RuotsiLaajuus (3 op)
Tunnus: STPO401
Osaamistavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Oppimateriaalit
- Tuunanen M.& Wallinheimo K. 2008. Flexsocial. Svenska för högskolor. Otava.
Saatavuus: http://tiny.cc/mqr14w
- Muu opettajan osoittama materiaali.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 28.04.2024
Ajoitus
03.03.2025 - 15.05.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
SOS24ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Oppimateriaalit
Materiaalina mm.
- Tuunanen M.& Wallinheimo K. 2008. Flexsocial. Svenska för högskolor. Otava.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 h mistä kontaktiopetusta 24 h ja itsenäistä työskentelyä 56 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppitunneilla 50% läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun työskentelyyn, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu, kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti sekä tentti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 28.04.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 14.03.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
MSOS24KSosionomi (AMK), Monimuotototeutus
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Oppimateriaalit
Materiaalina mm.
- Tuunanen M.& Wallinheimo K. 2008. Flexsocial. Svenska för högskolor. Otava.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 h mistä kontaktiopetusta 24 h ja itsenäistä työskentelyä 56 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppitunneilla 80% läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun työskentelyyn, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu, kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti sekä tentti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 28.04.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 13.12.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Oppimateriaalit
Materiaalina mm.
- Tuunanen M.& Wallinheimo K. 2008. Flexsocial. Svenska för högskolor. Otava.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 h mistä kontaktiopetusta 24 h ja itsenäistä työskentelyä 56 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppitunneilla 50% läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun työskentelyyn, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu, kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti sekä tentti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 28.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 25.10.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Oppimateriaalit
- Tuunanen M.& Wallinheimo K. 2008. Flexsocial. Svenska för högskolor. Otava.
Saatavuus: http://tiny.cc/mqr14w
- Muu opettajan osoittama materiaali.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 20.04.2023
Ajoitus
04.03.2024 - 17.05.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
SOS23ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Oppimateriaalit
Materiaalina mm.
- Tuunanen M.& Wallinheimo K. 2008. Flexsocial. Svenska för högskolor. Otava.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 h mistä kontaktiopetusta 24 h ja itsenäistä työskentelyä 56 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppitunneilla 80% läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun työskentelyyn, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu, kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti sekä tentti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 20.04.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 01.03.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
MSOS23KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Oppimateriaalit
Materiaalina mm.
- Tuunanen M.& Wallinheimo K. 2008. Flexsocial. Svenska för högskolor. Otava.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 h mistä kontaktiopetusta 24 h ja itsenäistä työskentelyä 56 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppitunneilla 80% läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun työskentelyyn, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu, kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti sekä tentti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 20.04.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Paikat
12 - 38
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
MSOS22SVSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Oppimateriaalit
Materiaalina mm.
- Tuunanen M.& Wallinheimo K. 2008. Flexsocial. Svenska för högskolor. Otava.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, Moodle sekä etäopetus Teamsissä, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 h koostuu kontaktioepuksesta, opetuksesta Teamsissä ja Moodlessa yhteensä 24 h ja itsenäistä työskentelyä 56 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppitunneilla 80% läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun työskentelyyn, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu, kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti sekä suullinen ja kirjallinen tentti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 20.04.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 05.01.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Paikat
12 - 38
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Oppimateriaalit
Materiaalina mm.
- Tuunanen M.& Wallinheimo K. 2008. Flexsocial. Svenska för högskolor. Otava.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 h mistä kontaktiopetusta 24 h ja itsenäistä työskentelyä 56 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppitunneilla 80% läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun työskentelyyn, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu, kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti sekä tentti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 20.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 20.10.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Paikat
12 - 38
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Oppimateriaalit
Materiaalina mm.
- Tuunanen M.& Wallinheimo K. 2008. Flexsocial. Svenska för högskolor. Otava.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 h mistä kontaktiopetusta 24 h ja itsenäistä työskentelyä 56 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppitunneilla 80% läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun työskentelyyn, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu, kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti sekä tentti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
19.04.2022 - 21.04.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 26.05.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Paikat
12 - 38
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
SOS22ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
19.04.2022 - 21.04.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 03.03.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
19.04.2022 - 21.04.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 31.01.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
19.04.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 16.12.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
26.04.2021 - 02.05.2021
Ajoitus
21.03.2022 - 20.05.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
MSOS21KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
26.04.2021 - 02.05.2021
Ajoitus
07.03.2022 - 20.05.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- roo.sv
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
SOS21ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Kurssin päätyttyä opiskelija osaa ruotsin kielellä kertoa itsestään ja koulutuksestaan sosiaalialalla, käyttää sosiaalialan sanastoa, haastatella ja esitellä asiakkaan elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti sosiaaliturvajärjestelmästä sekä ohjata ja neuvoa asiakasta erilaisissa sosiaalialan palvelutilanteissa.
Sisältö
- sosiaalialan sanaston käyttäminen suullisesti ja kirjallisesti
- sosiaalialan työlle tyypillisten vuorovaikutustilanteiden harjoittelu
- erilaisten asiakasryhmien ongelmat
- suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä
- ammattialan ja sosiaalialan koulutuksen esittely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.