Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus- ja ohjausmenetelmät aivoterveyden edistämisessä ja muistisairauksissaLaajuus (2 op)

Tunnus: BC00DQ85

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään terveyden lukutaitoa tukeviin vuorovaikutus- ja ohjausmenetelmiin aivoterveyden edistämisessä ja muistisairauksien hoidossa. Opintojaksolla harjoitellaan erilaisten vuorovaikutus- ja ohjausmenetelmien käyttöä aivoterveyteen liittyvässä elintapaohjauksessa, terveyden lukutaidon edistämisessä ja muistisairaan kohtaamisessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa terveyden lukutaitoa tukevan vuorovaikutuksen ja ohjauksen periaatteita
- osaa käyttää terveyden lukutaitoa tukevia ohjausmenetelmiä
- osaa motivoida asiakasta aivoterveyden edistämiseen ja itsehoitoon
- osaa soveltaa puheeksi ottamisen menetelmiä aivoterveyden edistämiseksi
- perustelee arvostavan ja muistiystävällisen vuorovaikutuksen merkityksen muistisairaan ja hänen läheisensä kohtaamisessa

Sisältö

Terveyden lukutaidon perusteet
Aivoterveyteen liittyvät elintapatekijät
Teach Back -menetelmä
Puheeksi ottamisen menetelmät
Motivoiva haastattelu
Muistisairaan ja hänen läheisensä arvostava kohtaaminen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn kriteerit
Opiskelija tunnistaa terveyden lukutaitoa tukevan vuorovaikutuksen ja ohjauksen periaatteita. Opiskelija osaa kertoa terveyden lukutaitoa tukevista ohjausmenetelmistä sekä asiakkaan motivoinnista aivoterveyden edistämiseen ja itsehoitoon. Opiskelija osoittaa tuntevansa puheeksi ottamisen menetelmiä aivoterveyden edistämiseksi. Opiskelija perustelee arvostavan ja muistiystävällisen vuorovaikutuksen merkityksen muistisairaan ja hänen läheisensä kohtaamisessa.

Lisätiedot

Opiskelu verkossa Moodle oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää kolme aikaan sidottua Teams-tapaamista. Lisäksi itsenäistä aikaan ja paikkaan sitomatonta opiskelua Moodlessa.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 26.02.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 26.04.2024

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Katri Turunen
  • Virpi Salo
  • Merja Hoffrén-Mikkola
Opiskelijaryhmät
  • MGERO23
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään terveyden lukutaitoa tukeviin vuorovaikutus- ja ohjausmenetelmiin aivoterveyden edistämisessä ja muistisairauksien hoidossa. Opintojaksolla harjoitellaan erilaisten vuorovaikutus- ja ohjausmenetelmien käyttöä aivoterveyteen liittyvässä elintapaohjauksessa, terveyden lukutaidon edistämisessä ja muistisairaan kohtaamisessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa terveyden lukutaitoa tukevan vuorovaikutuksen ja ohjauksen periaatteita
- osaa käyttää terveyden lukutaitoa tukevia ohjausmenetelmiä
- osaa motivoida asiakasta aivoterveyden edistämiseen ja itsehoitoon
- osaa soveltaa puheeksi ottamisen menetelmiä aivoterveyden edistämiseksi
- perustelee arvostavan ja muistiystävällisen vuorovaikutuksen merkityksen muistisairaan ja hänen läheisensä kohtaamisessa

Sisältö

Terveyden lukutaidon perusteet
Aivoterveyteen liittyvät elintapatekijät
Teach Back -menetelmä
Puheeksi ottamisen menetelmät
Motivoiva haastattelu
Muistisairaan ja hänen läheisensä arvostava kohtaaminen

Oppimateriaalit

Kaikille pakollinen oppimateriaali on Moodlessa. Lisäksi on opintojaksolla suositeltavaa ja syventävää kirjallisuutta, jota opiskelija voi hyödyntää soveltuvin osin ja oman mielenkiintonsa mukaisesti:
Mönkäre, R. Muistisairaan kohtaaminen ja ohjaaminen. Teoksessa Muistisairaan hoito. Hallikainen, M., Immonen, A., Mönkäre, R., Pihlakari, P. (toim). Duodecim. Saatavilla Oppiportissa e-kirjana.
Sainio, A. (2022). Avaimet selkokieleen. Opike.
Papunet Muistisairaus ja vuorovaikutus: https://papunet.net/
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue. Elintapaohjauksen käsikirja: https://palveluketjut.hyvaep.fi/kasikirja/elintapaohjauksen-kasikirja/
Käypä Hoito: Motivoiva haastattelu ja ratkaisukeskeinen työskentelytapa: https://www.kaypahoito.fi/nix02726
Köhler, H. (2022). Potilaan ja lääkärin yhteistyö - Parantavan hoitosuhteen ytimessä. Duodecim. (hoitavasta viestinnästä soveltuvin osin)

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus: sisältää 3 kertaa aikaan sidottua verkossa toteutuvaa kontakti-opetusta ja lisäksi itsenäisesti Moodlessa suoritettavia harjoituksia ja tehtäviä. Verkkotapaamisia ei tallenneta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikaan sidotut verkkotapaamiset/luennot 6 h, itsenäistä opiskelua 48 h.

realization.localizedApproveRejectDescription

Hyväksytyn kriteerit:
Opiskelija tunnistaa terveyden lukutaitoa tukevan vuorovaikutuksen ja ohjauksen periaatteita. Opiskelija osaa kertoa terveyden lukutaitoa tukevista ohjausmenetelmistä sekä asiakkaan motivoinnista aivoterveyden edistämiseen ja itsehoitoon. Opiskelija osoittaa tuntevansa puheeksi ottamisen menetelmiä aivoterveyden edistämiseksi. Opiskelija perustelee arvostavan ja muistiystävällisen vuorovaikutuksen merkityksen muistisairaan ja hänen läheisensä kohtaamisessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Aikaan sidotut kontaktitunnit Teamsissa maanantaina 4.3.2024 klo 15-16.30, tiistaina 16.4 klo 14.45-17 sekä perjantaina 26.4 klo 15-16.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn kriteerit
Opiskelija tunnistaa terveyden lukutaitoa tukevan vuorovaikutuksen ja ohjauksen periaatteita. Opiskelija osaa kertoa terveyden lukutaitoa tukevista ohjausmenetelmistä sekä asiakkaan motivoinnista aivoterveyden edistämiseen ja itsehoitoon. Opiskelija osoittaa tuntevansa puheeksi ottamisen menetelmiä aivoterveyden edistämiseksi. Opiskelija perustelee arvostavan ja muistiystävällisen vuorovaikutuksen merkityksen muistisairaan ja hänen läheisensä kohtaamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu verkkokeskusteluihin, vuorovaikutusharjoituksiin ja oppimispäiväkirjaan.

Lisätiedot

Opiskelu verkossa Moodle oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää kolme aikaan sidottua Teams-tapaamista. Lisäksi itsenäistä aikaan ja paikkaan sitomatonta opiskelua Moodlessa.