Maaperä ja vesitalousLaajuus (5 op)
Tunnus: 9A00DB00
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selostaa keskeiset kasvien kasvuun vaikuttavat kemialliset, fysikaaliset ja biologiset maaperätekijät ja maaperän toimimisen hiilinieluna. Hän osaa määrittää maaperätietojen perusteella lannoituksen tavoitteet huomioiden ympäristö- ja kestävyysnäkökulmat sekä kiertotalouden mahdollisuudet.
Opiskelija osaa kuvailla maaperän syntyyn ja peltomaan koostumukseen, toimintaan ja kasvukuntoon liittyviä tekijöitä. Hän osaa määritellä maalajit ja niiden ominaisuudet sekä osaa soveltaa tietoja maatalouskäytössä.
Opiskelija osaa selostaa meteorologiset peruskäsitteet ja osaa selittää sääilmiöiden syntyyn vaikuttavat tekijät erityisesti Suomen olosuhteissa.
Opiskelija osaa arvioida peltoviljelyn vaatiman kuivatus- ja kastelutarpeen sekä osaa esitellä eri kuivatus- ja kastelumenetelmät.
Sisältö
Maan kemiallinen, fysikaalinen ja biologinen kasvukunto sekä niiden merkitys peltoviljelyssä.
Ravinteiden kierto ja ympäristövaikutukset, lannoitus, lannoitteet mukaan lukien karjanlanta ja muut eloperäiset ja kierrätyslannoitteet
Maaperän muodostuminen, maalajit ja niiden ominaisuudet, maan mineraalit ja orgaaninen aines,
Säähavainnot, ilmastovyöhykkeet ja Suomen ilmasto, pien- ja mikroilmasto, maatalouden sääpalvelu.
Vesitalouden perusteet, peltojen kuivatus- ja kastelutavat
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa opintojakson perusasiat.
Opiskelija tuntee pääpirtein ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy auttavasti arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa yleisimmät maalajit ja tietää niiden perusominaisuudet.
Opiskelija tietää meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin.
Opiskelija tuntee ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija ymmärtää maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa eri maalajit ja tuntee niiden ominaisuudet.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatuksen merkityksen erilaisilla alueilla ja hallitsee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija tuntee hyvin ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen eri tilanteissa.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon sekä eri maalajit ja niiden ominaisuudet ja soveltuvuuden erilaiseen tuotantoon.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian käsitteistön.
Opiskelija pystyy päättelemään alueen maaperällisten ja ilmastollisten tekijöiden vaikutuksen alueen kuivatus- ja kastelutarpeeseen sekä tuotantomahdollisuuksiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön.
Oppimateriaalit
Maan vesi- ja ravinnetalous Ojitus, kastelu ja ympäristö, https://www.salaojayhdistys.fi/wp-content/uploads/2022/05/web_maanvesijaravinnetalous_B5_2016.pdf , luvut 2-9
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Juha Tiainen
- Jari Luokkakallio
- Jori Lahti
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Opiskelijaryhmät
-
MAGRO24Agrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa keskeiset kasvien kasvuun vaikuttavat kemialliset, fysikaaliset ja biologiset maaperätekijät ja maaperän toimimisen hiilinieluna. Hän osaa määrittää maaperätietojen perusteella lannoituksen tavoitteet huomioiden ympäristö- ja kestävyysnäkökulmat sekä kiertotalouden mahdollisuudet.
Opiskelija osaa kuvailla maaperän syntyyn ja peltomaan koostumukseen, toimintaan ja kasvukuntoon liittyviä tekijöitä. Hän osaa määritellä maalajit ja niiden ominaisuudet sekä osaa soveltaa tietoja maatalouskäytössä.
Opiskelija osaa selostaa meteorologiset peruskäsitteet ja osaa selittää sääilmiöiden syntyyn vaikuttavat tekijät erityisesti Suomen olosuhteissa.
Opiskelija osaa arvioida peltoviljelyn vaatiman kuivatus- ja kastelutarpeen sekä osaa esitellä eri kuivatus- ja kastelumenetelmät.
Sisältö
Maan kemiallinen, fysikaalinen ja biologinen kasvukunto sekä niiden merkitys peltoviljelyssä.
Ravinteiden kierto ja ympäristövaikutukset, lannoitus, lannoitteet mukaan lukien karjanlanta ja muut eloperäiset ja kierrätyslannoitteet
Maaperän muodostuminen, maalajit ja niiden ominaisuudet, maan mineraalit ja orgaaninen aines,
Säähavainnot, ilmastovyöhykkeet ja Suomen ilmasto, pien- ja mikroilmasto, maatalouden sääpalvelu.
Vesitalouden perusteet, peltojen kuivatus- ja kastelutavat
Oppimateriaalit
Maan vesi- ja ravinnetalous Ojitus, kastelu ja ympäristö, https://www.salaojayhdistys.fi/wp-content/uploads/2022/05/web_maanvesijaravinnetalous_B5_2016.pdf , luvut 2-9
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus 20 %, laboratoriotyöt ja peltohavainnot, joissa pakollinen osallistuminen 20 %, etätehtävät ja-opiskelu 60 %. Verkko-opetus sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta. Opetus tallennetaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Osaamisen tunnustamisen kautta voidaan ottaa huomioon aikaisemmat vastaavat opinnot. Sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Maatalousmeteorologia 27h: opetus 5 h, oppimistehtävä ja itsenäinen opiskelu 22h
Pellon vesitalous 27 h: opetus 5 h, oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu 22 h
Maaperä ja lannoitus 81h: opetus 13 h, harjoitustöitä ja käytäntöä 20 h, oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu 48 h,
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa opintojakson perusasiat.
Opiskelija tuntee pääpirtein ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy auttavasti arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa yleisimmät maalajit ja tietää niiden perusominaisuudet.
Opiskelija tietää meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin.
Opiskelija tuntee ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija ymmärtää maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa eri maalajit ja tuntee niiden ominaisuudet.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatuksen merkityksen erilaisilla alueilla ja hallitsee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija tuntee hyvin ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen eri tilanteissa.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon sekä eri maalajit ja niiden ominaisuudet ja soveltuvuuden erilaiseen tuotantoon.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian käsitteistön.
Opiskelija pystyy päättelemään alueen maaperällisten ja ilmastollisten tekijöiden vaikutuksen alueen kuivatus- ja kastelutarpeeseen sekä tuotantomahdollisuuksiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät arvosanalla tai hyväksytty/hylätty, harjoitustyöt hyväksytty/hylätty. Harjoitustöissä ja peltohavainnoissa pakollinen läsnäolo.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 01.11.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Juha Tiainen
- Jori Lahti
- Jari Luokkakallio
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
AGRO24Agrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa keskeiset kasvien kasvuun vaikuttavat kemialliset, fysikaaliset ja biologiset maaperätekijät ja maaperän toimimisen hiilinieluna. Hän osaa määrittää maaperätietojen perusteella lannoituksen tavoitteet huomioiden ympäristö- ja kestävyysnäkökulmat sekä kiertotalouden mahdollisuudet.
Opiskelija osaa kuvailla maaperän syntyyn ja peltomaan koostumukseen, toimintaan ja kasvukuntoon liittyviä tekijöitä. Hän osaa määritellä maalajit ja niiden ominaisuudet sekä osaa soveltaa tietoja maatalouskäytössä.
Opiskelija osaa selostaa meteorologiset peruskäsitteet ja osaa selittää sääilmiöiden syntyyn vaikuttavat tekijät erityisesti Suomen olosuhteissa.
Opiskelija osaa arvioida peltoviljelyn vaatiman kuivatus- ja kastelutarpeen sekä osaa esitellä eri kuivatus- ja kastelumenetelmät.
Sisältö
Maan kemiallinen, fysikaalinen ja biologinen kasvukunto sekä niiden merkitys peltoviljelyssä.
Ravinteiden kierto ja ympäristövaikutukset, lannoitus, lannoitteet mukaan lukien karjanlanta ja muut eloperäiset ja kierrätyslannoitteet
Maaperän muodostuminen, maalajit ja niiden ominaisuudet, maan mineraalit ja orgaaninen aines,
Säähavainnot, ilmastovyöhykkeet ja Suomen ilmasto, pien- ja mikroilmasto, maatalouden sääpalvelu.
Vesitalouden perusteet, peltojen kuivatus- ja kastelutavat
Oppimateriaalit
Maan vesi- ja ravinnetalous Ojitus, kastelu ja ympäristö, https://www.salaojayhdistys.fi/wp-content/uploads/2022/05/web_maanvesijaravinnetalous_B5_2016.pdf , luvut 2-9
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus 20 %, laboratoriotyöt ja peltohavainnot, joissa pakollinen osallistuminen 20 %, etätehtävät ja-opiskelu 60 %. Verkko-opetus sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta. Opetus tallennetaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Osaamisen tunnustamisen kautta voidaan ottaa huomioon aikaisemmat vastaavat opinnot. Sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Maatalousmeteorologia 27h: opetus 5 h, oppimistehtävä ja itsenäinen opiskelu 22h
Pellon vesitalous 27 h: opetus 5 h, oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu 22 h
Maaperä ja lannoitus 81h: opetus 13 h, harjoitustöitä ja käytäntöä 20 h, oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu 48 h,
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa opintojakson perusasiat.
Opiskelija tuntee pääpirtein ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy auttavasti arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa yleisimmät maalajit ja tietää niiden perusominaisuudet.
Opiskelija tietää meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin.
Opiskelija tuntee ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija ymmärtää maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa eri maalajit ja tuntee niiden ominaisuudet.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatuksen merkityksen erilaisilla alueilla ja hallitsee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija tuntee hyvin ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen eri tilanteissa.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon sekä eri maalajit ja niiden ominaisuudet ja soveltuvuuden erilaiseen tuotantoon.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian käsitteistön.
Opiskelija pystyy päättelemään alueen maaperällisten ja ilmastollisten tekijöiden vaikutuksen alueen kuivatus- ja kastelutarpeeseen sekä tuotantomahdollisuuksiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät arvosanalla tai hyväksytty/hylätty, harjoitustyöt hyväksytty/hylätty. Harjoitustöissä ja peltohavainnoissa pakollinen läsnäolo.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 20.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Juha Tiainen
- Jori Lahti
- Arja Nykänen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
MAGRO23Agrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa keskeiset kasvien kasvuun vaikuttavat kemialliset, fysikaaliset ja biologiset maaperätekijät ja maaperän toimimisen hiilinieluna. Hän osaa määrittää maaperätietojen perusteella lannoituksen tavoitteet huomioiden ympäristö- ja kestävyysnäkökulmat sekä kiertotalouden mahdollisuudet.
Opiskelija osaa kuvailla maaperän syntyyn ja peltomaan koostumukseen, toimintaan ja kasvukuntoon liittyviä tekijöitä. Hän osaa määritellä maalajit ja niiden ominaisuudet sekä osaa soveltaa tietoja maatalouskäytössä.
Opiskelija osaa selostaa meteorologiset peruskäsitteet ja osaa selittää sääilmiöiden syntyyn vaikuttavat tekijät erityisesti Suomen olosuhteissa.
Opiskelija osaa arvioida peltoviljelyn vaatiman kuivatus- ja kastelutarpeen sekä osaa esitellä eri kuivatus- ja kastelumenetelmät.
Sisältö
Maan kemiallinen, fysikaalinen ja biologinen kasvukunto sekä niiden merkitys peltoviljelyssä.
Ravinteiden kierto ja ympäristövaikutukset, lannoitus, lannoitteet mukaan lukien karjanlanta ja muut eloperäiset ja kierrätyslannoitteet
Maaperän muodostuminen, maalajit ja niiden ominaisuudet, maan mineraalit ja orgaaninen aines,
Säähavainnot, ilmastovyöhykkeet ja Suomen ilmasto, pien- ja mikroilmasto, maatalouden sääpalvelu.
Vesitalouden perusteet, peltojen kuivatus- ja kastelutavat
Oppimateriaalit
Heinonen yms. (toim.) 1992. Maa, viljely ja ympäristö. Luvut 1,2, 3, 4. WSOY. Kalkitusopas. Kalkitusyhdistys; Alakukku yms. 2002. Maan rakenteen hoito. Tieto tuottamaan 98. Maaseutukeskusten liitto; Ravinteet kasvintuotannossa, Tieto tuottamaan 127;
Elomaa ym. 1988. Sää ja maatalous. Maaseutukeskusten liitto.
Saavalainen (toim.) 1981. Salaojittajan käsikirja, osa 1a. Suomen olosuhteet kuivatusta silmällä pitäen. Salaojituksenkannatusyhdistys
Pajula ja Triipponen (toim.) Selvitys Suomen kastelutilanteesta. Suomen ympäristö 629. Saatavuus: http://tiny.cc/t73ikx
(tai Sadetusopas 1979 Maatalouskeskusten liitto.) Saatavuus: http://tiny.cc/n13ikx
Pajula ja Järvenpää (toim.), 2007 Maankuivatuksen ja kastelun suunnittelu. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 23/2007, 187 s. Julkaisu on saatavana vain verkkojulkaisuna.
Saatavuus: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/39840/SYKEra_23_2007.pdf sequence=1
Peltomaa 1999. Salaojien kunnossapito-opas (myös verkko-julkaisu), Salaojakeskus, Salaojituksen tukisäätiö ja Tekninen korkeakoulu. Saatavuus: http://tiny.cc/m93ikx
Maan vesi ja ravinnetalous. Ojitus, kastelu ympäristö. (soveltuvin osin). Saatavuus: http://tiny.cc/6c4ikx
Moodlessa esitetty suomen-, ruotsin- ja englanninkielinen materiaali, joka on saatavilla sähköisesti.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus 20 %, laboratoriotyöt ja peltohavainnot, joissa pakollinen osallistuminen 20 %, etätehtävät ja-opiskelu 60 %. Verkko-opetus sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta. Opetus tallennetaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Osaamisen tunnustamisen kautta voidaan ottaa huomioon aikaisemmat vastaavat opinnot. Sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Maatalousmeteorologia 27h: opetus 5 h, oppimistehtävä ja itsenäinen opiskelu 22h
Pellon vesitalous 27 h: opetus 5 h, oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu 22 h
Maaperä ja lannoitus 81h: opetus 13 h, harjoitustöitä ja käytäntöä 20 h, oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu 48 h,
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa opintojakson perusasiat.
Opiskelija tuntee pääpirtein ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy auttavasti arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa yleisimmät maalajit ja tietää niiden perusominaisuudet.
Opiskelija tietää meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin.
Opiskelija tuntee ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija ymmärtää maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa eri maalajit ja tuntee niiden ominaisuudet.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatuksen merkityksen erilaisilla alueilla ja hallitsee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija tuntee hyvin ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen eri tilanteissa.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon sekä eri maalajit ja niiden ominaisuudet ja soveltuvuuden erilaiseen tuotantoon.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian käsitteistön.
Opiskelija pystyy päättelemään alueen maaperällisten ja ilmastollisten tekijöiden vaikutuksen alueen kuivatus- ja kastelutarpeeseen sekä tuotantomahdollisuuksiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät arvosanalla tai hyväksytty/hylätty, harjoitustyöt hyväksytty/hylätty. Harjoitustöissä ja peltohavainnoissa pakollinen läsnäolo.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.10.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Juha Tiainen
- Jori Lahti
- Arja Nykänen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
AGRO23Agrologi (AMK)
-
AGRO23AAgrologi (AMK)
-
AGRO23BAgrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa keskeiset kasvien kasvuun vaikuttavat kemialliset, fysikaaliset ja biologiset maaperätekijät ja maaperän toimimisen hiilinieluna. Hän osaa määrittää maaperätietojen perusteella lannoituksen tavoitteet huomioiden ympäristö- ja kestävyysnäkökulmat sekä kiertotalouden mahdollisuudet.
Opiskelija osaa kuvailla maaperän syntyyn ja peltomaan koostumukseen, toimintaan ja kasvukuntoon liittyviä tekijöitä. Hän osaa määritellä maalajit ja niiden ominaisuudet sekä osaa soveltaa tietoja maatalouskäytössä.
Opiskelija osaa selostaa meteorologiset peruskäsitteet ja osaa selittää sääilmiöiden syntyyn vaikuttavat tekijät erityisesti Suomen olosuhteissa.
Opiskelija osaa arvioida peltoviljelyn vaatiman kuivatus- ja kastelutarpeen sekä osaa esitellä eri kuivatus- ja kastelumenetelmät.
Sisältö
Maan kemiallinen, fysikaalinen ja biologinen kasvukunto sekä niiden merkitys peltoviljelyssä.
Ravinteiden kierto ja ympäristövaikutukset, lannoitus, lannoitteet mukaan lukien karjanlanta ja muut eloperäiset ja kierrätyslannoitteet
Maaperän muodostuminen, maalajit ja niiden ominaisuudet, maan mineraalit ja orgaaninen aines,
Säähavainnot, ilmastovyöhykkeet ja Suomen ilmasto, pien- ja mikroilmasto, maatalouden sääpalvelu.
Vesitalouden perusteet, peltojen kuivatus- ja kastelutavat
Oppimateriaalit
Heinonen yms. (toim.) 1992. Maa, viljely ja ympäristö. Luvut 1,2, 3, 4. WSOY. Kalkitusopas. Kalkitusyhdistys; Alakukku yms. 2002. Maan rakenteen hoito. Tieto tuottamaan 98. Maaseutukeskusten liitto; Ravinteet kasvintuotannossa, Tieto tuottamaan 127;
Elomaa ym. 1988. Sää ja maatalous. Maaseutukeskusten liitto.
Saavalainen (toim.) 1981. Salaojittajan käsikirja, osa 1a. Suomen olosuhteet kuivatusta silmällä pitäen. Salaojituksenkannatusyhdistys
Pajula ja Triipponen (toim.) Selvitys Suomen kastelutilanteesta. Suomen ympäristö 629. Saatavuus: http://tiny.cc/t73ikx
(tai Sadetusopas 1979 Maatalouskeskusten liitto.) Saatavuus: http://tiny.cc/n13ikx
Pajula ja Järvenpää (toim.), 2007 Maankuivatuksen ja kastelun suunnittelu. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 23/2007, 187 s. Julkaisu on saatavana vain verkkojulkaisuna.
Saatavuus: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/39840/SYKEra_23_2007.pdf sequence=1
Peltomaa 1999. Salaojien kunnossapito-opas (myös verkko-julkaisu), Salaojakeskus, Salaojituksen tukisäätiö ja Tekninen korkeakoulu. Saatavuus: http://tiny.cc/m93ikx
Maan vesi ja ravinnetalous. Ojitus, kastelu ympäristö. (soveltuvin osin). Saatavuus: http://tiny.cc/6c4ikx
Moodlessa esitetty suomen-, ruotsin- ja englanninkielinen materiaali, joka on saatavilla sähköisesti.
Opetusmenetelmät
Luokkaopetus 25 %, laboratoriotyöt ja peltohavainnot, joissa pakollinen osallistuminen 30 %, etätehtävät ja itsenäinen opiskelu 45 %.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttejä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Osaamisen tunnustamisen kautta voidaan ottaa huomioon aikaisemmat vastaavat opinnot. Sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Maatalousmeteorologia 27h: opetus 5 h, oppimistehtävä ja itsenäinen opiskelu 22h
Pellon vesitalous 27 h: opetus 5 h, peltohavainnot 8 h, oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu 14 h
Maaperä ja lannoitus 81h: opetus 24 h, harjoitustöitä ja käytäntöä 20 h, oppimistehtävät ja itsenäinen opiskelu 37 h,
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa opintojakson perusasiat.
Opiskelija tuntee pääpirtein ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy auttavasti arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa yleisimmät maalajit ja tietää niiden perusominaisuudet.
Opiskelija tietää meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin.
Opiskelija tuntee ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija ymmärtää maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa eri maalajit ja tuntee niiden ominaisuudet.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatuksen merkityksen erilaisilla alueilla ja hallitsee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija tuntee hyvin ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen eri tilanteissa.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon sekä eri maalajit ja niiden ominaisuudet ja soveltuvuuden erilaiseen tuotantoon.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian käsitteistön.
Opiskelija pystyy päättelemään alueen maaperällisten ja ilmastollisten tekijöiden vaikutuksen alueen kuivatus- ja kastelutarpeeseen sekä tuotantomahdollisuuksiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät arvosanalla tai hyväksytty/hylätty, harjoitustyöt hyväksytty/hylätty. Harjoitustöissä ja peltohavainnoissa pakollinen läsnäolo.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 23.10.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Annika Lillvik
- Janne Heikkinen
- Juha Tiainen
- Jori Lahti
- Arja Nykänen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
AGRO22AAgrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa keskeiset kasvien kasvuun vaikuttavat kemialliset, fysikaaliset ja biologiset maaperätekijät ja maaperän toimimisen hiilinieluna. Hän osaa määrittää maaperätietojen perusteella lannoituksen tavoitteet huomioiden ympäristö- ja kestävyysnäkökulmat sekä kiertotalouden mahdollisuudet.
Opiskelija osaa kuvailla maaperän syntyyn ja peltomaan koostumukseen, toimintaan ja kasvukuntoon liittyviä tekijöitä. Hän osaa määritellä maalajit ja niiden ominaisuudet sekä osaa soveltaa tietoja maatalouskäytössä.
Opiskelija osaa selostaa meteorologiset peruskäsitteet ja osaa selittää sääilmiöiden syntyyn vaikuttavat tekijät erityisesti Suomen olosuhteissa.
Opiskelija osaa arvioida peltoviljelyn vaatiman kuivatus- ja kastelutarpeen sekä osaa esitellä eri kuivatus- ja kastelumenetelmät.
Sisältö
Maan kemiallinen, fysikaalinen ja biologinen kasvukunto sekä niiden merkitys peltoviljelyssä.
Ravinteiden kierto ja ympäristövaikutukset, lannoitus, lannoitteet mukaan lukien karjanlanta ja muut eloperäiset ja kierrätyslannoitteet
Maaperän muodostuminen, maalajit ja niiden ominaisuudet, maan mineraalit ja orgaaninen aines,
Säähavainnot, ilmastovyöhykkeet ja Suomen ilmasto, pien- ja mikroilmasto, maatalouden sääpalvelu.
Vesitalouden perusteet, peltojen kuivatus- ja kastelutavat
Oppimateriaalit
Heinonen yms. (toim.) 1992. Maa, viljely ja ympäristö. Luvut 1,2, 3, 4. WSOY. Kalkitusopas. Kalkitusyhdistys; Alakukku yms. 2002. Maan rakenteen hoito. Tieto tuottamaan 98. Maaseutukeskusten liitto; Ravinteet kasvintuotannossa, Tieto tuottamaan 127;
Elomaa ym. 1988. Sää ja maatalous. Maaseutukeskusten liitto.
Saavalainen (toim.) 1981. Salaojittajan käsikirja, osa 1a. Suomen olosuhteet kuivatusta silmällä pitäen. Salaojituksenkannatusyhdistys
Pajula ja Triipponen (toim.) Selvitys Suomen kastelutilanteesta. Suomen ympäristö 629. Saatavuus: http://tiny.cc/t73ikx
(tai Sadetusopas 1979 Maatalouskeskusten liitto.) Saatavuus: http://tiny.cc/n13ikx
Pajula ja Järvenpää (toim.), 2007 Maankuivatuksen ja kastelun suunnittelu. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 23/2007, 187 s. Julkaisu on saatavana vain verkkojulkaisuna.
Saatavuus: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/39840/SYKEra_23_2007.pdf sequence=1
Peltomaa 1999. Salaojien kunnossapito-opas (myös verkko-julkaisu), Salaojakeskus, Salaojituksen tukisäätiö ja Tekninen korkeakoulu. Saatavuus: http://tiny.cc/m93ikx
Maan vesi ja ravinnetalous. Ojitus, kastelu ympäristö. (soveltuvin osin). Saatavuus: http://tiny.cc/6c4ikx
Moodlessa esitetty suomen-, ruotsin- ja englanninkielinen materiaali, joka on saatavilla sähköisesti.
Opetusmenetelmät
Luokkaopetus, ryhmätyöt, soveltavat tehtävät, peltohavainnot ja harjoitustyöt, tentti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Osaamisen tunnustamisen kautta voidaan ottaa huomioon aikaisemmat vastaavat opinnot. Sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaiskuormitus 135 tuntia, mistä 30 h luokkaopetusta, 20 h peltohavaintoja, 12 h pakollisia harjoitustöitä ja 73 tuntia itsenäisiä tehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa opintojakson perusasiat.
Opiskelija tuntee pääpirtein ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy auttavasti arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa yleisimmät maalajit ja tietää niiden perusominaisuudet.
Opiskelija tietää meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin.
Opiskelija tuntee ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija ymmärtää maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa eri maalajit ja tuntee niiden ominaisuudet.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatuksen merkityksen erilaisilla alueilla ja hallitsee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija tuntee hyvin ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen eri tilanteissa.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon sekä eri maalajit ja niiden ominaisuudet ja soveltuvuuden erilaiseen tuotantoon.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian käsitteistön.
Opiskelija pystyy päättelemään alueen maaperällisten ja ilmastollisten tekijöiden vaikutuksen alueen kuivatus- ja kastelutarpeeseen sekä tuotantomahdollisuuksiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 21.10.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Janne Heikkinen
- Juha Tiainen
- Jori Lahti
- Arja Nykänen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
AGRO22BAgrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa keskeiset kasvien kasvuun vaikuttavat kemialliset, fysikaaliset ja biologiset maaperätekijät ja maaperän toimimisen hiilinieluna. Hän osaa määrittää maaperätietojen perusteella lannoituksen tavoitteet huomioiden ympäristö- ja kestävyysnäkökulmat sekä kiertotalouden mahdollisuudet.
Opiskelija osaa kuvailla maaperän syntyyn ja peltomaan koostumukseen, toimintaan ja kasvukuntoon liittyviä tekijöitä. Hän osaa määritellä maalajit ja niiden ominaisuudet sekä osaa soveltaa tietoja maatalouskäytössä.
Opiskelija osaa selostaa meteorologiset peruskäsitteet ja osaa selittää sääilmiöiden syntyyn vaikuttavat tekijät erityisesti Suomen olosuhteissa.
Opiskelija osaa arvioida peltoviljelyn vaatiman kuivatus- ja kastelutarpeen sekä osaa esitellä eri kuivatus- ja kastelumenetelmät.
Sisältö
Maan kemiallinen, fysikaalinen ja biologinen kasvukunto sekä niiden merkitys peltoviljelyssä.
Ravinteiden kierto ja ympäristövaikutukset, lannoitus, lannoitteet mukaan lukien karjanlanta ja muut eloperäiset ja kierrätyslannoitteet
Maaperän muodostuminen, maalajit ja niiden ominaisuudet, maan mineraalit ja orgaaninen aines,
Säähavainnot, ilmastovyöhykkeet ja Suomen ilmasto, pien- ja mikroilmasto, maatalouden sääpalvelu.
Vesitalouden perusteet, peltojen kuivatus- ja kastelutavat
Oppimateriaalit
Heinonen yms. (toim.) 1992. Maa, viljely ja ympäristö. Luvut 1,2, 3, 4. WSOY. Kalkitusopas. Kalkitusyhdistys; Alakukku yms. 2002. Maan rakenteen hoito. Tieto tuottamaan 98. Maaseutukeskusten liitto; Ravinteet kasvintuotannossa, Tieto tuottamaan 127;
Elomaa ym. 1988. Sää ja maatalous. Maaseutukeskusten liitto.
Saavalainen (toim.) 1981. Salaojittajan käsikirja, osa 1a. Suomen olosuhteet kuivatusta silmällä pitäen. Salaojituksenkannatusyhdistys
Pajula ja Triipponen (toim.) Selvitys Suomen kastelutilanteesta. Suomen ympäristö 629. Saatavuus: http://tiny.cc/t73ikx
(tai Sadetusopas 1979 Maatalouskeskusten liitto.) Saatavuus: http://tiny.cc/n13ikx
Pajula ja Järvenpää (toim.), 2007 Maankuivatuksen ja kastelun suunnittelu. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 23/2007, 187 s. Julkaisu on saatavana vain verkkojulkaisuna. Saatavuus: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/39840/SYKEra_23_2007.pdf sequence=1
Peltomaa 1999. Salaojien kunnossapito-opas (myös verkko-julkaisu), Salaojakeskus, Salaojituksen tukisäätiö ja Tekninen korkeakoulu. Saatavuus: http://tiny.cc/m93ikx
Maan vesi ja ravinnetalous. Ojitus, kastelu ympäristö. (soveltuvin osin). Saatavuus: http://tiny.cc/6c4ikx
Moodlessa esitetty suomen-, ruotsin- ja englanninkielinen materiaali, joka on saatavilla sähköisesti.
Opetusmenetelmät
Luokkaopetus, ryhmätyöt, soveltavat tehtävät, peltohavainnot ja harjoitustyöt, tentti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Osaamisen tunnustamisen kautta voidaan ottaa huomioon aikaisemmat vastaavat opinnot. Sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaiskuormitus 135 tuntia, mistä 30 h luokkaopetusta, 20 h peltohavaintoja, 12 h pakollisia harjoitustöitä ja 73 tuntia itsenäisiä tehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa opintojakson perusasiat.
Opiskelija tuntee pääpirtein ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy auttavasti arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa yleisimmät maalajit ja tietää niiden perusominaisuudet.
Opiskelija tietää meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin.
Opiskelija tuntee ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen.
Opiskelija ymmärtää maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon perusteet ja tunnistaa eri maalajit ja tuntee niiden ominaisuudet.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian perusteet.
Opiskelija tuntee kuivatuksen merkityksen erilaisilla alueilla ja hallitsee kuivatussuunnittelun ja kastelusuunnittelun perusteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa opintojakson asiat hyvin ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija tuntee hyvin ravinteiden käyttäytymisen maassa ja lannoituksen kannalta ja pystyy arvioimaan lannoitus- ja kalkitustarpeen eri tilanteissa.
Opiskelija tuntee maaperän muodostumisen ja peltomaan toiminnan ja kasvukunnon sekä eri maalajit ja niiden ominaisuudet ja soveltuvuuden erilaiseen tuotantoon.
Opiskelija hallitsee meteorologian ja maatalousmeteorologian käsitteistön.
Opiskelija pystyy päättelemään alueen maaperällisten ja ilmastollisten tekijöiden vaikutuksen alueen kuivatus- ja kastelutarpeeseen sekä tuotantomahdollisuuksiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön.