Työelämän viestintäLaajuus (2 op)
Tunnus: KC04CA85013
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
- osaa laatia tieteellistä tekstiä lähteineen ja viitteineen
Sisältö
Ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen, tutkimuskirjoittaminen
Opetuksessa pyritään huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. Uusin painos. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Muu opettajan ja opiskelijoiden tuottama materiaali
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
AUTE22KAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka, Päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
- osaa laatia tieteellistä tekstiä lähteineen ja viitteineen
Sisältö
Ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen, tutkimuskirjoittaminen
Opetuksessa pyritään huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. Uusin painos. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Muu opettajan ja opiskelijoiden tuottama materiaali
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
AUTE22SAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka, Päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
- osaa laatia tieteellistä tekstiä lähteineen ja viitteineen
Sisältö
Ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen, tutkimuskirjoittaminen
Opetuksessa pyritään huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. Uusin painos. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Muu opettajan ja opiskelijoiden tuottama materiaali
Opetusmenetelmät
Tiimioppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Itse- ja vertaisarviointi, opettajan arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 13.10.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
TITE22Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
- osaa laatia tieteellistä tekstiä lähteineen ja viitteineen
Sisältö
Ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen, tutkimuskirjoittaminen
Opetuksessa pyritään huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. Uusin painos. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Muu opettajan ja opiskelijoiden tuottama materiaali
Opetusmenetelmät
Tiimioppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse- ja vertaisarviointi, opettajan arviointi
Hylätty (0)
Suorituksissa on puutteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 21.02.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 28.04.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
MAUTE21Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka, monimuotototeutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
- osaa laatia tieteellistä tekstiä lähteineen ja viitteineen
Sisältö
Ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen, tutkimuskirjoittaminen
Opetuksessa pyritään huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. Uusin painos. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Muu opettajan ja opiskelijoiden tuottama materiaali
Opetusmenetelmät
kirjalliset ja suulliset tehtävät, tiedonhaku
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
itse- ja vertaisarviointi, oppimisprosessin arviointi ja sisällön oppiminen
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
AUTE21KAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
- osaa laatia tieteellistä tekstiä lähteineen ja viitteineen
Sisältö
Ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen, tutkimuskirjoittaminen
Opetuksessa pyritään huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. Uusin painos. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Muu opettajan ja opiskelijoiden tuottama materiaali
Opetusmenetelmät
kirjalliset ja suulliset tehtävät, tiedonhaku
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
itse- ja vertaisarviointi, oppimisprosessin arviointi ja sisällön oppiminen
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
AUTE21SAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
- osaa laatia tieteellistä tekstiä lähteineen ja viitteineen
Sisältö
Ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen, tutkimuskirjoittaminen
Opetuksessa pyritään huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. Uusin painos. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Muu opettajan ja opiskelijoiden tuottama materiaali
Opetusmenetelmät
kirjalliset ja suulliset tehtävät, tiedonhaku
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
itse- ja vertaisarviointi, oppimisprosessin arviointi ja sisällön oppiminen
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
AUTE20KAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
- osaa laatia tieteellistä tekstiä lähteineen ja viitteineen
Sisältö
Ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen, tutkimuskirjoittaminen
Opetuksessa pyritään huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. Uusin painos. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Muu opettajan ja opiskelijoiden tuottama materiaali
Opetusmenetelmät
kirjalliset ja suulliset tehtävät, tiedonhaku
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
itse- ja vertaisarviointi, oppimisprosessin arviointi ja sisällön oppiminen
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
AUTE20SAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
- osaa laatia tieteellistä tekstiä lähteineen ja viitteineen
Sisältö
Ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen, tutkimuskirjoittaminen
Opetuksessa pyritään huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. Uusin painos. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Muu opettajan ja opiskelijoiden tuottama materiaali
Opetusmenetelmät
kirjalliset ja suulliset tehtävät, tiedonhaku
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
itse- ja vertaisarviointi, oppimisprosessin arviointi ja sisällön oppiminen
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.10.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
TITE21Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
- osaa laatia tieteellistä tekstiä lähteineen ja viitteineen
Sisältö
Ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen, tutkimuskirjoittaminen
Opetuksessa pyritään huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. Uusin painos. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita
Muu opettajan ja opiskelijoiden tuottama materiaali
Opetusmenetelmät
Kirjalliset ja suulliset tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan suorittama arviointi
Kirjallisten ja suullisten suoritteiden läpäisy
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
03.12.2021 - 23.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 27.02.2022
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Tekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
AUTE19KAInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
- osaa laatia tieteellistä tekstiä lähteineen ja viitteineen
Sisältö
Ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen, tutkimuskirjoittaminen
Opetuksessa pyritään huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot