Sisätautien, tartuntatautien, palliatiivinen ja vammaisen hoitotyöLaajuus (5 op)
Tunnus: SH00BY05
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa hoitotyön työryhmässä huomioiden potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavaroja. Opiskelija osaa ottaa huomioon nämä seikat hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Lisäksi hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen potilaan ja hänen läheistensä hoitotyötä tavallisimpien sisätautien, tartuntatautien tai vammaisuuden kohdatessa. Opiskelija harjaantuu suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan potilaan palliatiivista ja elämän loppuvaiheen hoitotyötä.
Opiskelija hallitsee kliinisessä hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Opiskelija osaa ohjata potilasta keskeisiin kliinisiin tutkimuksiin ennen tutkimusta ja niiden jälkeen. Hän osaa tukea ja edistää eri- ikäisen potilaan ja hänen läheistensä terveyttä ja toimintakykyä. Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä potilasta ja hänen läheisiään omahoitoon. Opiskelija osaa soveltaa infektioiden torjunnan periaatteita sekä perustella niiden merkityksen hoitotyössä.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan ja hänen läheisten hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) sisätautien ja infektiotautien hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen asettamat ja eettisyyden vaatimukset sisätautia tai infektiota sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyölle. Sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan hoitotyön tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset hoitotyössä. Kansanterveyden näkökulmasta keskeisiä sisätauteja sairastavien potilaiden ja hänen läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä neurologisia sairauksia sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä tartuntatauteja sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Palliatiivinen hoitotyö. Elämän loppuvaiheen hoitotyö. Moniammatillisuus hoitotyössä. Keskeiset kliinisen fysiologian, hematologian, kemian ja mikrobiologian tutkimukset. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus. Työsuojelu. Keskeiset sisätaudit ja infektiotaudit.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Kliinisen hoitotyön perusteiden 1 ja 2 opintojaksoille suorittamista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Oppimateriaalit
Ajankohtainen oppimateriaali.
Ilmoittautumisaika
01.08.2021 - 20.02.2022
Ajoitus
14.02.2022 - 05.06.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Meri Matala-Aho
- Katri Hemminki
- Virpi Rantanen
- Carita Sandell-Kaukonen
- Tarja Knuuttila
Ajoitusryhmät
- Sisätautien hoitotyö -teoria (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat ja simulaatiot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tartuntatautien hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Palliatiivinen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Vammaisen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
SH21KSairaanhoitaja (AMK)
Koulutusryhmat
- Sisätautien hoitotyö -teoria
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat ja simulaatiot
- Tartuntatautien hoitotyö
- Palliatiivinen hoitotyö
- Vammaisen hoitotyö
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa hoitotyön työryhmässä huomioiden potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavaroja. Opiskelija osaa ottaa huomioon nämä seikat hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Lisäksi hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen potilaan ja hänen läheistensä hoitotyötä tavallisimpien sisätautien, tartuntatautien tai vammaisuuden kohdatessa. Opiskelija harjaantuu suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan potilaan palliatiivista ja elämän loppuvaiheen hoitotyötä.
Opiskelija hallitsee kliinisessä hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Opiskelija osaa ohjata potilasta keskeisiin kliinisiin tutkimuksiin ennen tutkimusta ja niiden jälkeen. Hän osaa tukea ja edistää eri- ikäisen potilaan ja hänen läheistensä terveyttä ja toimintakykyä. Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä potilasta ja hänen läheisiään omahoitoon. Opiskelija osaa soveltaa infektioiden torjunnan periaatteita sekä perustella niiden merkityksen hoitotyössä.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan ja hänen läheisten hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) sisätautien ja infektiotautien hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen asettamat ja eettisyyden vaatimukset sisätautia tai infektiota sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyölle. Sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan hoitotyön tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset hoitotyössä. Kansanterveyden näkökulmasta keskeisiä sisätauteja sairastavien potilaiden ja hänen läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä neurologisia sairauksia sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä tartuntatauteja sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Palliatiivinen hoitotyö. Elämän loppuvaiheen hoitotyö. Moniammatillisuus hoitotyössä. Keskeiset kliinisen fysiologian, hematologian, kemian ja mikrobiologian tutkimukset. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus. Työsuojelu. Keskeiset sisätaudit ja infektiotaudit.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Kliinisen hoitotyön perusteiden 1 ja 2 opintojaksoille suorittamista.
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 05.06.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Alavus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Kristiina Store
- Meri Matala-Aho
- Hanna Keski-Saari
- Niina Keskinen
- Virpi Rantanen
- Tarja Knuuttila
Ajoitusryhmät
- Palliatiivinen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sisätautien hoitotyö -teoria (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat ja simulaatiot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tartuntatautien hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Vammaisen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
MSH21KASairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Koulutusryhmat
- Palliatiivinen hoitotyö
- Sisätautien hoitotyö -teoria
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat ja simulaatiot
- Tartuntatautien hoitotyö
- Vammaisen hoitotyö
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa hoitotyön työryhmässä huomioiden potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavaroja. Opiskelija osaa ottaa huomioon nämä seikat hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Lisäksi hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen potilaan ja hänen läheistensä hoitotyötä tavallisimpien sisätautien, tartuntatautien tai vammaisuuden kohdatessa. Opiskelija harjaantuu suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan potilaan palliatiivista ja elämän loppuvaiheen hoitotyötä.
Opiskelija hallitsee kliinisessä hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Opiskelija osaa ohjata potilasta keskeisiin kliinisiin tutkimuksiin ennen tutkimusta ja niiden jälkeen. Hän osaa tukea ja edistää eri- ikäisen potilaan ja hänen läheistensä terveyttä ja toimintakykyä. Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä potilasta ja hänen läheisiään omahoitoon. Opiskelija osaa soveltaa infektioiden torjunnan periaatteita sekä perustella niiden merkityksen hoitotyössä.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan ja hänen läheisten hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) sisätautien ja infektiotautien hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen asettamat ja eettisyyden vaatimukset sisätautia tai infektiota sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyölle. Sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan hoitotyön tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset hoitotyössä. Kansanterveyden näkökulmasta keskeisiä sisätauteja sairastavien potilaiden ja hänen läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä neurologisia sairauksia sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä tartuntatauteja sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Palliatiivinen hoitotyö. Elämän loppuvaiheen hoitotyö. Moniammatillisuus hoitotyössä. Keskeiset kliinisen fysiologian, hematologian, kemian ja mikrobiologian tutkimukset. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus. Työsuojelu. Keskeiset sisätaudit ja infektiotaudit.
Oppimateriaalit
Sisätautien hoitotyö:
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2019. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Palliatiivinen hoitotyö:
Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta, Vainio Anneli ja Aaltonen Mari (toim.) Palliatiivinen hoito, 2015 Duodecim oppikirjat, Saatavilla Terveysportissa verkkojulkaisuna
Tartuntatautien hoitotyö: Kurki Raili, Pammo Hely 2010. Tartuntataudit ja hoitotyön osaaminen. Tartuntataudit Suomessa 2015 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Infektiotaudit-osasto, raportit 2016., https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit. https://www.thl.fi/ttr/gen/rpt/tilastot.html
Vammaisen hoitotyö:
• Esteistä mahdollisuuksiin, Vammaistyön perusteet; Malm, Matero, Repo, Talvela 2004/ uudemmat painokset
• Kehitysvammaisuus; Kaski, Manninen, Pihko 2012
• Opintojaksolla osoitettu muu materiaali
Opetusmenetelmät
Sisätautien hoitotyö:
- luennot, tehtävät, verkko-opiskelu,työpajat ja simulaatiot, itsenäinen opiskelu
Palliatiivinen hoitotyö
-luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Tartuntataudit:
-
Vammaisen hoitotyö
- luennot, ryhmätehtävät-seminaarit, keskustelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sisätautien hoitotyö 2 op= 54h
Palliatiivinen hoitotyö 1 op = 27h
Tartuntatautien hoitotyö 1op= 27h
Vammaisen hoitotyö 1 op = 27h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sisätautien hoitotyö: tentti (numeerinen arviointi 1-5) ja työpajat & simulaatiot pakollinen osallistuminen
Palliatiivinen hoitotyö: Kirjallinen tehtävä (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Tartuntatautien hoitotyö: Kirjallinen tehtävä / seminaari (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Vammaisen hoitotyö: Kirjallinen tehtävä / seminaari (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Kliinisen hoitotyön perusteiden 1 ja 2 opintojaksoille suorittamista.
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 05.06.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Alavus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Hanna Keski-Saari
- Meri Matala-Aho
- Katri Hemminki
- Carita Sandell-Kaukonen
- Virpi Rantanen
- Tarja Knuuttila
Ajoitusryhmät
- Palliatiivinen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sisätautien hoitotyö -teoria (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat ja simulaatiot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tartuntatautien hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Vammaisen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
MSH21KBSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Koulutusryhmat
- Palliatiivinen hoitotyö
- Sisätautien hoitotyö -teoria
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat ja simulaatiot
- Tartuntatautien hoitotyö
- Vammaisen hoitotyö
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa hoitotyön työryhmässä huomioiden potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavaroja. Opiskelija osaa ottaa huomioon nämä seikat hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Lisäksi hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen potilaan ja hänen läheistensä hoitotyötä tavallisimpien sisätautien, tartuntatautien tai vammaisuuden kohdatessa. Opiskelija harjaantuu suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan potilaan palliatiivista ja elämän loppuvaiheen hoitotyötä.
Opiskelija hallitsee kliinisessä hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Opiskelija osaa ohjata potilasta keskeisiin kliinisiin tutkimuksiin ennen tutkimusta ja niiden jälkeen. Hän osaa tukea ja edistää eri- ikäisen potilaan ja hänen läheistensä terveyttä ja toimintakykyä. Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä potilasta ja hänen läheisiään omahoitoon. Opiskelija osaa soveltaa infektioiden torjunnan periaatteita sekä perustella niiden merkityksen hoitotyössä.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan ja hänen läheisten hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) sisätautien ja infektiotautien hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen asettamat ja eettisyyden vaatimukset sisätautia tai infektiota sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyölle. Sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan hoitotyön tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset hoitotyössä. Kansanterveyden näkökulmasta keskeisiä sisätauteja sairastavien potilaiden ja hänen läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä neurologisia sairauksia sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä tartuntatauteja sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Palliatiivinen hoitotyö. Elämän loppuvaiheen hoitotyö. Moniammatillisuus hoitotyössä. Keskeiset kliinisen fysiologian, hematologian, kemian ja mikrobiologian tutkimukset. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus. Työsuojelu. Keskeiset sisätaudit ja infektiotaudit.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Kliinisen hoitotyön perusteiden 1 ja 2 opintojaksoille suorittamista.
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 01.05.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Marja Toukola
- Hanna Keski-Saari
- Meri Matala-Aho
- Katri Hemminki
- Raila Kärnä
- Virpi Rantanen
Ajoitusryhmät
- Palliatiivinen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sisätautien hoitotyö -teoria (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat ja simulaatiot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tartuntatautien hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Vammaisen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
TH21Terveydenhoitaja (AMK)
Koulutusryhmat
- Palliatiivinen hoitotyö
- Sisätautien hoitotyö -teoria
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat ja simulaatiot
- Tartuntatautien hoitotyö
- Vammaisen hoitotyö
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa hoitotyön työryhmässä huomioiden potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavaroja. Opiskelija osaa ottaa huomioon nämä seikat hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Lisäksi hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen potilaan ja hänen läheistensä hoitotyötä tavallisimpien sisätautien, tartuntatautien tai vammaisuuden kohdatessa. Opiskelija harjaantuu suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan potilaan palliatiivista ja elämän loppuvaiheen hoitotyötä.
Opiskelija hallitsee kliinisessä hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Opiskelija osaa ohjata potilasta keskeisiin kliinisiin tutkimuksiin ennen tutkimusta ja niiden jälkeen. Hän osaa tukea ja edistää eri- ikäisen potilaan ja hänen läheistensä terveyttä ja toimintakykyä. Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä potilasta ja hänen läheisiään omahoitoon. Opiskelija osaa soveltaa infektioiden torjunnan periaatteita sekä perustella niiden merkityksen hoitotyössä.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan ja hänen läheisten hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) sisätautien ja infektiotautien hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen asettamat ja eettisyyden vaatimukset sisätautia tai infektiota sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyölle. Sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan hoitotyön tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset hoitotyössä. Kansanterveyden näkökulmasta keskeisiä sisätauteja sairastavien potilaiden ja hänen läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä neurologisia sairauksia sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä tartuntatauteja sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Palliatiivinen hoitotyö. Elämän loppuvaiheen hoitotyö. Moniammatillisuus hoitotyössä. Keskeiset kliinisen fysiologian, hematologian, kemian ja mikrobiologian tutkimukset. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus. Työsuojelu. Keskeiset sisätaudit ja infektiotaudit.
Oppimateriaalit
Sisätautien hoitotyö:
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2019. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Palliatiivinen hoitotyö:
Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta, Vainio Anneli ja Aaltonen Mari (toim.) Palliatiivinen hoito, 2015 Duodecim oppikirjat, Saatavilla Terveysportissa verkkojulkaisuna
Tartuntatautien hoitotyö: Kurki Raili, Pammo Hely 2010. Tartuntataudit ja hoitotyön osaaminen. Tartuntataudit Suomessa 2015 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Infektiotaudit-osasto, raportit 2016., https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit. https://www.thl.fi/ttr/gen/rpt/tilastot.html
Vammaisen hoitotyö:
• Esteistä mahdollisuuksiin, Vammaistyön perusteet; Malm, Matero, Repo, Talvela 2004/ uudemmat painokset
• Kehitysvammaisuus; Kaski, Manninen, Pihko 2
Opetusmenetelmät
Sisätautien hoitotyö:
- luennot, tehtävät, verkko-opiskelu, työpajat ja simulaatiot, itsenäinen opiskelu
Palliatiivinen hoitotyö
-luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Tartuntataudit:
Vammaisen hoitotyö
-luennot, ryhmätehtävät-seminaarit, keskustelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sisätautien hoitotyö 2 op= 54h
Palliatiivinen hoitotyö 1 op = 27h
Tartuntatautien hoitotyö 1op= 27h
Vammaisen hoitotyö 1 op = 27h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sisätautien hoitotyö: tentti (numeerinen arviointi 1-5) , työpajat ja simulaatiot 100%:nen läsnäolovaatimus
Palliatiivinn hoitotyö: Kirjallinen tehtävä (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Tartuntatautien hoitotyö: Kirjallinen tehtävä / seminaari (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Vammaisen hoitotyö: Kirjallinen tehtävä / seminaari (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Kliinisen hoitotyön perusteiden 1 ja 2 opintojaksoille suorittamista.
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 19.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 06.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Kristiina Store
- Meri Matala-Aho
- Hanna Keski-Saari
- Katri Hemminki
- Niina Keskinen
- Virpi Rantanen
- Tarja Knuuttila
Ajoitusryhmät
- Palliatiivinen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sisätautien hoitotyö - teoria (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tartuntatautien hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Vammaisen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
SH20Sairaanhoitaja (AMK)
Koulutusryhmat
- Palliatiivinen hoitotyö
- Sisätautien hoitotyö - teoria
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat
- Tartuntatautien hoitotyö
- Vammaisen hoitotyö
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa hoitotyön työryhmässä huomioiden potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavaroja. Opiskelija osaa ottaa huomioon nämä seikat hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Lisäksi hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen potilaan ja hänen läheistensä hoitotyötä tavallisimpien sisätautien, tartuntatautien tai vammaisuuden kohdatessa. Opiskelija harjaantuu suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan potilaan palliatiivista ja elämän loppuvaiheen hoitotyötä.
Opiskelija hallitsee kliinisessä hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Opiskelija osaa ohjata potilasta keskeisiin kliinisiin tutkimuksiin ennen tutkimusta ja niiden jälkeen. Hän osaa tukea ja edistää eri- ikäisen potilaan ja hänen läheistensä terveyttä ja toimintakykyä. Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä potilasta ja hänen läheisiään omahoitoon. Opiskelija osaa soveltaa infektioiden torjunnan periaatteita sekä perustella niiden merkityksen hoitotyössä.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan ja hänen läheisten hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) sisätautien ja infektiotautien hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen asettamat ja eettisyyden vaatimukset sisätautia tai infektiota sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyölle. Sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan hoitotyön tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset hoitotyössä. Kansanterveyden näkökulmasta keskeisiä sisätauteja sairastavien potilaiden ja hänen läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä neurologisia sairauksia sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä tartuntatauteja sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Palliatiivinen hoitotyö. Elämän loppuvaiheen hoitotyö. Moniammatillisuus hoitotyössä. Keskeiset kliinisen fysiologian, hematologian, kemian ja mikrobiologian tutkimukset. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus. Työsuojelu. Keskeiset sisätaudit ja infektiotaudit.
Oppimateriaalit
Sisätautien hoitotyö:
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2019. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Palliatiivinen hoitotyö:
Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta, Vainio Anneli ja Aaltonen Mari (toim.) Palliatiivinen hoito, 2015 Duodecim oppikirjat, Saatavilla Terveysportissa verkkojulkaisuna
Tartuntatautien hoitotyö: Kurki Raili, Pammo Hely 2010. Tartuntataudit ja hoitotyön osaaminen. Tartuntataudit Suomessa 2015 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Infektiotaudit-osasto, raportit 2016., https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit. https://www.thl.fi/ttr/gen/rpt/tilastot.html
Vammaisen hoitotyö:
• Esteistä mahdollisuuksiin, Vammaistyön perusteet; Malm, Matero, Repo, Talvela 2004/ uudemmat painokset
• Kehitysvammaisuus; Kaski, Manninen, Pihko 2012
• Opintojaksolla osoitettu muu materiaali
Opetusmenetelmät
Sisätautien hoitotyö:
- luennot, tehtävät, verkko-opiskelu,työpajat ja simulaatiot, itsenäinen opiskelu
Palliatiivinen hoitotyö
-luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Tartuntataudit:
-
Vammaisen hoitotyö
- luennot, ryhmätehtävät-seminaarit, keskustelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sisätautien hoitotyö 2 op= 54h
Palliatiivinen hoitotyö 1 op = 27h
Tartuntatautien hoitotyö 1op= 27h
Vammaisen hoitotyö 1 op = 27h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sisätautien hoitotyö: tentti (numeerinen arviointi 1-5) ja työpajat & simulaatiot 100%:nen läsnäolovaatimus
Palliatiivinen hoitotyö: Kirjallinen tehtävä (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Tartuntatautien hoitotyö: Kirjallinen tehtävä / seminaari (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Vammaisen hoitotyö: Kirjallinen tehtävä / seminaari (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Kliinisen hoitotyön perusteiden 1 ja 2 opintojaksoille suorittamista.
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 15.08.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 20.03.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Meri Matala-Aho
- Hanna Keski-Saari
- Katri Hemminki
- Tarja Knuuttila
- Paula Paloniemi
Ajoitusryhmät
- Palliatiivinen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sisätautien hoitotyö -teoria (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat ja simulaatiot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tartuntatautien hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Vammaisen hoitotyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
MSH20CSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Koulutusryhmat
- Palliatiivinen hoitotyö
- Sisätautien hoitotyö -teoria
- Sisätautien hoitotyö - taitopajat ja simulaatiot
- Tartuntatautien hoitotyö
- Vammaisen hoitotyö
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa hoitotyön työryhmässä huomioiden potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavaroja. Opiskelija osaa ottaa huomioon nämä seikat hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Lisäksi hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen potilaan ja hänen läheistensä hoitotyötä tavallisimpien sisätautien, tartuntatautien tai vammaisuuden kohdatessa. Opiskelija harjaantuu suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan potilaan palliatiivista ja elämän loppuvaiheen hoitotyötä.
Opiskelija hallitsee kliinisessä hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa. Opiskelija osaa ohjata potilasta keskeisiin kliinisiin tutkimuksiin ennen tutkimusta ja niiden jälkeen. Hän osaa tukea ja edistää eri- ikäisen potilaan ja hänen läheistensä terveyttä ja toimintakykyä. Hän osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä potilasta ja hänen läheisiään omahoitoon. Opiskelija osaa soveltaa infektioiden torjunnan periaatteita sekä perustella niiden merkityksen hoitotyössä.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan ja hänen läheisten hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) sisätautien ja infektiotautien hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen asettamat ja eettisyyden vaatimukset sisätautia tai infektiota sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyölle. Sisätautia tai infektiotautia sairastavan potilaan hoitotyön tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu. Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset hoitotyössä. Kansanterveyden näkökulmasta keskeisiä sisätauteja sairastavien potilaiden ja hänen läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä neurologisia sairauksia sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Keskeisiä tartuntatauteja sairastavien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Palliatiivinen hoitotyö. Elämän loppuvaiheen hoitotyö. Moniammatillisuus hoitotyössä. Keskeiset kliinisen fysiologian, hematologian, kemian ja mikrobiologian tutkimukset. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus. Työsuojelu. Keskeiset sisätaudit ja infektiotaudit.
Oppimateriaalit
Sisätautien hoitotyö:
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2019. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Palliatiivinen hoitotyö:
Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta, Vainio Anneli ja Aaltonen Mari (toim.) Palliatiivinen hoito, 2015 Duodecim oppikirjat, Saatavilla Terveysportissa verkkojulkaisuna
Tartuntatautien hoitotyö: Kurki Raili, Pammo Hely 2010. Tartuntataudit ja hoitotyön osaaminen. Tartuntataudit Suomessa 2015 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Infektiotaudit-osasto, raportit 2016., https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit. https://www.thl.fi/ttr/gen/rpt/tilastot.html
Vammaisen hoitotyö:
• Esteistä mahdollisuuksiin, Vammaistyön perusteet; Malm, Matero, Repo, Talvela 2004/ uudemmat painokset
• Kehitysvammaisuus; Kaski, Manninen, Pihko 2012
• Opintojaksolla osoitettu muu materiaali
Opetusmenetelmät
Sisätautien hoitotyö:
- luennot, tehtävät, verkko-opiskelu,työpajat ja simulaatiot, itsenäinen opiskelu
Palliatiivinen hoitotyö
-luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Tartuntataudit:
-
Vammaisen hoitotyö
- luennot, ryhmätehtävät-seminaarit, keskustelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sisätautien hoitotyö 2 op= 54h
Palliatiivinen hoitotyö 1 op = 27h
Tartuntatautien hoitotyö 1op= 27h
Vammaisen hoitotyö 1 op = 27h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sisätautien hoitotyö: tentti (numeerinen arviointi 1-5) ja työpajat & simulaatiot 100%:nen läsnäolovaatimus
Palliatiivinen hoitotyö: Kirjallinen tehtävä (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Tartuntatautien hoitotyö: Kirjallinen tehtävä / seminaari (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Vammaisen hoitotyö: Kirjallinen tehtävä / seminaari (arvioidaan hyväksytty / hylätty)
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Kliinisen hoitotyön perusteiden 1 ja 2 opintojaksoille suorittamista.