen on epävarmaa. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, että he ovat heikosti perehtyneet käsiteltävään työhön ja esitetyt kysymykset jäävät pinnallisiksi. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn kuunnellen. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on epäjohdonmukainen ja koostuu yksittäisistä poiminnoista ilman pohdiskelua ja analyysiä. Lähdemerkinnät sisältävät puutteita SeAMKin ohjeisiin nähden.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu analyyttisesti, hyvin esitellen ja riittävän
johdonmukaisesti. Käsiteltävä aihe on määritelty riittävässä määrin ja oppimistehtävässä on
käytetty lähteitä, mutta lähdekritiikki ”takertelee”. Lähteiden valinta on yksipuolista. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista ja sujuvaa. Oppimistehtävän esitys on sujuvaa, valmisteltua ja opponentin kysymyksiin osataan vastata. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa perehtyneisyyttä esittäen monipuolisia kysymyksiä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarityöskentelyn ja selittää esitettyä aihetta osoittaen esitetyn aiheen olennaisten asioiden erottamista. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on johdonmukainen, esitystapa on sujuva, mutta tekstin viimeistelyssä on puutteita. Lähdemerkinnät ovat pääosin SeAMKin ohjeistuksen mukaiset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu arvioivasti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
Käsiteltävä aihe on selvästi määritelty ja rajattu. ja oppimistehtävässä on hyödynnetty kriittisesti
monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista, sujuvaa ja toimivaa. Oppimistehtävän esitys on valmisteltu, havainnollistava ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Opponenttien ja yleisön kysymyksiin vastataan paikkansapitävästi ja perustellusti. Opiskelijaparin tai -ryhmän opponointi osoittaa perehtyneisyyttä ja uusia näkökulmia esitettyyn aiheeseen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä aiheesta. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on hyvin johdonmukainen, selkeä ja sujuva. Lähteitä on käytetty sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppimistehtävän lähdemerkinnät ovat SeAMKin harjoitustöiden ohjeiden mukaiset.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
Ilmoittautumisaika
26.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 27.10.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
MSH24SSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija -
-osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
-osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti
Sisältö
- Hoitotyön filosofiset perusteet
- Lainsäädäntö, vaitiolovelvollisuus
- Hoitotyön arvot, periaatteet sekä eettiset ohjeet
- Autonomia ja itsemääräämisoikeus
- Ihmisarvo ja ihmisoikeudet
- Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus (vähintään toinen teos pakollinen seminaaritehtävässä, tunneilla kirjoja ei tarvita):
Leino-Kilpi, H., & Välimäki, M. (2014 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. WSOY.
Sarvimäki, A., & Stenbock-Hult, B. (2009). Hoitotyön etiikka. Edita.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly koetta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajan ohjeistama esseetehtävä
Kirjallisen seminaarityön tekeminen ja esittäminen (pari-/ryhmätyö, yhteinen toteutus Viestintätaidot-opintojakson kanssa)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2x27h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita riittävästi perehtyneesti, jäsennellen ja arkitiedon tutkitusta tiedosta erottaen
-osaa etsiä tietoa yksittäisiin aiheisiin ja osoittaa perehtyneisyyttä hoitotyön tietoperustaan
-osaa toimia työryhmän jäsenenä arvioiden omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, perehtyneesti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan.
osaa toimia työryhmässä hyvin itseään kehittäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa perustella hoitotyön eettisiä aiheita vastuullisesti, arvioivasti, erittäin hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti
-osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja hyödyntää kriittisesti monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä perusteluissaan
-osaa toimia työryhmässä ratkaisukeskeisesti jakaen osaamistaan sekä kehittäen itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osaa ottaa riittävästi huomioon perusteluissa hoitotyön eettisiä periaatteita eikä hoitotyön tietoperustaa.
-ei tunne riittävästi hoitotyön eettisten aiheiden tietoperustaa ja käyttää tietoperustaa yksipuolisesti.
-ei omaa riittävästi valmiuksia ryhmätyöskentelyyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaarityö
Aktiivinen osallistuminen tunneilla
Hylätty (0)
Oppimistehtävän aihetta ja keskeisiä käsitteitä ei ole määritelty lainkaan tai sisältö ei vastaa tehtävänannon mukaista otsikkoa. Lähteitä on käytetty erittäin vähän (minimi 8 ei määrällisesti täyty), eikä kumpaakaan vaadituista oppikirjoista ole käytetty. Lähteet on valittu kritiikittömästi ja yksipuolisesti. Oppimistehtävän rakenne on jäsentymätön ja epäyhtenäinen, ulkoasu viimeistelemätön. Pari- tai ryhmätyöskentely on satunnaista ja passiivista. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, etteivät he ole perehtyneet vertaiseen työhön. Opponointiin ei ole valmistauduttu. Opiskelijan osallistuminen seminaarityöskentelyyn on passiivista ja motivoitumatonta. Kirjallisessa työssä eivät kirjoittajan oma teksti ja lähteistä peräisin oleva tieto erotu toisistaan. Lähdemerkinnöissä (tekstiviitteet ja lähdeluettelo) ei noudateta SeAMKin Kirjallisten töiden APA7-ohjetta. Ryhmän oma pohdinta puuttuu työstä kokonaan eikä työstä selviä pohdinnan lopputulos tai -tulokset. SeAMKin ohjeisiin sisältyvää harjoitustyön mallipohjaa ei käytetä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävässä aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja hatarasti, jolloin
johdonmukaisuus kärsii. Käsiteltävän aiheen määrittelyssä on käytetty niukasti lähteitä ja
lähdekritiikki puuttuu. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on suunnittelematonta.
Pari- tai ryhmätyöskentely ei ole yhteistoiminnallista, vaan ryhmän jäsenet toimivat erillään. Oppimistehtävän esitys on pintapuolista, havainnollistamatonta ja suoraan paperista lukua. Opponentin kysymyksiin vastaaminen on epävarmaa. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa, että he ovat heikosti perehtyneet käsiteltävään työhön ja esitetyt kysymykset jäävät pinnallisiksi. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn kuunnellen. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on epäjohdonmukainen ja koostuu yksittäisistä poiminnoista ilman pohdiskelua ja analyysiä. Lähdemerkinnät sisältävät puutteita SeAMKin ohjeisiin nähden.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu analyyttisesti, hyvin esitellen ja riittävän
johdonmukaisesti. Käsiteltävä aihe on määritelty riittävässä määrin ja oppimistehtävässä on
käytetty lähteitä, mutta lähdekritiikki ”takertelee”. Lähteiden valinta on yksipuolista. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista ja sujuvaa. Oppimistehtävän esitys on sujuvaa, valmisteltua ja opponentin kysymyksiin osataan vastata. Opponenttina opiskelijapari tai -ryhmä osoittaa perehtyneisyyttä esittäen monipuolisia kysymyksiä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarityöskentelyn ja selittää esitettyä aihetta osoittaen esitetyn aiheen olennaisten asioiden erottamista. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on johdonmukainen, esitystapa on sujuva, mutta tekstin viimeistelyssä on puutteita. Lähdemerkinnät ovat pääosin SeAMKin ohjeistuksen mukaiset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävässä aihetta on tarkasteltu arvioivasti, hyvin jäsennellen ja johdonmukaisesti.
Käsiteltävä aihe on selvästi määritelty ja rajattu. ja oppimistehtävässä on hyödynnetty kriittisesti
monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä. Opiskelijoiden pari- tai ryhmätyöskentely on vastuullista, suunnitelmallista, sujuvaa ja toimivaa. Oppimistehtävän esitys on valmisteltu, havainnollistava ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Opponenttien ja yleisön kysymyksiin vastataan paikkansapitävästi ja perustellusti. Opiskelijaparin tai -ryhmän opponointi osoittaa perehtyneisyyttä ja uusia näkökulmia esitettyyn aiheeseen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä aiheesta. Kirjallisen oppimistehtävän rakenne on hyvin johdonmukainen, selkeä ja sujuva. Lähteitä on käytetty sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppimistehtävän lähdemerkinnät ovat SeAMKin harjoitustöiden ohjeiden mukaiset.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.