Vaikuttavuuden arvioiminenLaajuus (3 op)
Tunnus: SOSATK30
Osaamistavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
Sisältö
- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 07.03.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Milka Volanto
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
-
SOS23ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
Sisältö
- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi
Oppimateriaalit
Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A. ja Tykkyläinen, S. Vaikuttavuuden askelmerkit -
Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitra 2018. Sitran selvityksiä 130 https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841888/mod_resource/content/1/vaikuttavuuden-askelmerkit.pdf
Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M. ja Leskelä, R-L. Reittiopas vaikuttavuuteen -Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimus-toiminnan julkaisusarja 2020:1 http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161983/2020_1_%20Reittiopas%20vaikuttavuuteen.pdf
STM ja OKM 10/2018 Lapsiin kohdistuvien vaikutusten arviointi - Tarkastelussa lapsivaikutusten arviointi kuntapäätöksissä ja esimerkkejä lapsivaikutusten arvioinneista https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841887/mod_resource/content/1/LAVA_selvitys_valmis.pdf
Opetusmenetelmät
Luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia, sisältää luennot, tehtävät ja itsenäisen opiskelun
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, itsenäiset tehtävät
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.10.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
2.5 op
Yksikkö
SeAMK Opintoasiainpalvelut
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opiskelijaryhmät
-
MSOS23KSosionomi (AMK)
-
MSOS22SVSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
Sisältö
- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi
Oppimateriaalit
Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A. ja Tykkyläinen, S. Vaikuttavuuden askelmerkit -
Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitra 2018. Sitran selvityksiä 130 https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841888/mod_resource/content/1/vaikuttavuuden-askelmerkit.pdf
Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M. ja Leskelä, R-L. Reittiopas vaikuttavuuteen -Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimus-toiminnan julkaisusarja 2020:1 http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161983/2020_1_%20Reittiopas%20vaikuttavuuteen.pdf
STM ja OKM 10/2018 Lapsiin kohdistuvien vaikutusten arviointi - Tarkastelussa lapsivaikutusten arviointi kuntapäätöksissä ja esimerkkejä lapsivaikutusten arvioinneista https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841887/mod_resource/content/1/LAVA_selvitys_valmis.pdf
Opetusmenetelmät
Toteutus pääosin verkossa, lähiopetusta viikoilla 37 ja 41
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia: itsenäinen verkko-opiskelu, 2 lähiopetuskertaa ja oppimistehtäviä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 08.03.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Milka Volanto
Opiskelijaryhmät
-
SOS22ASosionomi (AMK)
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
Sisältö
- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi
Oppimateriaalit
Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A. ja Tykkyläinen, S. Vaikuttavuuden askelmerkit -
Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitra 2018. Sitran selvityksiä 130 https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841888/mod_resource/content/1/vaikuttavuuden-askelmerkit.pdf
Osallistava ja osaava Suomi– sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta. Pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelma 10.12.2019. Valtioneuvoston julkaisuja 2019:31. Helsinki 2019. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161931/VN_2019_31.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M. ja Leskelä, R-L. Reittiopas vaikuttavuuteen -Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimus-toiminnan julkaisusarja 2020:1 http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161983/2020_1_%20Reittiopas%20vaikuttavuuteen.pdf
STM ja OKM 10/2018 Lapsiin kohdistuvien vaikutusten arviointi - Tarkastelussa lapsivaikutusten arviointi kuntapäätöksissä ja esimerkkejä lapsivaikutusten arvioinneista https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841887/mod_resource/content/1/LAVA_selvitys_valmis.pdf
Opetusmenetelmät
Toteutus pääosin verkossa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 tuntia: itsenäinen verkko-opiskelu, 2 lähiopetuskertaa ja oppimistehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 14.04.2022
Ajoitus
06.06.2022 - 28.08.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
2 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Aino Alaverdyan
Tavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
Sisältö
- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi
Oppimateriaalit
Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A. & Tykkyläinen, S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit. Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitran selvityksiä 130.
Paavola, J. & Hallikainen, M. 2019. Palvelutarpeen arvioinnin prosessi. Julkaisussa M., Zechner. 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulu, 57-78.
Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus. TEM. Materiaalit.
Opetusmenetelmät
yhteiskehittämistyöpaja, visuaalinen palvelupolkutuotos ja vaikuttavuusketju, seminaariesitys
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jakson oppimistehtävä tehdään Tulevaisuuden Sote-keskus –hankkeen kanssa yhteistyössä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen
Ilmoittautumisaika
05.05.2021 - 09.05.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 04.03.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
1 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Aino Alaverdyan
Opiskelijaryhmät
-
MSOS20Sosionomi (AMK)
-
SOS19CSosionomi (AMK)
-
SOS20ASosionomi (AMK)
-
SOS19BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
Sisältö
- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi
Oppimateriaalit
Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A. & Tykkyläinen, S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit. Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitran selvityksiä 130. https://media.sitra.fi/2018/03/27105443/vaikuttavuuden-askelmerkit.pdf.
LAVA, Lapsivaikutusten arviointi. 2018. Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051824218.
Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M. & Leskelä, R-L. 2020. Reittiopas vaikuttavuuteen. Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:1. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-820-5.
Zechner, M. 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320426.
Opetusmenetelmät
Luennot, yksilö- ja ryhmätehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen