Tutkimus- ja kehittämistyön perusteetLaajuus (2 op)
Tunnus: AK00DT64
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen tiedon ja arkitiedon eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Sisältö
- tieteellinen tieto ja arkitieto
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ymmärtää kehittämisen ja tutkimisen perusteet ja keskeiset käsitteet, sekä kykenee analysoimaan tietoa perustasolla. Osaa rakentaa perustasolla riittävän tutkimussuunnitelman, jonka perusteella kehitys- tai tutkimustyö voidaan toteuttaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osoittaa syvällistä ymmärrystä ja soveltamiskykyä teorioista ja käsitteistä. Kykenee arvioimaan ja kritisoimaan tietoa sekä esittämään perusteltuja näkemyksiä. Osaa rakentaa tutkimussuunnitelman, jonka perusteella kehitys- tai tutkimustyö voidaan toteuttaa, ja joka osoittaa syvällistä ymmärrystä tarkasteltavasta aiheesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoittaa syvällistä ja kriittistä ymmärrystä tutkimuksen teoriasta sekä innovatiivisuutta teorioiden soveltamisessa. Osoittaa myös erinomaista analysointi- ja arviointikykyä, jossa yhdistyy syvällisyys ja innovatiivinen itsenäinen ajattelu. Osaa rakentaa tutkimussuunnitelman, jonka perusteella kehitys- tai tutkimustyö voidaan toteuttaa, ja joka osoittaa syvällistä ymmärrystä sekä innovatiivisuutta tarkasteltavan aihepiirin saralla.
Oppimateriaalit
Heikkilä, Tarja (2014): Tilastollinen tutkimus. 9.uud.p.; Hirsjärvi, Remes, Sajavaara (2008): Tutki ja kirjoita; Kananen Jorma (2008): Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet; Opettajan opintojaksolla ilmoittama materiaali