Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen oppimisympäristötLaajuus (4 op)

Tunnus: BE00DK43

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen oppimisympäristön käsitteeseen liittyvät keskeiset asiat. Opiskelija osaa tarkastella Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa ja toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa. Hän osaa arvioida keskeisiä asioita varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisen kannalta. Opiskelija osaa kuvata varhaiskasvatuksen oppimisen alueet ja tunnistaa niiden merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Hän osaa perustella lapsen osallisuuden merkityksen leikissä ja oppimisessa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa arvioida varhaiskasvattajan roolin merkitystä lapsen osallisuuden tukijana varhaiskasvatuksessa. Opiskelija tunnistaa, mistä tekijöistä varhaiskasvatuksen sosionomin monipuolinen osaaminen koostuu.

Sisältö

- oppimisympäristön käsite
- oppimisympäristöjen suunnittelu ja kehittäminen
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja oppimisen alueet
- Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittäminen
- Varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä varhaiskasvatuksen oppimisympäristön käsitteeseen ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin liittyviä asioita. Hän tunnistaa varhaiskasvatuksen oppimisen alueet. Opiskelija osaa määritellä lapsen osallisuuden merkityksen leikissä ja oppimisessa jossakin määrin. Hän tunnistaa varhaiskasvattajan roolin merkityksen lapsen osallisuuden tukijana varhaiskasvatuksessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää keskeisimmät varhaiskasvatuksen oppimisympäristön käsitteeseen sekä toimintakulttuuriin liittyviä asiat ja osaa kuvata ja selittää niitä käyttäen teoriatietoa. Opiskelija osaa arvioida keskeisiä asioita varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisen kannalta. Hän osaa kuvata varhaiskasvatuksen oppimisen alueet ja osaa perustella niiden merkitystä varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Hän osaa perustella ja arvioida lapsen osallisuuden merkityksen leikissä ja oppimisessa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa arvioida varhaiskasvattajan roolin merkitystä lapsen osallisuuden tukijana varhaiskasvatuksessa. Opiskelija osaa kuvata varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisen keskeisiä tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laaja-alaisesti analysoida keskeisiä varhaiskasvatuksen oppimisympäristön käsitteeseen ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin liittyviä asioita teoriatiedon avulla. Hän osaa monipuolisesti arvioida keskeisiä asioita varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisen kannalta. Opiskelija osaa pohtien tarkastella varhaiskasvatuksen oppimisen alueita ja osaa laaja-alaisesti selittää niiden merkitystä varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Opiskelija osaa selittää ja analysoida lapsen osallisuuden merkityksen leikissä ja oppimisessa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä. Opiskelijalla on kyky arvioida monipuolisesti varhaiskasvattajan roolin merkitystä lapsen osallisuuden tukijana varhaiskasvatuksessa. Hän osaa kuvata monipuolisesti varhaiskasvatuksen sosionomin osaamista.